Mezinárodní den mrkve: superpotravina, nebo obyčejná zelenina?

4.4.2017 00:01
Zdravá výživa

Podle Českého statistického úřadu zkonzumuje každý Čech ročně zhruba 82 kilogramů čerstvého ovoce a 84 kilogramů zeleniny. Mezi oblíbené druhy patří mrkev. Tato zelenina má dokonce svůj svátek. Mezinárodní den mrkve se slaví každý rok 4. dubna.

Jedním z nejčastějších mýtů, které kolem mrkve kolují, je její až zázračný vliv na kvalitu zraku. „Mnoho lidí si myslí, že pokud budou jíst hodně mrkve, budou mít dobrý zrak a nebudou muset nosit brýle, případně že se jim sníží počet dioptrií. Jenže mrkev nemá zázračné vlastnosti. Pravda je taková, že konzumace jakéhokoliv množství mrkve nemá žádnou souvislost s dioptrickými vadami,“ vysvětlil Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.


Mrkev je sice pro zrak opravdu prospěšná, ale ne o moc víc než řada jiných potravin. „Mrkev obsahuje Z něvelké množství betakarotenu. Z něj v lidském těle vzniká chemickou proměnou výsledný produkt vitamín A, který se spolu s dalšími látkami podílí na výživě sítnice a ochraně povrchu oka. Tím přispívá ke kvalitnějšímu vnímání zrakových vjemů, díky čemuž oko dokáže rozlišovat mezi světlem a tmou. Vitamín A se však nachází i v mnoha jiných potravinách - jak rostlinných, tak živočišných. Obsahují ho například mléčné výrobky, vaječný žloutek, špenát, zelí, rybí tuk nebo játra,“ řekl Pavel Stodůlka.


V mrkvi významně zastoupený vitamín A má vedle příznivého vlivu na zrak řadu dalších pozitiv. „Vitamín A je významným antioxidantem, tedy látkou, která pomáhá snižovat hladinu volných kyslíkových radikálů a tím i míru oxidačního stresu. Antioxidanty pomáhají v prevenci civilizačních onemocnění, jako jsou například nemoci srdce a cév, nádorová onemocnění nebo Alzheimerova choroba. Z dalších látek jsou ve významnějším množství v mrkvi zastoupeny vitamín C, který ovlivňuje imunitní systém a tvorbu kolagenu, vitamíny B skupiny důležité pro uvolňování energie z potravin a pro zdraví sliznic, a draslíku, jenž vyrovnává negativní působení vyššího příjmu sodíku. Nejvyšší obsah antioxidačně působících látek má dušená mrkev,“ uvedla Karolína Hlavatá, nutriční specialista OB kliniky.


Pokud už chce člověk podpořit zrak konzumací určitých potravin, měl by sáhnout úplně po jiných, než je mrkev. „Málo známé je, že prospěšná pro zrak jsou například vejce, která obsahují lutein a aminokyseliny. Dále jsou to ryby jako treska, sardinky, losos, které jsou zdrojem nenasycených mastných kyselin. Příznivé účinky má i listová zelenina jako špenát nebo kapusta, které jsou bohaté na lutein a zeaxantin, dále kukuřice, sója, borůvky, česnek, rajčata, ořechy, semínka, olivový olej a jiné. Málo známá je kurkuma, která je ale opravdu zdravá. Je velmi populární například v Indii a je prokázáno, že kromě velmi pozitivního vlivu na zrak má také protinádorový efekt. Látky prospěšné pro zrak ale není nutné čerpat pouze z potravin. Existuje řada doplňků stravy, které je obsahují ve vyváženém množství.“, vyjmenoval Pavel Stodůlka.


Při konzumaci mrkve je třeba dávat pozor na sacharidy i předávkování. „Mrkev patří k zelenině s vyšším energetickým obsahem, což je dáno především vyšším zastoupením sacharidů. Sto gramů mrkve obsahuje 172 kJ, například brokolice má 117 kJ, okurka 50 kJ. Mrkev je ale dobrým zdrojem vlákniny, ve sto gramech je jí 2,8 gramu. Hlavně u dětí může dojít k předávkování barvivem betakarotenem. Nejde o nic závažného ani výrazně škodlivého, příznakem předávkování může být zoranžovění kůže,“ uzavřela Karolína Hlavatá.

Související články

Kurkuma jako prostředek proti bolesti

25.1.2017 00:01

8 hlavních živin pro zdravé oči

3.1.2017 00:01

Jak skladovat vypěstovanou úrodu

20.9.2016 00:01

Zdravotní účinky vitamínu A

3.12.2015 00:01

Alternativní cesty k lepšímu zraku: oční jóga, akupunktura a správné potraviny

20.10.2015 00:01

Kurkuma bojuje proti rakovině slinivky

18.12.2014 00:01

Kurkuma - nejen koření

12.11.2014 00:01

3 plevele účinnější než léky

28.5.2014 00:01

Kurkuma - neuvěřitelně zázračná bylina

29.11.2013 08:31

Kurkuma způsobuje znatelné zlepšení u pacientů s Alzheimerovou chorobou

19.11.2013 00:01

Sezonní potraviny prospívají zdraví

1.11.2013 00:01

Účinek kurkumy je srovnatelný s mnoha léky

10.10.2013 00:01

Kterou zeleninu raději syrovou a kterou vařenou

17.9.2013 00:01

Čerstvý ovocný či zeleninový fresh, nebo džus z krabice?

14.5.2013 00:01

Přírodní prostředky, které vám mohou zachránit život: Kurkuma

15.3.2013 00:01

Potraviny vhodné pro detoxikaci těžkých kovů

5.2.2013 00:01

Vitamín A, karotenoidy a vaše zdraví

1.10.2012 10:31

Zdravá lehká letní jídla: Mrkvové placky s česnekovým jogurtem

2.5.2012 00:01

Zdravá lehká letní jídla: Opékaná míchaná zelenina

4.7.2011 00:00

Zdravá barevnost zeleniny

21.7.2010 00:00

Stravou proti očním vadám

25.6.2010 00:00

Dusičnany v zelenině

8.6.2010 00:00

Co jíst, když máte problémy se žaludkem

22.4.2008 00:00

Kurkuma čelí rakovině prostaty

5.9.2006 00:00

Mrkev účinná v prevenci rakoviny

11.7.2006 00:00

Karotenoidy - dary přírody pro zdraví

2.11.2005 00:00

Rady pro výživu sleziny

12.10.2005 00:00

Žluť z kari koření je prý účinná proti rakovině kůže

20.7.2005 00:00

Strava při poruchách trávicícho ústrojí

28.2.2005 00:00

Zeleninové saláty jsou zdravé jen s olejem

19.8.2004 00:00

Pickles - kvašené potraviny pro lepší zažívání

11.8.2004 00:00

Pročišťovače jater z vaší zahrádky

1.4.2004 00:00

Pročistěte si tělo čerstvým ovocem a zeleninou

12.6.2003 00:00

Potraviny, které projímají a které staví

6.6.2003 00:00

Karotka v těhotenství

14.5.2003 00:00

Strava proti zánětu močového měchýře

21.1.2003 00:00

Zelenina pro různá roční období

9.1.2003 00:00

Přírodní zdroje minerálů

19.11.2002 00:00

Přírodní zdroje vitamínů

30.10.2002 00:00

Zelenina a koření pomáhá léčit

11.9.2002 00:00

Příznaky předávkování vitamínem A a D

23.10.2001 00:00

Kvašené potraviny obohatí váš jídelníček

9.10.2001 00:00

Přidat komentář

 
* *