10 nejvýživnějších a nejzdravějších semen - Kešu oříšky

26.9.2014 00:01
Zdravá výživa

Kešu oříšky, které jsou ves kutečnosti semena, ničí gram pozitivní bakterie, ochraňují srdce, působí proti tvorbě žlučníkových kamenů, snižují riziko přibývání na váze a zlepšují náladu.

Kešu ořechy jsou ve skutečnosti semena ve tvaru ledviny, které se drží v dolní části kešu jablka, ovoce kešu stromu, který je původem z pobřežních oblastí severovýchodní Brazílie.

Asi jste si všimli, že kešu ořechy ve skořápce nejsou v obchodech k dostání. To je proto, že vnitřek skořápek obsahuje lepkavou pryskyřici, známou jako kešu balzám, která musí být pečlivě odstraněna před tím, než jsou oříšky vhodné ke spotřebě. Tato pryskyřice se používá v průmyslové výrobě laků a insekticidů. Dnes je mnoho předních komerčních výrobců kešu z Indie, Brazílie, Mosambiku, Tanzanie a Nigérie.

Kešu ořechy jsou výborným zdrojem mědi a dobrým zdrojem fosforu, hořčíku, manganu a zinku.

Nejen, že kešu ořechy mají nižší obsah tuku než většina jiných ořechů, přibližně 82% z jejich tuku jsou nenasycené mastné kyseliny, plus asi 66% z těchto nenasycených mastných kyselin jsou mononenasycené tuky zdravé pro srdce, podobné těm, které jsou v olivovém oleji. Studie u pacientů s diabetem ukázaly, že mononenasycené tuky přidané  k  dietě s nízkým obsahem tuku, mohou přispět ke snížení vysoké hladiny triglyceridů. Triglyceridy jsou formou, ve kterém jsou tuky přepravovány v krvi, a vysoké hladiny triglyceridů jsou spojeny se zvýšeným rizikem onemocnění srdce a tak zajištění nějakých mononenasycených tuků ve stravě při konzumaci kešu oříšků, je to dobrý nápad, a to zejména pro osoby s diabetem.

Ničí gram pozitivní bakterie
Jedním z nejvíce neuvěřitelných sloučenin v kešu je anakardová kyselina, které zabíjejí gram-pozitivní bakterie odpovědné za vznik zubního kazu, akné, tuberkulózy, malomocentsví a Streptococcus pneumoniae a Francisellu tularensis. Roztok z jedné části kyseliny anacardic na 200.000 dílů vody na tak nízké, jak v jedné části do 2000000, je ve skutečnosti smrtící Gram-pozitivní bakterie za 15 minut.

U roztoku ze skořápky kešu ořechů a v něm obsažené anakardové kyseliny bylo také prokázáno, že má antioxidační účinky, působí proti Helikobacter pylori a má protinádorové vlastnosti. To znamená, že má schopnost porazit rakovinu a mnoho druhů vředů ve střevech.

Kešu jako prevence žlučových kamenů
Údaje shromážděné za dvacet let na 80000 ženách v Nurses' Health Study ukazuje, že ženy, které jedí alespoň 1 unci (28,35g) kešu oříšků každý týden mají o 25% nižší riziko vzniku žlučových kamenů. Vzhledem k tomu, 1 unce je jen 28,6 ořechy nebo asi 2 lžíce ořechového  másla, prevence onemocnění žlučníku může být tak jednoduchá, jako mít plnou hrst kešu při odpolední svačině nebo přisypávaní kešu oříšků na ovesné vločky nebo do salátu.

Jíst ořechy snižuje riziko přibývání na váze
Mnoho se vyhýbá ořechům ze strachu z tělesné hmotnosti. Prospektivní studie zveřejněná v časopise Obesity ukazuje, že takové obavy jsou neopodstatněné. Ve skutečnosti lidé, kteří jedí ořechy alespoň dvakrát týdně, jsou náchylní k přibírání na váze, než ti, kteří téměř nikdy nejedli ořechy.

28-měsíční studie zahrnující 8865 dospělých mužů a žen ve Španělsku zjistila, že účastníci, kteří jedli ořechy nejméně dvakrát týdně, měli o 31% menší pravděpodobnost, že k přiberou na váze, než účastníci, kteří nikdy nebo téměř nikdy nejedli ořechy.

A mezi účastníky studie, kteří získali na váze, ti, kteří nikdy nebo téměř nikdy nejedli ořechy, přibili na váze více (v průměru 424 g), než ti, kteří jedli ořechy alespoň dvakrát týdně.

Autoři studie dospěli k závěru, “Častá konzumace ořechů je spojena se sníženým rizikem tělesné hmotnosti (5 kg a více). Tyto výsledky podporují doporučení konzumace ořechů jako důležité součásti srdce ochraňující diety a také zmírňují obavy z možného nárůstu tělesné hmotnosti. “

Kešu jako přírodní antidepresivum
Kešu ořechy obsahují niacin a tryptofan a podle některých odborníků dvě hrsti kešu oříšků obsahují “terapeutické množství“ tryptofanu, schopné změnit a pozvednout náladu. Podle skutečných měření asi polovina šálku kešu poskytuje přibližně 470 mg tryptofanu.


Zdroj: Wake-up World

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Drahý... Mrkni na http://www.grizly.cz/orechy-a-susene-ovoce_prehled/
mára  |  12.10.2015 23:05

a pro ty které drží pořád nějakou dietu doporučuji fíky.
mára  |  12.10.2015 23:09

Nejzdravejsi semeno je moje.
Michal  |  12.10.2015 23:44

tak si ho požírej, kkte. My ostatní si necháme zajít chuť.
lachim  |  13.10.2015 00:33

jestli ho mas odzkousene pravidelnym uzivanim, tak sup s nim na trh :)
nina  |  13.10.2015 07:23

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *