Jak naservírovat dětem rybu, aby jim chutnala

31.10.2014 00:01
Zdravá výživa

Mnoho dětí v Česku stále nemá ve svém jídelníčku zařazené ryby. I přesto, že podle odborníků tuky mořských ryb obsahují mastné kyseliny, které pozitivně ovlivňují lidské zdraví. Jaké jsou tedy důvody? Ryba podle některých dětem nevoní a nebaví je vybírat drobné kosti. V následujících odstavcích vám představíme, kdy začít rybu dětem podávat či třeba jak rybu připravit, aby si na ní děti pochutnaly. A na závěr vám přinášíme tip na chutný recept, který není náročný na přípravu.

Kdy dětem začít rybu servírovat

Podle odborníků by měly děti začít jíst mořské ryby nejpozději v půl roce života. Včasné zavedení rybích pokrmů totiž snižuje riziko alergie i na ostatní potraviny. Pokud děti poprvé ochutnají ryby příliš pozdě, podle odborníků na výživu je pak mnohdy odmítají i v dospělosti. Přitom ryby jsou důležitou částí stravy i v období těhotenství. Jejich maso je zdrojem omega-3 esenciálních mastných kyselin, a ty jsou podstatné pro správný růst a vývoj dětí již od početí. Podle vědců z londýnské Imperial College existují studie, které potvrzují pozitivní účinky rybího tuku i na dětský mozek.

Mořské nebo sladkovodní ryby? A jak často?

Jak mořské, tak sladkovodní ryby jsou bohaté na bílkoviny. Ty mořské však mají více nenasycených mastných kyselin. „Dětem i jejich rodičům doporučujeme jíst rybu dvakrát až třikrát týdně. Rybí maso totiž obsahuje prvky, které jsou pro děti i dospělé nepostradatelné. Jód a selen jsou důležité pro metabolismus hormonů štítné žlázy, vitaminy B6 a B12 zase pomáhají udržovat normální funkci nervů, imunitního systému či třeba krevního oběhu,“ objasnil Marek Sedlák z restaurace Nordsee. Podle něj je také nutné dbát na pestrou stravu, která musí být pravidelná. Právě s tím přitom mají Češi problém. Podle Zprávy o zdraví obyvatel ČR z roku 2014 například více než 30 % jedenáctiletých dětí nesnídá, patnáctiletých dokonce až 55 %.

Naservírovat rybu tak, aby dětem voněla

Existuje mnoho způsobů, jak lze ryby připravit. Jádrem celé přípravy však je, aby ryba byla čerstvá. Pozor si dejte zejména na mražené rybí produkty, u nichž se podle odborníků mohou vyskytovat látky zvýrazňující chuť, konzervanty či třeba škrob. Když už zvolíte tento typ, vždy pečlivě projděte složení na obalu a pak nechte maso přirozeně rozmrazit. Pokud dětem vadí kostičky, které jsou u ryby přirozenou součástí, lze jim zakoupit i plátky, které kosti nemají. Dalším stěžejním krokem je správná volba úpravy pokrmu. „Proces přípravy rybího pokrmu pro děti by měl být co nejpřirozenější. Optimální úpravou ryby je její dušení, při kterém se v masu zachová nejvíce požadovaných látek. Dobrou alternativou je pak také mírné grilování, které je dnes velmi populární a vyhledávané. Pro potlačení rybí vůně, která některým dětem nevyhovuje, je vhodné zvolit bylinky či zeleninu. Chuťově pak lze ryby doladit marinováním,“ doporučil Marek Sedlák. K marinování lze použít citrónovou šťávu či ocet a jemně rozsekané bylinky, například zelenou petržel, kopr nebo pažitku. Marinujte asi hodinu před samotnou přípravou ryby. Při servírování na talíř je pak vhodné si s pokrmem trošku pohrát. Zeleninu lze například dětem vykrájet do tvarů kytiček či srdíček, z plátku ryby pak můžete jednoduchým ořezem vytvořit třeba auto.

Recept do vaší kuchařky - Dušená ryba se smetanou a houbami

Upravenou rybu osolíme a pokapeme citrónem. Rozehřejeme na pánvi máslo, asi dvě lžíce. Vložíme rybu a přikryjeme. Poté dusíme pět minut. Dušené ryby udržíme v teplotě. Na pánev vložíme na drobno nakrájenou cibuli, houby a petrželovou nať. Můžeme dochutit kořením, poté dusíme do měkka. Na závěr přilijeme zakysanou smetanou a převaříme. Dušenou rybu na talíři polijeme smetanovou omáčkou.

Související články

Jak poznat čerstvou rybu?

29.8.2014 00:01

5 potravin, které nejsou pro děti prospěšné

12.6.2014 00:01

Filé z aljašské tresky pro děti

19.5.2014 00:01

Zdroje omega 3 mastných kyselin

15.5.2013 00:01

Jód je nezbytný pro dobrou imunitu i pro hubnutí

11.3.2013 00:01

Hyperaktivní dítě: Jak mu pomoci?

4.11.2011 00:01

Mořské řasy v kuchyni

31.10.2011 00:01

Udržování přiměřené váhy dítěte

31.8.2011 00:00

Nevolnost po nadměrné konzumaci ryb

25.7.2011 00:00

Pozitivní účinky ryb na naše zdraví závisí na jejich přípravě

23.12.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Kapr na kari

23.11.2009 18:40

Pravidelná konzumace ryb může chránit před rakovinou

2.10.2009 00:00

Konzumace sladkovodních ryb pomáhá snižovat hladinu cholesterolu

24.4.2009 00:00

Potraviny pro zdravou štítnou žlázu

26.3.2009 00:00

Vědci vylepší kapří maso a ověří jeho účinky na lidech v lázních

2.2.2009 00:00

Poruchy učení u dětí mohou souviset se stravou

30.10.2008 00:00

Ryby v jídelníčku malých dětí prý snižují riziko ekzémů

21.10.2008 00:00

Patří španělská strava ke světovému bohatství?

24.6.2008 00:00

Středomořská strava v těhotenství omezuje u dětí riziko astmatu

25.1.2008 00:00

Omega 3 kyseliny

13.12.2007 00:00

Zahraniční kuchyně a děti

29.6.2007 00:00

Rybí tuk prý přispívá k duševní svěžesti ve stáří

16.5.2007 00:00

Rtuť v rybách může poškodit zdraví

23.2.2007 00:00

Rybí tuk ozdravuje i zkrášluje

24.11.2006 00:00

Kelp pro podporu funkce štítné žlázy

18.8.2006 00:00

Zdraví prospěšné omega 3 mastné kyseliny

28.2.2006 00:00

Kyseliny omega-3 mohou snížit riziko úmrtí na srdce až o polovinu

10.6.2005 00:00

Přírodní zdroje jódu

15.2.2005 00:00

Ryby a alergie

15.12.2004 00:00

Sója a rybí tuk chrání před Alzheimerovou chorobou

8.11.2004 00:00

Evropané mají v zubech tuny rtuti; po smrti se dostane do vzduchu

30.8.2004 00:00

Strava bohatá na ryby údajně podporuje růst plodu

21.5.2004 00:00

Jak být fit v těhotenství

18.12.2003 00:00

Potřeba bílkovin v dětském věku

29.7.2003 00:00

Co nejíst během těhotenství

1.11.2002 00:00

Těhotné a kojící by měly mít větší přísun jódu

5.3.2002 00:00

Test: Kolik toho víte o rybách?

6.6.2001 00:00

Strava během těhotenství

8.1.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

jsou nejbohatším zdrojem rtuti ze všech potravin, které člověk běžně...
Mořské ryby  |  31.10.2014 08:24

Dobrý den, mám prosím dotaz : čím nahrazují vegetariáni OMEGA 3?...
Danja  |  3.12.2014 15:32

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *