Detoxikace cukru

13.5.2008 00:00
Zdravá výživa

I když je slazení běžným zvykem, odvykání cukru nepůsobí obvykle velké problémy kromě krátkého období touhy po sladkém. Lidé, kteří jsou citlivější na rafinovaný cukr a sladkosti, a ti, kdo jsou zvyklí běžně konzumovat vysoké dávky cukru, mohou mít mírné abstinenční příznaky, jako je únava, úzkost a podrážděnost, deprese, rychlé bušení srdce a špatné spaní. Většina těchto příznaků, pokud se vyskytnou, zmizí během několika dnů.

U cukru je možné se rozhodnout, zda přestaneme konzumovat cukr vůbec, nebo budeme snižovat jeho příjem zcela pozvolna jednoduše tím, že se vyhneme jeho přísunu ze sladkých potravin. Je spousta výživných náhrad cukru a sladkostí (některé příklady jsou vedeny dále). Z jídelního stolu bychom měli ihned odstranit cukřenku a ze stravy nezdravé oslazené potraviny. Pokud ze svého jídelníčku cukr jednou provždy odstraníme, neznamená to, že bychom jej nemohli výjimečně požívat. Cukr totiž nepatří mezi látky, které po abstinenci znovu vyvolávají závislost jako mnoho silných drog. Většina lidí, kteří mají ve zvyku občas si ďobnout nějakou sladkost, zjišťuje, že se bez cukru dá docela dobře žít.

ŽIVINY PRO DETOXIKACI CUKRU
burizony
jogurt - Nejvhodnější je jogurt bez příchuti. Četstvý jogutt můžeme ochutit vanilkou, skořicí nebo muškátovým oříškem.
burské oříšky
plátky ovoce
saláty
dýňová semínka
popcorn
zeleninové tyčinky
mandle
směs oříšků
slunečnicová semínka

Strava bohatá na celá zrna a další komplexní sacharidy, zeleninu a bílkoviny, pomáhá stabilizovat hladinu krevního cukru a snižuje touhu po cukru. Mnoho lidí s nedostatkem bílkovin má chuť na sladké. Naopak strava, která je bohatá na bílkoviny a zeleninu, touhu po sladkém snižuje. Ovoce a ovocné šťávy by měl v jídelníčku omezit každý, komu dělá sladká chuť v ovoci problémy.

Živiny, jež potlačují touhu po cukru a snižují abstinenční příznaky: vitaminy B, vitamin C, zinek, stopový minerál chrom a aminokyselina L-glutamin. Chrom pomáhá inzulínu činněji odstraňovat cukr z krve a vyživovat buňky. L-glutamin, jenž může být přímo využit mozkem, pomáhá jak při odvykání cukru, tak alkoholu.

Pro děti jsou užitečné náhrady cukru obsahující některé důležité živiny, o nichž jsme se již zmínili. Samozřejmě že i děti mohou brát doplňky výživy, ale pouze v nižších dávkách než dospělí. Zejména pro děti bychom měli kupovat kvalitní dětské multivitaminy a minerály. Vitaminy B podporují nervový systém a celkový vývoj, vitamin C v množství asi 250 mg dvakrát denně a chrom tlumí touhu po cukru a sladkostech. Návrh doplňků výživy pro děti ve věku 6-11 let se může měnit v závislosti a věku a velikosti každého dítěte. Většina vitaminů je rozpustná ve vodě a v zásadě jsou netoxické. Pokud však má vaše dítě nějaký zvláštní problém nebo je mu méně též šest let, měli byste požádat o radu dětského lékaře nebo některého odborníka na výživu.

Cukr se v naší společnosti někdy používá jako droga. Měli bychom se k němu také jako ke droze chovat. Odvykání cukru si naplánujte a snažte se odbourat i psychickou stránku ohoto návyku. Budete vystaveni pokušení podmíněných reakcí na sladké vůně, jež občas ucítíte. V těchto případech bude vaše pevná vůle nezbytná. Při přechodu k bezpečnému vyváženému příjmu stravy, odvyknutí si cukru a sladkostí stejně jako jiných látek, které používáme v životě, pomáhá změna zavedených zvyků, zamyšlení se nad vlastním životem, případně otevřená diskuse o špatných návycích.

JAK ZVÍTĚZIT NAD CUKREM
1. Neberte nadbytečný příjem cukru na lehkou váhu - může časem vážně ovlivnit vaše zdraví. To platí zejména pro další život dětí a mladých lidí.
2. Jezte stravu, v níž je hodně zeleniny, celých zrn a bílkovin. Vzrůstající hladina bílkovin ve stravě, živočišných i rostlinných, pomáhá snižovat chuť na sladké.
3. Pokud skutečně požíváte hodně cukru, vynechte jej a omezte příjem skrytého cukru (zejména sirupů, dexrrózy a rafinovaného cukru) a omezte používání medu a sirupů. Pokud můžete, jezte ovoce jako zdroj přírodního cukru.
4. Podporujte své tělo živinami navíc - nezapomeňte na vitaminy B, vitamin C, chrom, vápník, hořčík a aminokyselinu L-glutamin.
5. Pijte denně šest až osm sklenic vody nebo čaje.
6. Jezte dostatečné množství vlákniny a udržujte své tělo čisté a lehké.
7. Máte-li podezření, že trpíte hypoglykemií nebo cukrovkou, požádejte svého lékaře o provedení vhodných testů.

Zdroj: Dr. Elson M. Haas - Detoxikační dieta, nakladatelství Slovart

Přidat komentář

 
* *