Čočka a její zdravotní účinky

31.12.2008 00:00
Zdravá výživa

Čočku je nejlepší konzumovat naklíčenou jako salát, protože vařením se zničí velká část výživných látek.

Jedna porce (100 g) obsahuje 50 % uhlohydrátů a má energetickou hodnotu 315 kcal. Obsahuje hojné železa, měď, zinek, selen, draslík, hořčík, chrom a molybden, značné množství vitaminů skupiny B, především B, a B6, kyseliny pantothenovou a listovou, stopové množství nikotinamidu, aminokyselin, trypthofanu, methioninu a fenylalaninu.

Komu čočka způsobuje nadýmání, může zkusit v konečné fázi přípravy jídla přidat saturejku.

S rozvahou by měli čočku jíst nemocní dnou, neboť 100 g obsahuje 115 mg purinových látek (vepřové maso jich má 150 mg). Ale s o to větším úspěchem si z ní mohou připravovat obklady: uvařená, rozmačkaná čočka smíchaná s moukou se přikládá na bolestivá místa. Tato pasta urychluje i hojení krvácejících ran.

Čočka je lékem proti červům, průjmů a silné menstruaci. Blahodárně působí při odtučňovacích kúrách. Prospívá při cukrovce, chudokrevnosti, měknutí kostí. Velmi dobře působí na tvorbu červených krvínek, pozitivně ovlivňuje imunitní systém, při nedostatku železa chrání před infekcemi. Zevně pomáhá jako obklad na otoky a zduřelé žlázy. Při zácpě podáváme čočkový odvar s olejem a špetkou soli.

Salát ze syrové čočky
Čočku namočíme na 12 hodin do vody, přecedíme, propláchneme a dáme na sítko nad nádobku s vodou, aby se semena nedotýkala vody. Zakryjeme navlhčenou gázou, aby ve vlhkém prostředí mohla semínka dobře klíčit. Proces je velice rychlý, v podstatě za 2 až 3 dny si můžete udělat výtečný salát, při jehož přípravě se fantazii meze nekladou.

Zdroj: Pavel Váňa - Rady bylináře Pavla 3, nakladatelství Eminent

Přidat komentář

 
* *