Čaj posiluje imunitu a chrání proti rakovině
15.5.2003 00:00
Zdravá výživa
Vědce nepřestávají zajímat
blahodárné účinky čaje. V minulosti se potvrdilo, že čaj může
člověka chránit před několika formami rakoviny, kardiovaskulárním
onemocněním, Alzheimerovou a Parkinsovou chorobou i artritidou. Z
Bostonu nyní přichází další dobrá zpráva: pravidelnou konzumací
čaje můžeme posílit svůj imunitní systém. V nejnovějším čísle to
uvádí časopis Time.
Zatímco se vám v konvici louhuje čaj, přečtěte si o výzkumu
provedeného v nemocnici Brigham and Women v Bostonu, píše
americký časopis. Vyplynulo z něj, že obyčejný čaj může povzbudit
imunitní systém natolik, že se snáz ubrání baktériím a dalším
patogenním činitelům.
"Je to první zpráva dokazující, že má čaj vliv i na imunitní
systém," říká spoluautor studie Jack Budowski.
Bylo vybráno 11 zdravých osob, které předtím čaj nepily.
Jejich zdravotní stav byl srovnáván se stavem deseti zdravých
lidí, kteří začali pít kávu. Výsledek byl překvapující. U lidí,
kteří čtrnáct dní pili zhruba dva šálky čaje, bylo pozorováno až
ztrojnásobené vylučování interferonu, tedy látky produkované
buňkami na ochranu proti virové infekci. U pijáků kávy žádné
změny vylučování interferonu pozorovány nebyly.
Autoři výzkumu došli k závěru, že tělo při trávení čaj
přeměňuje na molekuly, které imitují povrchové proteiny baktérií
a startují tak imunitní systém. Je pak připraven začít pracovat
okamžitě, jakmile do těla vniknou opravdové bakterie.
Time poznamenává, že než se čtenář vydá do obchodů a k
regálům s čajem, měl by vědět, že studie v Bostonu byla provedena
na příliš malém vzorku, aby mohla být považována za cokoli víc
než slibnou teorii. Stačí si uvědomit, že onemocnění SARS
prorazilo právě v Číně, kde čaji holdují miliony lidí.
Je třeba upozornit, že se zde bavíme o čaji z jediné čajové
rostliny, a to Camellia sinensis a nikoli o bylinných čajích.
Názvy černý, zelený a polofermentovaný označují odlišné druhy
zpracování. Je-li teorie o vlivu na imunitní systém pravdivá, pak
jsou blahodárné všechny tři formy, protože jejich metabolismus je
shodný.
Rozdíly mezi nimi ale existují v množství antioxidantů, které
chrání tělo před chorobami. Zelený čaj obsahuje víc chemicky
jednodušších antioxidantů zvaných katechiny než černá forma čaje.
Polofermentovaný čaj stojí někde mezi. Právě katechinu je
připisována schopnost snížit riziko rakoviny a zabránit zvyšování
hladiny cukru v krvi.
Zdroj: ČTK
linkuj | google | vybrali SME komentovat | tisknout | doporučit
Související články
12.9.2002 00:00
5.8.2002 00:00
29.7.2002 00:00
1.7.2002 00:00
19.6.2002 00:00
29.1.2002 00:00
15.1.2002 00:00
16.11.2001 00:00
4.4.2000 00:00
1.1.2000 00:00