10 nejvýživnějších a nejzdravějších semen - Kešu oříšky

26.9.2014 00:01
Zdravá výživa

Kešu oříšky, které jsou ve skutečnosti semena. Ničí gram pozitivní bakterie, ochraňují srdce, působí proti tvorbě žlučníkových kamenů, snižují riziko přibývání na váze a zlepšují náladu.

Kešu ořechy jsou ve skutečnosti semena ve tvaru ledviny, které se drží v dolní části kešu jablka - ovoce kešu stromu, jenž je původem z pobřežních oblastí severovýchodní Brazílie.

Asi jste si všimli, že kešu ořechy ve skořápce nejsou v obchodech k dostání. To je proto, že vnitřek skořápek obsahuje lepkavou pryskyřici, známou jako kešu balzám, která musí být pečlivě odstraněna před tím, než jsou oříšky vhodné ke spotřebě. Tato pryskyřice se používá v průmyslové výrobě laků a insekticidů. Dnes je mnoho předních komerčních výrobců kešu z Indie, Brazílie, Mosambiku, Tanzanie a Nigérie.

Kešu ořechy jsou výborným zdrojem mědi a dobrým zdrojem fosforu, hořčíku, manganu a zinku.

Nejen, že kešu ořechy mají nižší obsah tuku než většina jiných ořechů, přibližně 82% z jejich tuku jsou nenasycené mastné kyseliny, plus asi 66% z těchto nenasycených mastných kyselin jsou mononenasycené tuky zdravé pro srdce, podobné těm, které jsou v olivovém oleji. Studie u pacientů s diabetem ukázaly, že mononenasycené tuky přidané  k  dietě s nízkým obsahem tuku, mohou přispět ke snížení vysoké hladiny triglyceridů. Triglyceridy jsou formou, ve kterém jsou tuky přepravovány v krvi, a vysoké hladiny triglyceridů jsou spojeny se zvýšeným rizikem onemocnění srdce. Zajištění mononenasycených tuků ve stravě při konzumaci kešu oříšků je to dobrý nápad, a to zejména pro diabetiky.

Ničí gram-pozitivní bakterie
Jednou z nejvíce neuvěřitelných sloučenin v kešu je anakardová kyselina, které zabíjejí gram-pozitivní bakterie odpovědné za vznik zubního kazu, akné, tuberkulózy, malomocentsví a Streptococcus pneumoniae a Francisellu tularensis.

U roztoku ze skořápky kešu ořechů a v něm obsažené anakardové kyseliny bylo také prokázáno, že má antioxidační účinky, působí proti Helikobacter pylori a má protinádorové vlastnosti. To znamená, že má schopnost porazit rakovinu a mnoho druhů vředů ve střevech.

Kešu jako prevence žlučových kamenů
Údaje shromážděné za dvacet let na 80000 ženách v Nurses' Health Study ukazují, že ženy, které jedí alespoň 1 unci (28,35g) kešu oříšků každý týden mají o 25% nižší riziko vzniku žlučových kamenů. Vzhledem k tomu, že 1 unce je jen 28,6 ořechů nebo asi 2 lžíce ořechového  másla, prevence onemocnění žlučníku může být  jednoduchá. Stačí mít plnou hrst kešu při odpolední svačině nebo přisypávat kešu oříšky do ovesných vloček nebo do salátu.

Jíst ořechy snižuje riziko přibývání na váze
Mnoho lidí se vyhýbá ořechům ze strachu z tělesné hmotnosti. Prospektivní studie zveřejněná v časopise Obesity ukazuje, že takové obavy jsou neopodstatněné. Ve skutečnosti lidé, kteří jedí ořechy alespoň dvakrát týdně, jsou méně náchylní k přibírání na váze, než ti, kteří  ořechy téměř nikdy nejedli.

28-měsíční studie zahrnující 8865 dospělých mužů a žen ve Španělsku zjistila, že účastníci, kteří jedli ořechy nejméně dvakrát týdně, měli o 31% menší pravděpodobnost, že  přiberou na váze, než účastníci, kteří nikdy nebo téměř nikdy nejedli ořechy.

A mezi účastníky studie, kteří získali na váze, byli ti, kteří nikdy nebo téměř nikdy nejedli ořechy.  Přibyli na váze více (v průměru 424 g), než ti, kteří jedli ořechy alespoň dvakrát týdně.

Autoři studie dospěli k závěru, “Častá konzumace ořechů je spojena se sníženým rizikem tělesné hmotnosti (5 kg a více). Tyto výsledky podporují doporučení konzumace ořechů jako důležité součásti srdce ochraňující diety a také zmírňují obavy z možného nárůstu tělesné hmotnosti. “

Kešu jako přírodní antidepresivum
Kešu ořechy obsahují niacin a tryptofan a podle některých odborníků dvě hrsti kešu oříšků obsahují “terapeutické množství“ tryptofanu, schopné změnit a pozvednout náladu. Podle skutečných měření asi polovina šálku kešu poskytuje přibližně 470 mg tryptofanu.


Zdroj: Wake-up World

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Drahý... Mrkni na http://www.grizly.cz/orechy-a-susene-ovoce_prehled/
mára  |  12.10.2015 23:05

a pro ty které drží pořád nějakou dietu doporučuji fíky.
mára  |  12.10.2015 23:09

jestli ho mas odzkousene pravidelnym uzivanim, tak sup s nim na trh :)
nina  |  13.10.2015 07:23

Kešu oříšky jsou skvělou volbou. Mají nejen skvělou chuť, ale i...
Hana  |  3.2.2017 15:23

Dobrý den, ráda přes den jím oříšky. Myslím, že je to lepší než...
Luci  |  25.4.2017 07:34

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *