Co v našem těle napáchají smažená jídla?

24.1.2017 00:01
Zdravá výživa

Jsou rychlá, cenově dostupná a zasytí. Jejich častá konzumace má ale vliv na přibírání na váze, zažívací problémy a celkové zdraví člověka. Nejen tyto věci má na svědomí oblíbené smažené jídlo. Rádi si zajdete na pořádný "smažák" s hranolky? Pak by vás možná mohlo zajímat, jakou pohromu natropí ve vašem těle.

Smažený sýr (eidam nebo ementál) je několikrát obalený v trojobalu a ve své smažené podobě obsahuje cca 1047 kcal. K němu si přidejte porci hranolek (200g), která obsahuje cca 283 kcal, a jste na 1330 kcal. V této kombinaci se z velmi oblíbeného jídla stává kalorická, těžko stravitelná bomba, která společně s dalšími smaženými potravinami představuje pro naši populaci velké zdravotní riziko.


Tělo každého člověka vyžaduje určitý denní kalorický příjem - tedy denní dávku kalorií v závislosti na tělesných proporcích, věku a každodenní zátěži. Průměrný denní energetický příjem čítá u mužů nad 31 let 2200 kcal a u žen 1800 kcal. Jedním smaženým sýrem s hranolky tak tedy ženy do svého těla dostanou většinu denní dávky kalorií, muži více než polovinu.
Obzvlášť velké riziko hrozí v případě, že je sýr smažený na obyčejném oleji, který se snadno přepaluje či se smaží při příliš vysokých teplotách. Za vysokých teplot vzniká přeměnou škrobu karcinogenní látka - akrylamid, která má ve vysokých dávkách schopnost poškozovat nervové tkáně. Bylo prokázáno, že vysoké dávky akrylamidu mohou vyvolat rakovinu a negativně ovlivňovat reprodukci živočichů. Tato karcinogenní látka se může tvořit v potravinách při tepelném zpracování, kdy dosahuje teplota 120 °C nebo více. Kromě smaženého sýra se tak může vyskytovat ve smažených chipsech, sušenkách, snídaňových cereáliích či pečivu.


Smažené potraviny jsou také plné tuku. Tuky by měly v naší stravě tvořit 30 % energetického příjmu člověka. Důležité ale je, z jakého zdroje tuky přijímáme. Ideální poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin v lidském těle by měl být 2:1. V Evropě a USA je to ale až 50:1. Právě konzumace tučných a smažených jídel má na výši poměru mastných kyselin významný podíl. Díky tomu trpí v Evropě a USA mnohonásobě vyšší počet lidí kardiovaskulárními onemocněními než v Asii. Abyste dosáhli vybalancování nesprávného poměru, snažte se stravovat kvalitními potravinami, odpovídajícími středomořské kuchyni začněte užívat vhodné doplňky stravy s vysokým obsahem omega-3 z ověřených zdrojů.

Související články

Jaká strava není vhodná pro děti

27.1.2017 00:01

Omega 3 a Omega 6 mastné kyseliny

24.11.2016 00:01

Vyhláška o nezdravých potravinách ve školách

22.9.2016 00:01

Rybí tuk pomáhá předcházet cukrovce i zmírňovat její následky.

17.8.2016 00:01

Výběrem jídla rozhodujeme o své náladě

1.4.2016 00:01

Omega-3 mastné kyseliny mají příznivý vliv na mnoho systémů v těle

23.11.2015 00:01

Jak grilovat mořské ryby

10.7.2015 00:01

Pizza, brambůrky a čokoláda jako drogy

28.4.2015 00:01

Potraviny urychlující stárnutí

6.5.2014 00:01

Zdroje omega 3 mastných kyselin

15.5.2013 00:01

Může vaše pánev zvýšit riziko rakoviny?

5.3.2013 00:01

Skvělé hranolky a další smažená jídla jen s pár kapkami oleje

30.10.2012 00:01

Pět způsobů, jak připravit brambory na minimu tuku

27.2.2012 00:01

Omega 3 masné kyseliny pomáhají ochraňovat periferní nervy po zranění

23.2.2012 00:01

Kuchyňská úprava brambor

10.1.2012 00:01

Nejhorší postupy při přípravě jídla

28.9.2010 00:00

Odborníci varují: Transmastné kyseliny v potravinách zvyšují riziko srdečních onemocnění

11.1.2010 00:00

Rakovinotvorný glycidamid v hranolkách a chipsech

30.9.2008 00:00

Patří španělská strava ke světovému bohatství?

24.6.2008 00:00

Omega 3 kyseliny

13.12.2007 00:00

Rybí tuk ozdravuje i zkrášluje

24.11.2006 00:00

Zdraví prospěšné omega 3 mastné kyseliny

28.2.2006 00:00

Zdravé používání olejů v kuchyni

30.11.2005 00:00

Proti chřipce posílí strava bez špatných tuků

29.11.2005 00:00

Lněný olej pro zdravou kůži, mozek, srdce a cévy

9.11.2005 00:00

Nebezpečná je konzumace okysličeného cholesterolu

17.5.2005 00:00

Vědci radí: Vyhoďte fritovací hrnce

15.1.2004 00:00

Rybí tuk aneb Omega-3 nenasycené mastné kyseliny

16.9.2003 00:00

V Německu berou akrylamid v potravinách vážně

19.11.2002 00:00

Jak se chránit před rakovinotvorným akrylamidem v potravinách

22.10.2002 00:00

Degenerující strava

12.2.2002 00:00

Dobré a špatné tuky

22.5.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

O tomhle jsem už četl. Ten poměr, co máme v těle, je děsivej. Je...
Makiman  |  24.1.2017 09:26

Dobrý den, co si prosim myslite o takoveto grilovaci panvi -...
Pavlina  |  3.2.2017 00:42

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *