Letní nástrahy pro zažívání a jak v létě odlehčit trávicímu systému

24.7.2018 00:01
Zdravá výživa

Dehydratace, konzumace tučných jídel a alkoholu vedou jak k riziku vzniku neinfekčního zánětu žaludku (akutní gastritidy), tak k riziku vzniku žlučníkových obtíží a v nejtěžších případech i ke vzniku akutního zánětu slinivky břišní (akutní pankreatitidě).

 „Vzhledem k vysokým teplotám je v létě riziko dehydratace s možným zhoršením funkce ledvin nebo jejich selháním výrazně pravděpodobnější. Pacienti užívající diuretika (léky zvyšující množství moči) mají k dehydrataci výrazně vyšší sklony, také riziko užívání léků snižujících krevní tlak je vysoké. Vyšší teploty způsobují rovněž větší prokrvení kůže a svalů, hrozí riziko zhoršeného prokrvení trávicího traktu se všemi výše popsanými důsledky,“ vysvětluje doc. MUDr. Pavel Kohout, PhD., primář interního oddělení v Thomayerově nemocnici v Praze, a doporučuje: „je proto vhodné konzumovat stravu, která nebude příliš zatěžovat trávicí trakt ani orgány s ním související, jako jsou játra, žlučník a slinivka břišní. Neméně důležité je důsledně dbát na pitný režim, a pokud dochází ke zvýšenému pocení, například při zvýšené fyzické aktivitě z důvodu náročné práce či sportovních aktivit, doplňovat s tekutinami i minerální látky, především sodík, draslík a hořčík.“  

Jídlo z grilu je chuťově atraktivní, a proto v letních měsících velmi oblíbené. Hlavní nebezpečí představuje nedostatečná úprava masa, nebo naopak maso přepálené, tmavě zbarvené. Při grilování většinu lidí neuspokojí menší porce masa, popř. zeleniny, často dochází k nadměrné konzumaci jídla, a tím i k většímu riziku zažívacích potíží.

Na krátké i celodenní výlety připravuje spousta rodičů svačiny. V letních horkých dnech se jídlo kazí hodně rychle, proto je třeba vybírat potraviny, které nepodléhají zkáze, nebo je uchovávat tak, aby se minimalizovalo riziko jejich zkažení. Z hlediska rizika zažívacích potíží je určitě bezpečnější zastavit se a posvačit cestou čerstvé jídlo. Na cesty (obzvlášť aktuálně při mnoha dopravních omezeních a čekání) se doporučuje hlavně dostatečné množství neslazených nápojů, popřípadě něco „malého“, kdyby na výletě nebylo na dosah občerstvení. Měly by to být suché potraviny, například celozrnné sušenky, tyčinky s ořechy, semínky, ale bez polevy, dále ovoce, které je pevné a nehrozí jeho pomačkání, třeba jablko, banán, sušené ovoce.

Kdo dává na zahraniční dovolené přednost individuálnímu stravování, které si zajišťuje v místě pobytu nákupem místních potravin, měl by také myslet na jejich správné uchovávání. V destinacích, kde je standardní teplota velmi vysoká, podléhají potraviny zkáze ještě rychleji a hrozí nevolnost a několik dní zkažené dovolené. Stejně nebezpečné je uchovávání potravin na pláži. Každá země má svá specifická jídla, někdy velmi odlišná od tuzemského stravování - jiné druhy koření, neobvyklé kombinace potravin, odlišné sestavení jednotlivých chodů. I v takovém případě je na místě ostražitost a postupné navykání na jiný způsob stravy. Pro trávicí systém představuje riziko také stravování „all inclusive“, kdy hosté často zapomenou na střídmost a snaží se ochutnat najednou vše, co se nabízí.

Když problémy se zažíváním nastanou, doporučuje se zejména strava bez hrubé vlákniny, to znamená s vyloučením celozrnného pečiva, ovoce a zeleniny se slupkou, zrníčky nebo semínky a luštěnin. Neměla by se konzumovat také smažená, tučná, kořeněná a přeslazená jídla,“ radí Bc. Lucie Růžičková, vedoucí nutriční terapeutka ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze. „Naopak vhodná je pitná kúra, která se užívá v případě obtíží s trávicím traktem i v lázeňských zařízeních. Velmi silně mineralizovaná voda se zvýšeným obsahem fluoridů a kyseliny křemičité Mlýnský pramen, výtěžek z přírodního léčivého zdroje, pochází z Karlových Varů a doporučuje se k prevenci i zklidnění v době zažívacích potíží, například při nevolnosti - cca 200 ml před hlavními jídly (tzn. 3-4x denně, 20-40 minut před jídlem). Dávka se upravuje podle věku, pohlaví, snášenlivosti, a protože jde o silně mineralizovanou vodu, měla by se po nějaké době udělat v popíjení přestávka. Mlýnský pramen je přírodní minerální voda, a tak může být při zažívacích potížích první volbou, dříve než léky,“ navrhuje Bc. Růžičková.

Jak v létě odlehčit trávicímu systému:
- Půlku talíře zaplňte zeleninou, například zeleninovými saláty s různými druhy semínek, pečenými paprikami, lilky a rajčaty, brokolicí s mrkví připravenými v páře.


- Vybírejte jednodušší úpravu libového masa, jako je pečená ryba na citrónech, kuřecí plátek pečený v alobalu s rajčaty a bazalkou nebo telecí nudličky se žampióny sypané sýrem.


- Zařazujte do jídelníčku těstovinové saláty se zeleninou a třeba tuňákem, saláty s luštěninami, kuskusem nebo bulgurem, vyzkoušejte quinou, jáhly, pohanku.


- Na svačiny využívejte bohatou nabídku ovoce a připravujte si například ovocné saláty s ořechy.


- Místo majonézy používejte bílý jogurt apod.


- Omezte množství smažených jídel, jako jsou smažená masa, hranolky, americké brambory.


- Snižte konzumaci knedlíků, omáček, dortů, zákusků, moučníků s máslovými krémy, šlehačkou.


- Dodržujte pitný režim a v horkých letních dnech navyšte množství nápojů, které by měly být neslazené (pramenitá voda, přírodní minerální voda, ředěný 100 % džus, domácí ice tea aj.).


- Preventivně zařaďte přes léto minerální vodu z přírodního léčivého zdroje Mlýnský pramen (obecně 1-2x  denně 200 ml před hlavním jídlem, přesné množství se řídí věkem, pohlavím, popřípadě zdravotním stavem).



Související články

Zdravá lehká letní jídla: Cizrnové medailonky s jogurtovým dipem

10.7.2018 00:01

LETNÍ NÁSTRAHY: Jak připravit OČI na dovolenou

25.6.2018 00:01

8 potravin pro zdravou slinivku břišní

14.6.2018 06:01

Zdravá lehká letní jídla: Řecké saláty

26.7.2017 00:01

Hořčiny vám dodají energii

12.9.2016 00:01

Bezpečné skladování potravin je velmi důležité

17.3.2016 00:01

Potraviny mohou zabíjet

26.5.2015 00:01

4 potraviny bohaté na enzymy, které zlepší vaše trávení

12.1.2015 00:01

Jak poznat čerstvou rybu?

29.8.2014 00:01

Recepty na 4 zdravé a lehké letní pokrmy s bylinkami

9.7.2014 00:01

Sezonní potraviny prospívají zdraví

1.11.2013 00:01

Vážných otrav z hub bylo letos hodně

23.10.2013 00:01

Zdravá lehká letní jídla: Zeleninové gazpacho

1.8.2013 00:01

Jednoduchý půst s ovocnými a zeleninovými šťávami

7.3.2013 00:01

11 způsobů jak zlepšit zažívání

10.12.2012 00:01

Zdravá lehká letní jídla: Letní zeleninové brambory

20.6.2012 00:01

Zdravá lehká letní jídla: Mrkvové placky s česnekovým jogurtem

2.5.2012 00:01

Bezpečná příprava potravin

3.2.2012 00:01

10 výhod za studena vyrobené Šťávy z celých listů aloe vera

15.12.2011 00:01

Jak se vyhnout otravě z jídla

8.11.2011 00:01

Zdravá lehká letní jídla: Pečené brambory s dipem

17.8.2011 00:00

Nevolnost po nadměrné konzumaci ryb

25.7.2011 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Tofu s rýží a zeleninou

20.7.2011 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Středomořský salát se zeleninou

13.7.2011 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Opékaná míchaná zelenina

4.7.2011 00:00

Nevolnost po nadměrné konzumaci korýšů a měkýšů

1.7.2011 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Salát z kuskusu

29.6.2011 00:00

Kdy a jak užívat probiotika pro obnovu zdravé střevní mikroflóry

27.6.2011 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Tykvové a celerové brambůrky

22.6.2011 00:00

Vejce a nákaza salmonelou

2.6.2011 00:00

Nevolnost po nadměrné konzumaci soli

26.5.2011 00:00

Nevolnost po nadměrné konzumaci cukru

26.4.2011 00:00

Nevolnost po nadměrné konzumaci vajec

25.3.2011 00:00

Nevolnost po nadměrné konzumaci masa

25.2.2011 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Plněné sušené fíky a datle

8.9.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Luxusní guacamole

31.8.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Celerové lodičky plněné ricottou, krůtí šunkou a vlašskými ořechy

25.8.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Krém z bílých fazolí a tuňáka podávaný s francouzskou bagetou

16.8.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Libanonský salát Tabbula

9.8.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Svěží bramborový salát s tvarohem a ředkvičkami

23.7.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Okurkové špalíčky plněné avokádovou pěnou

12.7.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Těstoviny s chilli papričkami, rajčaty a olivami

6.7.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Kuskusový salát

24.6.2010 00:00

Jak užívat Šťávu z celých listů aloe vera při zdravotních potížích?

26.3.2010 16:50

Zažívání jako ukazatel správné životosprávy

10.2.2009 00:00

V létě trápí lidi častěji střevní potíže ze špatného jídla

29.7.2008 00:00

Umebošky - léčivé švestky

8.4.2008 00:00

Glutamát sodný - Umělý orgasmus jazyku

23.8.2007 00:00

Snesitelnost syrové stravy

26.10.2006 00:00

Jak užívat Šťávu z celých listů aloe vera při zdravotních potížích?

10.8.2006 00:00

Proč nás jídlo unaví

18.7.2006 00:00

Potraviny podporující střevní peristaltiku

4.1.2006 00:00

Trávení, imunitní systém a mukopolysacharidy Aloe vera

11.8.2005 00:00

Sezónní strava v létě

19.7.2005 00:00

Šťáva z celých listů aloe vera

21.6.2005 00:00

Dělená strava zlepšuje trávení

10.9.2004 00:00

Houby je třeba správně upravit

17.8.2004 00:00

Pickles - kvašené potraviny pro lepší zažívání

11.8.2004 00:00

Jak se vyhnout salmonelové nákaze

19.7.2002 00:00

První sousto neplatí

17.7.2002 00:00

Jak podpořit zažívání

27.3.2002 00:00

Jak špatně jíme

19.2.2002 00:00

Otrava jídlem

12.10.2001 00:00

Enzymy

26.6.2001 00:00

Test: Kolik toho víte o rybách?

6.6.2001 00:00

Snídejte jako král

28.5.2001 00:00

Pozor na nevhodné kombinace potravin

15.3.2001 00:00

Máme v těle svou vlastní Továrnu na jedy

27.12.2000 00:00

Koření jako lék

7.6.2000 00:00

Stravou proti zácpě

5.6.2000 00:00

Důležitost správného zažívání

21.3.2000 00:00

Základní stravovací principy

5.3.2000 00:00

Nadbytek bílkoviny ve stravě

21.2.2000 00:00

Něco k zakousnutí mezi jídly

14.2.2000 00:00

Vaše tlusté střevo a vaše strava

5.2.2000 00:00

Čím trpíme v souvislosti s nesprávnou výživou?

2.2.2000 00:00

Jablko jako lék

7.1.2000 00:00

Vaše mučivé bolesti může vyvolávat strava. Aneb potravinová alergie a nesnášenlivost.

2.1.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *