Může veganská výživa ohrozit zdraví?

1.6.2018 00:01
Zdravá výživa

Počínaje koženou kabelkou přes kosmetiku testovanou na zvířatech až po vlněný svetr je veganství životní styl, který odmítá všechny výrobky pocházející ze zvířat. Jeho cílem je vyloučit pokud možno ze života všechno, co by přinášelo utrpení zvířatům, všechno, co by mělo negativní dopad na druhého. Tak to uvádí na svých internetových stránkách sdružení na ochranu zvířat L214. Strava je předmětem mnoha restrikcí, protože jsou z ní vyloučeny všechny potraviny živočišného původu

Je možné dodržovat takovou dietu, aniž by člověk trpěl nedostatkem ve výživě?

“Je třeba rozlišovat veganství, vegetalismus a vegetariánství,“ uvádí profesorka Ir?ne Margaritisová, šéfka jednotky pro hodnocení rizik spojených s výživou při Národní agentuře pro potravinovou bezpečnost (ANSES). “Veganství je životní styl, jehož potravinovým režimem je vegetalismus. Vegani, stejně jako vegetaliáni, nejedí maso, ryby, vejce, mléčné výrobky ani med,“ vysvětluje. Vegetaliáni jedí výhradně potraviny pocházející z rostlin, ovoce a zeleninu, cereálie či luštěniny. Naopak ne všichni vegetaliáni žijí veganským stylem. Pokud jde o vegetariánství, spočívá jen v tom, že je ze stravy vyloučeno pouze zvířecí maso, nikoli mléko a vejce.

Správný vegetariánský režim nepředstavuje žádná rizika, dokonce může být blahodárný pro kardiovaskulární systém.

Totéž však neplatí o vegetalismu. “Tato dieta, pokud je správně dodržována, nepředstavuje rizika, ale vyžaduje zvláštní pozornost a pomoc lékaře nebo nutričního poradce,“ říká Ir?ne Margaritisová. Zároveň konstatuje, že vegetaliánská dieta dodržovaná amatérsky může mít dramatické dopady.

Hlavní riziko spočívá v nedostatku vitamínu B12. Vegetaliáni nemají žádný přísun tohoto vitamínu, který se nachází výhradně v mase a rybách a v menším množství v mléce a vejcích.

Vegetaliáni musejí rovněž dbát na to, aby měli přísun jódu, který zajišťuje jodizovaná sůl, ryby a mořské plody. Nedostatek vitamínu B12 a jódu je možno kompenzovat potravinovými doplňky.

Pokud jde o vápník a železo, jejichž přísun je z velké části zajišťován konzumací mléčných výrobků a masa, mohou mít vegetaliáni jejich dostatek kompenzovat díky konzumaci některých potravin rostlinného původu, které jsou bohaté na vápník, jako je brokolice nebo zelí, petržel, sója, tofu, mandle či sušené ovoce.

Železo se nachází v menším množství téměř všude, ale v méně stravitelné podobě než je tomu u masa. “Vitamín C pomáhá vstřebávání železa, a tak mají vegetaliáni zajištěn dobrý přísun, protože jedí velké množství ovoce a zeleniny,“ uvádí Ir?ne Margaritisová.

Lze říci, že je možné být vegetaliánem a neohrozit tím své zdraví?

U zdravého dospělého jedince je to možné. Musí však dávat dobrý pozor na to, co jí. Nestačí vyřadit potraviny živočišného původu a pokračovat ve stravování tak, jak tomu bylo dosud. Je třeba kompletně upravit celý jídelníček,“ zdůrazňuje Ir?ne Margaritisová.

S výjimkou vitamínu B12, který je třeba tělu dodávat v potravinových doplňcích, je možné mít při konzumaci produktů výhradně rostlinného původu vyváženou stravu, pokud jde o dospělého a zdravého jedince. To však neplatí pro těhotné nebo kojící ženy ani pro děti v období růstu, ani pro nemocné či staré osoby.

Než se pustíme do vegetaliánského režimu, doporučuje se obrátit se na lékaře specialistu nebo nutričního poradce.

ČTK/Le Figaro

Související články

Gersonova terapie

7.8.2017 00:01

Nejčastější příčiny vypadávání vlasů

10.4.2017 00:01

Zmatnost v názorech na zdravé stravování v pořadu Máte slovo s Michaelou Jílkovou

31.1.2017 00:01

Jak začít a jak postupovat s živou stravou

9.6.2016 00:01

5 zajímavostí o syrové stravě

9.5.2016 00:01

Ortorexie - zdravá strava zahnaná do extrému

3.3.2016 00:01

10 tipů, jak zvýšit výživovou hodnotu vašeho jídla

2.2.2016 00:01

Odlehčete tělo frutariánstvím

14.5.2015 00:01

Zkuste očistu raw stravou

9.4.2015 00:01

Co byste měli vědět o nedostaku vitamínu B12

11.2.2015 00:01

Veganský detox

6.2.2015 00:01

6 nejčastějších příčin nedostatku vitaminu D

5.11.2014 00:01

Bylinky ve vegetariánské kuchyni pro ochucení i doplnění vitamínů

21.10.2013 00:01

Vegetariánství prý prodlužuje život až o 15 let

15.10.2013 00:01

Základní nákupní lístek vegetariána

5.12.2012 00:01

Vegetariáni dopřejte si více luštěnin, vajec a ořechů

15.2.2012 00:01

Rady a doporučení k bezmasé stravě dětí

31.3.2011 00:00

Živočišná strava a ztužené tuky přispívají k zanášení pórů

29.3.2011 00:00

Složením stravy ke snížení krevního tlaku

9.7.2010 00:00

Vegetariánské zdroje vitamínu B12

21.5.2010 00:00

Miso – léčebná přísada do jídel

9.12.2009 00:00

Náhražky masa

21.5.2008 00:00

Vztahy se dnes rozpadají i kvůli rozdílům ve stravování

11.3.2008 00:00

Vegetariáni v Polsku zahájili kampaň prodejem psího masa

15.5.2007 00:00

Vitamin B12 - Kobalamin

20.4.2007 00:00

Snesitelnost syrové stravy

26.10.2006 00:00

L-karnitin u vegetariánů

30.3.2006 00:00

Živočišná strava podporuje vznik zánětů při revmatismu

29.8.2005 00:00

Vegetariánství snižuje riziko onemocnění rakovinou

14.4.2005 00:00

Mléko je taky vražda

14.9.2004 00:00

Hnutí Haré Kršna

11.3.2004 00:00

Vegetariánství a astma

17.6.2003 00:00

Úvaha o vegetariánství aneb uděláme z něj normálního člověka

6.3.2003 00:00

Syrová strava - pro a proti

12.11.2002 00:00

Na co musí vegetariáni dávat pozor

25.2.2002 00:00

Příznaky nedostatečného příjmu základních živin

29.1.2002 00:00

Co jedí na vánoce vegetariáni

20.12.2001 00:00

Bílkoviny musí být kompletní

2.7.2001 00:00

Paradox džinismu

11.1.2001 00:00

Zdravá strava ano, fanatismus ne !

21.12.2000 00:00

Slavní vegetariáni, jejich citáty a výroky

13.12.2000 00:00

Vliv vegetariánské stravy na zdraví

28.6.2000 00:00

Starobylý výživový systém - mazdaznan

8.5.2000 00:00

Vegetariánem pomalu a jistě

24.4.2000 00:00

Základní stravovací principy

5.3.2000 00:00

Co jedí lidé, kteří nedostanou rakovinu

1.1.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Vytvořte si své originální a chutné zdravé smoothie s práškem od...
katerina15  |  20.6.2018 12:56

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *