Co jíst a čemu se vyhnout v období menopauzy

15.1.2010 00:00
Zdravá výživa

Menopauza může ženám přinášet mnoho nepříjemných příznaků. Plno symptomů se dá však odstranit či zmírnit pomocí vhodné stravy.

 

Návaly horka

Volte potraviny obsahující sóju a lněná semínka. Používejte bylinky, jako je např. šalvěj. Vyhněte se příliš kořeněnému jídlu, kofeinu a alkoholu.

Změny nálady, podrážděnost, úzkost

Vybírejte si potraviny bohaté na magnézium, jako jsou hnědá rýže, celá zrna pšenice a žita, fazole, čočka, hrách a zelená zelenina. Jezte pravidelně a do každého jídla přidejte potraviny obsahující škrob. Vyhněte se příliš velkému množství kofeinu a alkoholu.

Nespavost

Večer nepijte nápoje obsahující kofein a nejezte velká jídla. Zvolte večerní svačinu zahrnující mléko nebo jogurt a potraviny s obsahem škrobu, např. přírodní jogurt a banán, nebo opečený chleba se sýrem cottage, nebo horké mléko a nízkokalorické sušenky.

Velké krvácení

Jezte stravu bohatou na železo, abyste odstranily jeho nedostatek v organismu. Mezi vhodné potraviny patří červená masa, zelená zelenina, fazole a sardinky.

Vaginální suchost

Jezte sójové výrobky, jako tofu nebo sójové mléko, nebo lněná semínka, protože mohou nahradit chybějící estrogen.

Osteoporóza

Jezte stravu bohatou na vápník, jako mléko, sýr, jogurt, sójové mléko obohacené kalciem, tofu, sardinky, sušené ovoce, fazole a semínka. Dále stravu bohatou na vitamín D, jako tučné ryby, vejce a máslo (ovšem s mírou). Pomoct může také strava obsahující fytoestrogeny, jako sójové výrobky, cizrna, lněná semínka a pšeničné otruby.

Noční pocení

Před spaním vypijte šalvějový čaj (3-5 lístků zalijte horkou vodou, ne vroucí). Listy šalvěje používejte také při vaření. Jezte potraviny bohaté na fytoestrogeny (viz osteoporóza, výše).    

Stárnutí kůže

Volte potraviny bohaté na antioxidanty. Jezte dostatek čerstvého ovoce  a zeleniny, celozrnné potraviny a semínka.  Jezte stravu bohatou na vitamín E. Ten obsahují například ořechy, avokádo, semínka a tučné ryby. Do jídelníčku zahrňte esenciální mastné kyseliny. Ty naleznete v rostlinných tucích, oříšcích a rybím oleji.

Deprese

Do svého jídelníčku zahrňte dostatek rybího oleje. Pokud pijete alkohol, musíte přidat také potraviny bohaté na vitamíny skupiny B, jako maso, ryby, vejce, mléko, sýr a celozrnné cereálie.

Bolesti kloubů

Vybírejte si tučné ryby a potraviny obsahující fytoestrogeny (viz.výše).

Zácpa a syndrom podráždění střev

Do svého jídelníčku přidejte dostatek vlákniny obsažené v celozrnných cereáliích. Každý den vypijte alespoň 2 litry tekutin. Vyhněte se velkému množství kofeinu a alkoholu.

Zdroj: Aleine Myers – Zdravá a chutná strava pro ženy po 50+, nakladatelství Computer Press

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

hlavně žerte hodně masa, vejce, zeleninu z farmářských(podvodnických)...
k  |  10.10.2012 15:25

Tyhle přemoudřelý kecy mám nejradši!
Grå Metallic  |  4.5.2014 19:53

A co teda žrát, ty chytrej?!
Ultra  |  4.5.2014 19:54

Tak co teda s tím?
Suzuki  |  22.11.2016 23:20

Moudrá Prof. MUDr. Baletka, CSc. jistě poradí.
Šakal  |  22.11.2016 23:22

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *