Kouzla s kořením

14.11.2001 00:00
Zdravá výživa

V případě, že jídlo chutná skvěle, není vůbec zapotřebí zalévat jej nějakými omáčkami nebo polevami, které mohou obsahovat značně vysoké množství tuku. Tohoto ideálního stavu můžeme docílit prostřednictvím použití bylinek a koření. Abyste jejich kvalit a možností dokázala maximálně využít, mějte na paměti naše následující rady.

Je možné, že mnohé nádobky s kořením máte se stejnou náplní už celá léta a vůně i chuť koření se dávno vytratily. Ačkoliv je jejich obnova značně nákladnou záležitostí, z dlouhodobého hlediska se vám tento krok rozhodně vyplatí.

Jestliže stojíte o to, aby zásoba aromatických ingrediencí pro potřeby vaší kuchyně byla neustále v čer­stvém stavu, zapisujte si na dno každé nádobky datum, kdy jste příslušný druh koření nakoupila a od­straňte všechno, co máte v kuchyni po dobu delší než jeden rok.

Vhodná základní sestava koření ve vaší kuchyni by měla zahrnovat druhy jako je sušená bazalka, bobkový list, práškové čili koření, kopr, oregano, paprika, rozmarýn a tymián. K dalším užitečným druhům koření patří mletá skořice, hřebíček, zázvor a muškátový oříšek. Jestliže máte odvahu trochu si zaexperimentovat, mů­žete se pustit do zkoušení méně obvyklých druhů pro oživení chutí vaší kuchyně, jako je například římský kmín (jinak též označovaný jako šabrej), máta, šalvěj, kayenská směs koření, čínský prášek z pěti druhů koření a katí koření.

Abyste co nejdelší možnou dobu uchovala maximum chuti a aromatičnosti pepře, nakupujte pouze celý pepř a umelte si pokaždé jen takové množství, jaké právě potřebujete pro momentální použití. Ve skutečnosti byste se mohla obejít bez nejrůznějších odrůd pepře a vystačila byste si pouze s pepřem černým, ale směs červeného, zeleného, bílého a černého pepře dodá vámi připravovaným pokrmům nesrovnatelnou výraznou chuť.

Sušené koření a bylinky vám sice vydrží po delší dobu, ale chuti a aromatičnos­ti čerstvých surovin se nic jiného jednoduše nemůže vyrovnat. Nakoupené bylinky a čerstvé koření poté, co je přinesete domů, pečlivě omyjte, potom je opatrně osušte papírovými ubrousky a uschovejte je v chladničce. Před použitím je nakrájejte ostrym nožem nebo je nastříhejte kuchyňskými nůžkami. Při ruce byste stále měla mít čerstvý česnek, právě tak jako čerstvý zázvor (česnek ukládejte na chladném suchém místě a zázvor ukládejte do chladničky).

Zajistěte si zásobu různých druhů octa jako je např. ocet balzamínový, malinový, ocet z červeného vína, ocet rýžový a sladový. Kyselost octa změkčuje veškeré druhy masa a zároveň zvýrazňuje jejich chuťové vlastnosti. Chuťově výrazné druhy octa vám mohou umožnit i omezení množství kalorií v tradičních druzích salátových dressingů na bázi kyselé polevy vinaigrette. Na jednu polovinu šálku běžného oleje používejte jednu čtvrtinu šálku octa, přičemž druhy používaného octa často střídejte pro udržení pestrostí výsledných chutí. Dressing nalijte do láhve na vodu se sprejovým rozprašovačem a saláty i zeleninu s ním zlehka postříkejte. (Bylinky a koření by sprejový rozprašovač ucpaly, tak­že je nanášejte přímo na připravované pokrmy.)

Olivový olej prvotřídní kvality pocházející z prvního lisování je skutečně luxusní záležitosti. Obvykle se používá v nepatrném množství na dochucování pokrmů připravovaných z ryb, těstovin, salátů nebo čerstvé zeleniny. Protože je dosti drahý, možná se budete chtít vyhýbat potřebě používat jej jako klasický olej pro tepelné kuchyňské úpravy. Ano, jde v podstatě o stoprocentní tuk. Jeho chuťové vlastnosti jsou však natolik výrazné, že jej nebudete muset používat v nadměrně velkém množství. Totéž potom platí i pro olej z vlašských ořechů a pro tmavý sezamový olej.

Nezapomínejte ani na rajčata sušená na slunci, kterými můžete velice dobře ochucovat pizzu a pokrmy z těstovin. Vyhýbejte se však rajčatům konzervovaným v oleji. Jednak jsou dražší a především obsahují poměrně značné množství kalorií pocházejících z tuku navíc.

Citronová a limetová šťáva jsou ingredience, které mohou docela dobře nahrazovat máslo a margarín při přípravě dušené nebo v páře vařené zeleniny a mohou být použity i k lehkému dochucování rybího masa a pečeného masa kuřecího. Nejlepší je šťáva čerstvě vymačkaná z plodů.

Nakonec vám ještě můžeme poradit, abyste nepřistupovala s přílišnou razancí k omezování používání soli ve své domácnosti. Někdy postačí jen mírný přídavek této ingredience a pokrm s nízkým obsahem tuku je rázem podstatně chuťově zajímavější.

Zdroj: Zeštíhlete svoje břicho, zadek a stehna navždy! - nakladatelství Pragma - knihu možno zakoupit na www.001shop.cz

Přidat komentář

 
* *