15 stravovacích návyků staletých

14.9.2015 00:01
Zdravá výživa

Existují některé zdravé stravovací návyky, které jsou skutečným elixírem života. Jsou to návyky, jež sdílí populace žijící v takzvaných modrých zónách, pěti oblastech světa, kde se soustřeďují lidé dosahující vysokého věku.

Je to japonský ostrov Okinawa, město Loma Linda v Kalifornii, ostrov Ikaria v Řecku, kostarický poloostrov Nicoya a provincie Ogliastra na Sardinii. Je neuvěřitelné, že tu nikdo nepočítá kalorie, nikdo nebere vitamíny ani neváží proteiny, píše italský deník Corriere della Sera, který uvádí 15 stravovacích návyků obyvatel modrých zón:

1. Z toho, co tito lidé jedí, tvoří 95 procent potrava rostlinného původu. Konzumují úctyhodné množství nejrůznější zeleniny a ovoce a co nestačí sníst, to se nakládá. To nejlepší z jídel prospívajících dlouhému životu je zelenolistá zelenina. Na Ikarii roste více než 75 druhů zeleniny tohoto druhu jako plevel.

2. Maso ne více než dvakrát týdně. Konzumace masa by se měla omezit na nejvýše 50 gramů pětkrát měsíčně. Pokud jde o drůbež, skopové nebo vepřové, je lépe dávat přednost masu z farmářské produkce.

3. Denně snězte až 85 gramů ryb. V modrých zónách, které mají přístup k moři, tvoří ryby součást každodenního jídelníčku.

4. Snižte spotřebu mléčných výrobků a sýrů. Kravské mléko má vysoký obsah tuků a cukrů. Lidé z modrých zón získávají vápník z rostlin. Jinak je pro tyto zóny charakteristická konzumace kozího a ovčího mléka a výrobků z něho.

5. Vhodná jsou až tři vejce týdně. V modrých zónách se většinou jí v jednom jídle jen jedno vejce. V Kostarice dávají jedno vejce do tortily, na Okinawě se dává do polévky jedno vařené vejce.

6. Jezte denně vařené luštěniny, nejméně půl šálku. Luštěniny jsou podstatnou součástí diety modrých zón. V průměru obsahují 21 procent proteinů, 77 procent komplexních sacharidů a málo tuku a jsou vynikajícím zdrojem vlákniny.

7. Celozrnný chléb. Ve třech z pěti modrých zón je chléb základní potravinou. Je to ale potravina zcela jiná než to, co většinou kupujeme. Na Ikarii a na Sardinii je tvořen ze 100 procent různými celozrnnými obilovinami, které mají vysoký obsah výživných látek a vlákniny.

8. Omezte spotřebu cukru. Obyvatelé modrých zón konzumují ve srovnání s ostatními zhruba pětinu cukru. Století si dávají med do čaje a dopřávají sladkosti pouze při slavnostních příležitostech.

9. Jako snack si dejte dva oříšky. Nedávná studie Harvardovy univerzity ukázala, že konzumace ořechů snižuje úmrtnost o 20 procent. Jiné studie odhalily, že pojídání sušeného ovoce snižuje úroveň “špatného“ cholesterolu až o 20 procent.

10. V modrých zónách na celém světě lidé pojídají potraviny v jejich celosti: nevyhazují třeba vaječný žloutek nebo dužinu ovoce. Spotřebují vše z celých potravin, které jsou často pěstovány v místě. Vyhýbejte se produktům s dlouhým seznamem látek, které jsou v něm obsaženy.

11. Pijte více vody. Experti doporučují sedm skleniček vody denně. Vyhýbejte se slazeným nápojům.

12. Pokud chcete pít alkohol, zvolte si červené víno. Většina obyvatel modrých zón pije jednu až tři skleničky červeného vína denně. Umírněná konzumace vína na sklonku dne snižuje stres.

13. Pijte zelený čaj. Je prokázáno, že snižuje riziko srdečních chorob a různých typů rakoviny. Řekové na Ikarii pijí čaj z rozmarýnu či šalvěje a pampelišky, který má protizánětlivé účinky.

14. Pijte černou kávu jako jediný zdroj kofeinu. Lidé z poloostrova Nicoya, na Sardinii a v Řecku pijí hodně kávy. Podle studí snižuje káva riziko demence a Parkinsonovy nemoci.

15. Dokonalá rovnováha proteinů. Obáváte se, že vám rostlinná strava nedodá dost proteinů? Luštěniny, obiloviny, ořechy a zelenina jsou jejich dostatečným zdrojem, navíc obsahují esenciální aminokyseliny, které si naše tělo nedokáže vyrobit samo.

Zdroj: ČTK

Související články

Život neubíhá všem stejně rychle

10.9.2015 00:01

Dieta podobná půstu prý prodlouží život až o 10 let

6.8.2015 00:01

Jarní salát se sedmikráskami, šťovíkem a pampeliškou

3.4.2015 00:01

Život je proces, během něhož rozkvétáme

5.12.2014 00:01

8 superpotravin pro uchování tělesného a psychického zdraví

3.12.2014 00:01

V Kašmíru žijí díky zdravému povětří desítky stoletých

24.9.2014 00:01

22 rad, jak omládnout se zdravými potravinami

26.8.2014 00:01

Pijte šťávu z hroznů

13.6.2014 00:01

Potraviny urychlující stárnutí

6.5.2014 00:01

Mýtus o osmi sklenicích vody denně

30.4.2014 00:01

Galgán - Elixír mládí na Okinawě

19.2.2014 00:01

Ořechy pomáhají k dlouhověkosti

8.1.2014 00:01

Hongkongský recept na dlouhověkost

16.10.2012 00:01

Včelí pyl - zdroj živin pro dlouhověkost

25.7.2012 00:01

Tajemství dlouhověkosti v japonské Okinawě

11.5.2011 00:00

Tři pilíře dlouhověkosti

13.9.2010 00:00

Co znamená optimální zdraví?

9.3.2009 00:00

Dávkování omlazujících zeleninových šťáv

28.10.2008 00:00

I ve 115 letech lze mít zdravý mozek

5.8.2008 00:00

Mírné slunění může prodloužit život, tvrdí nová studie

11.6.2008 00:00

Tajemství francouzské dlouhověkosti?

4.6.2008 00:00

Vitamín D podle britských vědců zřejmě zpomaluje stárnutí

17.12.2007 00:00

Dlouhý věk je dar, o který se člověk musí zasloužit

13.11.2007 00:00

Století lidé prozrazují tajemství dlouhověkosti

27.2.2007 00:00

Nejlepší vína na dlouhověkost

21.12.2006 00:00

Vitamín D, sluneční světlo a mladá pleť

22.11.2006 00:00

Meditace omlazuje

14.4.2006 00:00

Taoistický recept na dlouhověkost

16.2.2005 00:00

Tajemství dlouhověkosti prý tkví v tvrdé dietě

23.8.2004 00:00

Bylo odhaleno tajemství dlouhého života?

9.6.2004 00:00

Chcete žít do sta let? Jezte bulharské jogurty!

13.5.2003 00:00

Univerzální recept na posílení organizmu

15.2.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *