Dobře si vybrat potraviny

23.1.2008 00:00
Zdravá výživa

Zvláště dobrou volbou uhlohydrátů a tuků můžete pro své zdraví a své tělo udělat hodně. Konzumace potravin se zřetelem na jejich glykemický index má vliv na naši tělesnou váhu. Tuk není sám o sobě špatný, existují také tuky, které k životu nutně potřebujeme a tak se stávají nedílnou součástí každého jídelníčku.

Vyšší glykemický index
Potraviny s vysokým obsahem cukru se velmi rychle štěpí na glukózu. Díky tomu rychle stoupá a klesá hladina cukru v krvi a způsobuje tak nekontrolovatelný hlad.

Nižší glykemický index
Potraviny s nízkým glykemickým indexem udržují hladinu cukru v krvi v rovnováze a podporují tak hubnutí, protože se cítíme déle sytí.

Nejsou tuky jako tuky...
Z tuku se přibírá nejvíce, ale přesto je v rámci zdravé výživy nepostradatelný. K životně důležitým živinám tak patří nenasycené mastné kyseliny z rostlinného oleje.

Omega-3 mastné kyseliny
Zvláštní skupinou nenasycených mastných kyselin je skupina omega-3, která má ochranné účinky.

Tato tabulka vám pomůže rozpoznat, které potraviny díky svým nízkým glykemickým hodnotám, potažmo obsahem zdravého tuku, mají pozitivní účinky a kterým bychom se měli raději vyhýbat.

Potraviny s vysokým glykemickým indexem
chléb, housky a pečivo ze světlé mouky, slazené musli, avokádo, obiloviny, cornflakes, bílá rýže, světlé těstoviny, cukr, zavařeniny, mléčná čokoláda a jiné sladkosti, popcorn, chipsy, křupky limonády a sportovní nápoje.

Potraviny s nízkým glykemickým indexem
zelenina, salát, luštěniny, předvařená a přírodní rýže, zelenina, slané brambory, celozrnné výrobky, ovesné vločky, mléčné a sójové výrobky, sýr

"nezdravé"tuky
vše smažené a fritované, máslo, majonéza, dorty, koláče a tučné pečivo fastfood, chipsy a jiné křupavé pečivo, špek a tučný salám, tučný sýr, šlehačka a čokoláda.

"zdravé tuky"
rostlinné oleje, (olivový, řepkový, slunečnicový,kukuřičný a sójový),semínka, oříšky a mandle mořské ryby (losos, sleď, makrela, sardinky, tuńák a platýz), avokádo, obiloviny

Zdroj: Marlisa Szwillus - Životospráva ženy po 40, Computerpress

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Organismus většiny lidí potřebuje detoxikovat. Potřebujete odstranit z...
 |  24.1.2008 23:17

Takže avokádo má vysoký glykemický index. Hm. To se mi nějak nezdá!!!
Nautilus  |  10.3.2008 10:20

Potravinou s vysokým glykemickým indexem je avokádo?? To snad asi ne....
Rudy  |  1.2.2009 22:53

zelí,hodně zelí,nejmín třikrát týdně
 |  1.2.2009 22:56

zelí,hodně zelí,nejmín třikrát týdně
 |  1.2.2009 22:56

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *