Jídelníček šitý na tělo.

25.5.2007 00:00
Zdravá výživa

Tak jako neexistuje universální lék, bylina nebo cvičení, které by se hodily pro každého z nás stejně dobře a měly na každého jen léčivé účinky, stejně tak neexistuje ani ideální dieta, která zabezpečí svému držiteli pevné zdraví, štíhlou postavu a vitalitu. Protože metabolizmus každého z nás "spaluje" jiným způsobem, jsme konstitučně rozdílní a náchylní k jiným nemocem je potřeba zohlednit tuto individuálnost i v sestavování našeho jídelníčku. Není to módní výstřelek posledních několika let, dietoterapie na "míru" je v tradiční čínské medicíně užívaná již mnoho tisíc let jako nedílná součást komplexního léčebného systému.

Podívejme se teď na dva typy obézních, u kterých by se měla sestavit vhodná dieta. Obézní muž, který má nadměrnou chuť k jídlu, vyšší krevní tlak, často zácpu, hemeroidy, nadměrné pocení a zkonzumuje obrovské množství masných, tučných a pálivých jídel, které zapíjí hojným množstvím alkoholu. Jeho stav je z pohledu TČM charakterizovaný jako stav extrémní horkosti v žaludku a v játrech. Jeho nadměrná chuť je ještě podporovaná potravinami - teplého a horkého typu, které konzumuje. Tady by měl být kompenzační jídelníček sestavený z převážně "osvěžujících a ochlazujících" druhů potravin typu čerstvé zeleniny a ovoce, netučných mléčných výrobků a libového masa, celozrnného pečiva. Postupem času by došlo k ochlazení ohně žaludku a jater a dotyčný by přestal mít nadměrnou chuť k jídlu. Začal by nejen hubnout, ale zlepšil by se i jeho zdravotní stav způsobený "vnitřním plnou horkostí".

Když se teď podíváme na druhý typ obezity u ženy středního věku, která jak tvrdí přibývá na hmotnosti už jen při pohledu na jídlo a její nadváhu doprovází únava, zimomřivost, časté močení, prodloužení až vynechávání menstruačního cyklu, opakované gynekologické výtoky, poruchy trávení, často otékání končetin. V tomto případě by jídelníček předepsaný předchozímu muži, její stav ještě více zhoršil. Tady je nadváha způsobená postupným oslabováním energie slinivky. Oslabení tohoto orgánu, který z pohledu TČM reguluje trávení a využití potravin a tvorbu energie z nich je možné postupně oslabovat dlouhodobým stresem, neustálým přemýšlením a přemítáním o minulosti, přítomnosti či budoucnosti, ale také nevhodným dietním stravováním typu "osvěžujících a chladných" potravin. Mezi tyto potraviny patří většina dietních potravin jako netučné mléčné výrobky, celozrnné pečivo, příliš zeleniny a ovoce(hlavně jižního), minerálek, ovocných a zelených čajů a slazených nápojů?Teď se možná ptáte, jak to, že konzumací racionálních potravin dojde ke vzniku nadváhy? Tyto potraviny osvěžujícího a chladného typu(většinou bez nebo s minimální životní energií - čchi) postupně ochlazují a vyčerpávají slinivku a "hasí" oheň metabolizmu. Trávení se oslabuje do té míry, že i relativně malý kalorický příjem způsobuje často rychlé změny hmotnosti. Zahleňující potraviny(mléčné výrobky a potraviny z pšeničné,žitné nebo ovesné mouky tento stav ještě zhoršují. Nejen že slinivku postupně ochlazují a oslabují, ale vlhkost která se z nich vytváří nedokáže oslabená slinivka "metabolizovat" a dochází k zahleňování orgánů - nejčastěji plic a vzniku častých rým, angín ale i potíží jako akné nebo výtoky. Tady jsou nejvhodnějšími potravinami neutrální až teplé druhy jako je pohanka, kukuřice, jáhly, rýže, luštěniny, šetrně tepelně upravená zelenina, "neutrální a teplé" druhy ovoce (maliny, meruňky, víno, švestky, třešně), ořechy a další olejnaté plodiny.

Jídelníčkem je možné korigovat i kožní potíže typu akné, ekzémů, dermatitid. Tady je nutné se vyvarovat zahleňujících a extrémně "horkých", u ekzémů také vysušujících potravin.

Potíže typu neplodnosti ze "zachlazení" dělohy, opožďujícího se menstruačního cyklu, chronických bílých výtoků, častého močení bez pálení a zimomřivosti by měly korigovat neutrální a teplé typy potravin.

Naopak u nadměrného pocení s horkostí, nespavostí a nervozitou, nočního pocení, vysokého tlaku, vznětlivosti by se měly preferovat potraviny neutrální až chladivé.

Není lehké hned najít tu nejvhodnější variantu pro každého, často je nutné jídelníček postupně "vylaďovat" podle měnícího se zdravotního stavu. Ale často i malá úprava způsobí v dlouhodobém horizontu velkou zmenu.

MUDr. Marek Majerčík, Dr.Ac.
www.webpark.cz/prirodnimedicina

Přidat komentář

 
* *