Energii tělu dodají komplexní uhlovodany

7.1.2001 00:00
Zdravá výživa

Komplexní uhlovodany (polysacharidy, složené cukry) jsou potraviny s vysokým obsahem kyslíku. Jsou to zelenina, celozrnné výrobky, semínka a ořechy. Ovoce splňuje klasickou definici komplexních uhlovodanů, ale obsah jednoduchých cukrů v ovoci je vysoký - velmi vysoký. Ovoce nemá stejnou hodnotu jako zelenina a celozrnné výrobky, které obsahují energii.

Komplexní uhlovodany mohou být dále děleny na škrobové a vláknité druhy. Škrobové uhlovodany pomáhají budovat velikost a sílu jsou to brambory, hnědá rýže, hrách, ovesné pokrmy, kukuřice a rajčata. Vláknitá kategorie slouží k tvorbě čisté svalové hmoty - jsou to chřest, brokolice, zelí, mrkev, květák, celer, hlávkový salát a špenát.

Dr. Stephen Levin uvádí, že komplexní uhlovodany mají 16 částí kyslíku a jen 14 částí uhlíku a vodíku. Vysvětluje: Více než polovinu komplexního uhlovodanu tvoří kyslík, ale množství kyslíku v tucích je menší než 10 nebo I5 procent, a tudíž jsou tuky chudé na kyslík. Ve skutečnosti jsou tuky "zloději" kyslíku, protože jej ke svému metabolizmu potřebují velké množství. Protein je složen z 20 až 5O procent kyslíku v závislosti na specifickém profilu aminokyseliny. Je to jasné: komplexní uhlovodany mají nejvíce kyslíku.

Důvod, proč komplexní uhlovodany pomáhají udržovat vyšší výkonnostní úroveň, asi souvisí s jejich vysokým obsahem kyslíku. Když jsou uhlovodany spalovány pro palivo, uvolňuje se mnohem méně tepla, a tudíž má proces tvorby energie větší účinnost.

Metabolizovat tučná jídla je nákladnější, protože jsou chudá na kyslík. To odčerpává dodávky kyslíku, a následkem toho je dostupno mnohem méně energie.Protože je ke spalování tuků potřebný kyslík navíc, uvolňuje se velké množství tepla, a tak se mění kvocient vaší efektivity.

Komplexní uhlovodany:
  • zlepšují kapacitu vytrvalosti během postupného cvičení
  • pomáhají rychleji obnovit svalový glykogen po období delší aktivity
  • jsou dobrým zdrojem vitaminů a minerálů (na rozdíl od jednoduchého cukru)
  • obsahují vlákninu (která zlepšuje činnost střev)

    Zdroj: Betty Kamen, Ph. D. - Chrom je pro vás důležitý, nakladatelství Pragma
  • Související články

    Čím nahradit bílou drogu?

    7.1.2001 00:00

    Jsou ovoce a ořechy potraviny pro mozek?

    28.12.2000 00:00

    Zdraví nebezpečná nízkosacharidová dieta

    19.12.2000 00:00

    Stravou proti zácpě

    5.6.2000 00:00

    Přehled komentářů

    zobrazit všechny komentáře 

    Nebudu komentovat
    Peki  |  27.1.2003 16:28

    Tento člán je každopádně užitečný. Pokud člověk neuvěří, tomu co...
    hanka  |  8.2.2003 22:47

    Šílím když vidím, jak někdo používá uhlovodany místo uhlohydráty....
    Maik  |  20.11.2007 12:21

    zobrazit všechny komentáře

    Přidat komentář

     
    * *