Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Česnečka

4.12.2009 00:00
Zdravá výživa

V tomto seriálu vám budeme přinášet recepty, které jsou vhodné do chladného zimního období. Dodávají velké množství vitamínů, minerálů a celkově posilují obranyschopnost organismu. Budeme vybírat recepty bez obsahu lepku a mléčných výrobků, jež v zimě přispívají k zahlenění organismu.

 

Česnečka

Suroviny:

Zeleninový bujón – 1 kostka, 10 stroužků česneku, 4 brambory, 1 cibule, kmín, majoránka, sůl.

Postup: 

Cibulku a česnek oloupeme. Cibuli nasekáme najemno, česnek také, nebo jej nakrájíme na plátky či prolisujeme. Záleží, jak má kdo rád. Brambory oloupeme a nakrájíme na kostičky.

V hrnci rozehřejeme sádlo a zesklovatíme cibuli. Přidáme česnek, krátce orestujeme a zalijeme horkou vodou. Přidáme brambory, kostku bujónu (masový nebo zeleninový) a polévku osolíme, opepříme a přidáme drcený kmín. Česnečku vaříme do změknutí brambor.

Ke konci přidáme do česnečky drhnutou majoránku. Pro silnější česnekový efekt můžeme přidat další 3 stroužky česneku, tentokrát už prolisovaného.

Nedoporučujeme přidávat jíšku, chleba ani sýr, jelikož tyto suroviny přispívají v chladném období k tvorbě hlenů v organismu.

Zdravotní přínos surovin:

Česnek - Je účinnou ochranou proti nachlazení, při onemocnění horních cest dýchacích a chronickém zánětu průdušek,  pomáhá při zahlenění, kdy usnadňuje vykašlávání hlenu z dýchacích cest, svým působením proti virům a baktériím celkově zvyšuje odolnost organismu, ovlivňuje krevní oběh, podílí se na snížení hladiny cholesterolu a je vhodnou ochranou proti kornatění cév, pomáhá normalizovat vysoký i nízký krevní tlak, zvyšuje vstřebávání vitaminu B, které bývá narušeno zejména po léčbě antibiotiky, pomáhá tělu vyloučit přebytky cukru z krve,  hraje důležitou roli při odstraňování plísní z našeho těla, jeho působení se využívá také v boji se škodlivými bakteriemi, které se nacházejí v tlustém střevě, nebo se střevními parazity, jako jsou např. škrkavky a roupy.

Cibule obsahuje allicin - látku se silně antibiotickým účinkem v našem těle. Pomáhá chránit organismus před infekcemi. Cibule podporuje chuť k jídlu a posiluje trávení. Má pozitivní vliv na ledviny, cévní systém a srdce. Pomáhá redukovat vysoký krevní tlak i cholesterol.

Kmín usnadňuje trávení, uvolňuje žaludeční a střevní křeče, pomáhá při nadýmání a vykašlávání hlenů.

Majoránka – podporuje trávení, tlumí křeče a nadýmání, působí protizánětlivě, desinfekčně, močopudně, potopudně a uklidňuje.

Brambory - Brambory obsahují širokou paletu stopových prvků, jako např. draslík , hořčík , zinek , vápník , fosfor , železo , měď , fluor , sodík , chrom a další. Z vitaminů v bramborách najdeme především vitamin C, který se sice tepelnou úpravou částečně ničí, ovšem i tak stojí za zmínku.

Přidat komentář

 
* *