Je sušené ovoce zdravé?

16.10.2017 08:01
Zdravá výživa

Sušené ovoce - včetně sušených meruněk, brusinek, rozinek, datlí, fíků nebo švestek - obsahuje velkou porci výživných látek. Když se z ovoce odstraní voda, jsou výživné látky a vláknina koncentrovanější a například půl šálku sušených vypeckovaných meruněk obsahuje 4,7 gramu vlákniny, zatímco stejné množství vypeckovaných čerstvých meruněk má pouze 1,6 gramu vlákniny. Sušené ovoce je také bohatým zdrojem antioxidantů a kyseliny listové.

Jedna velká epidemiologická studie, do níž se zapojilo více než 13.000 jednotlivců, zjistila, že ti, kdo konzumují sušené ovoce, mají lepší příjem živin - a nižší hmotnost - než ti, kdo ho nejedí. Je ovšem důležité mít na paměti, že v sušeném ovoci jsou rovněž koncentrovanější i přírodní cukry. To ale širokou veřejnost nemusí příliš zneklidňovat a pro sportovce, kteří potřebují rychle doplnit hladinu cukrů, to může být i užitečné, poznamenává server CNN. Problém to ale může znamenat pro ty, kdo si pečlivě hlídají příjem cukrů, sacharidů či kalorií. Například šálek hroznového vína obsahuje 23 gramů cukru a 104 kalorií, ale šálek rozinek obsahuje 116 gramů cukru a 520 kalorií, tedy pětinásobek.

Podle amerických nutričních doporučení by měl člověk denně sníst jeden a půl až dva šálky čerstvého ovoce. V případě sušeného ovoce jde zhruba o polovinu uvedeného množství. To platí pro zdravé osoby. Například diabetici, kteří si během dne pečlivě sledují příjem sacharidů, ale musejí dodržovat jiná pravidla.

Vzato kolem a kolem může být sušené ovoce výživnou, praktickou a snadno přenosnou svačinkou k zakousnutí, zvlášť když je smíchané s ořechy. Ovšem pokud si hlídáte cukry, sacharidy nebo kalorie, ujistěte se, že jste si odměřili přiměřenou dávku, protože sušené ovoce se dá snadno jen tak bezmyšlenkovitě ujídat.

Omezte i sušené ovoce obsahující přidané cukry, což je nejčastěji případ sušených brusinek. Ale i další druhy se proslazují nebo obalují v cukru - například ananasové kroužky či kandované ovoce.

A konečně pokud jste citliví na sulfidy, anebo trpíte astmatem, vybírejte si bio-druhy sušeného ovoce, které nejsou ošetřeny oxidem siřičitým.

Zdroj: CNN, ČTK

Související články

Jak správně uchovávat potraviny a neplýtvat

15.9.2017 08:01

Jak skladovat vypěstovanou úrodu

20.9.2016 00:01

Jak pečovat o bylinky v průběhu roku

11.5.2016 00:01

Jídelníček pro ženy k udržení váhy

21.4.2016 00:01

Vánoce ve středověku

18.12.2015 00:01

Bezlepkový jídelníček pro udržení váhy - ženy

25.11.2015 00:01

Jak při práci z domova zůstat ve formě

12.11.2015 00:01

Jak používat křížaly

10.10.2014 00:01

SUŠIČKA - nezbytný doplněk kuchyně

5.8.2014 00:01

Chipsy a chuťovky

25.4.2014 00:01

Přírodní podpora tvorby hormonů štítné žlázy

6.3.2014 00:01

Co vám může vyvolat migrénu

19.6.2013 00:01

Základní nákupní lístek vegetariána

5.12.2012 00:01

Přírodní látky ředící krev

20.7.2012 00:01

Přirozené trávení bez chemie

20.12.2011 00:01

Zdravé mlsání: křížaly

20.9.2011 00:00

Imunita dětí: Jak ji budovat a zlepšit

16.5.2011 00:00

Jaké ovoce konzumovat při redukční dietě?

10.5.2011 00:00

Sušení bylin

6.5.2011 00:00

Kolathova snídaně

22.4.2011 00:00

Zelenina a ovoce v zimě

26.1.2010 00:00

Domácí zpracování plodů rakytníku pro zdraví

31.8.2009 00:00

Rakytník řešetlákový - zásobárna živin

6.8.2009 00:00

Brainfood - potrava pro mozek

12.11.2008 00:00

Jak zdravě sladit cukroví

30.11.2007 00:00

Aditiva, která mohou způsobovat zdravotní problémy

8.3.2007 00:00

Vánoční rady pro cukrovkáře

15.12.2006 00:00

Jak sladili naši předkové?

5.10.2001 00:00

Jsou úpravy jídla zdravé ?

5.5.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *