Jak v zimě jíst zdravě a ušetřit

14.2.2017 00:01
Zdravá výživa

Je možné, že se nám v zimním období zdá, že kvalita ovoce a zeleniny klesá. V obchodech můžeme podlehnout pokušení koupit si borůvky nebo papriky, které obvykle jíme v létě, neboť je považujeme za velmi prospěšné pro zdraví. Ve skutečnosti však je možné ušetřit peníze a konzumovat sezónní produkty, píše italský deník Corriere della Sera.

Mnoho druhů ovoce a zeleniny, které máme k dispozici v zimě, nám skýtá bohatý zdroj výživných látek. Mnohá kořenová zelenina se sklízí v zimě. Například červená řepa je známá vysokým obsahem vitamínů, minerálů a karotenoidů, je významným zdrojem vlákniny, kyseliny listové a vitamínů C, E a K. “Kořenová zelenina je odolná, a je mnohem těžší její živiny při vaření zničit,“ vysvětluje mluvčí Americké akademie výživy a dietetiky Sara Haasová. Řepa je vynikající jako salát s olivovým olejem, protože tak se absorbují vitamíny rozpustné v tucích.

Dalším významným zdrojem živin je fenykl. Obsahuje vitamín C, draslík, vlákninu a kyselinu listovou. Může se jíst syrový nebo připravovaný za nízké teploty do změknutí, kdy se stává lehce sladkým.

Růžičkovou kapustu nalezneme v obchodech po celý rok, ale je to v zimě sezónní zelenina, a tak není tolik drahá. Je vynikajícím zdrojem vitamínu C, vlákniny a antioxidantů. Aby si zachovala své výživné látky a absorboval se vitamín A, je vhodné péci ji s olivovým olejem, solí a pepřem.

Velmi zdravá je zelenina se zelenými listy. Zelí, brokolice, špenát a další zelenina se zelenými listy jsou výbornou alternativou mléčných výrobků jako zdroj vápníku, ale i kyseliny listové a železa, které jsou zvláště významné pro těhotné ženy.

Citrusové plody máme k dispozici po celý rok, ale některé jejich druhy jsou lepší v zimě, protože tehdy vrcholí jejich dozrávání. Pomeranče, grapefruity a mandarinky jsou zásobnicí vitamínu C, vitamínu A a vlákniny.

Doporučit lze i konzumaci granátových jablek, jejichž hlavní sezóna je v pozdním podzimu a na začátku zimy. Jsou významným zdrojem antioxidantů, betakarotenu, draslíku a vitamínu C. Jadérka je možné pojídat za syrova jako přídavek do nízkotučného jogurtu nebo se mohou vymačkat a pít jako ovocný džus.

Související články

Vařte (a zhubněte) podle ročních období

25.1.2017 00:01

10 tipů, jak zvýšit výživovou hodnotu vašeho jídla

2.2.2016 00:01

Dobroty, které v zimě zahřejí

18.1.2016 00:01

Pouze polovina lžíce skořice denně udělá zázraky pro vaše zdraví

11.3.2015 00:01

V chladných dnech jezte potraviny, které zahřívají

7.10.2014 00:01

Sezonní potraviny prospívají zdraví

1.11.2013 00:01

Granátové jablko dokáže pročistit tepny

18.10.2013 00:01

10 nejvýživnějších a nejzdravějších semen - Semena z granátových jablek

15.7.2013 00:01

Kořenová zelenina v zimě

15.2.2013 00:01

Zvládnout zimu pomáhají teplá jídla a odpočinek

23.1.2013 00:01

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici: Pohankové placičky

7.12.2011 00:01

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Dýně s kvašeným zelím

2.3.2011 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Pohanková snídaně

22.2.2011 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Bílé zelí s hráškem

16.2.2011 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Fazolovo-dýňové kari

2.2.2011 00:00

Naklíčená semena jsou dobrým zdrojem vitamínů

26.5.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Cizrna a špenát s česnekovou rýží

17.2.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Dršková polévka z hlívy ústřičně

5.2.2010 00:00

Zelenina a ovoce v zimě

26.1.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Jáhly s jablky

22.1.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Polévka z červené čočky

14.1.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Rýže na kari

30.12.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici – Pohanka se zeleninou

18.12.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Česnečka

4.12.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici – Zimní salát z červené řepy a kysaného zelí

27.11.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Kapr na kari

23.11.2009 18:40

Červená řepa - bohatý zdroj kyseliny listové a minerálů

18.12.2008 00:00

Brokolice údajně pomáhá i proti následkům cukrovky

10.9.2008 00:00

Fenykl

7.3.2007 00:00

Proč nemáme pít horké nápoje

20.1.2006 00:00

Zdravé používání olejů v kuchyni

30.11.2005 00:00

Rady pro výživu sleziny

12.10.2005 00:00

Vliv energie potravin na člověka

22.6.2005 00:00

Zelenina pro různá roční období

9.1.2003 00:00

Fenykl - večeře pro labužníky, koření i léčivka

25.3.2002 00:00

Kvašené potraviny obohatí váš jídelníček

9.10.2001 00:00

Strava podle sezóny

4.9.2000 00:00

Červená řepa prodlužuje život

17.1.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *