Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Dýňová polévka

11.12.2009 00:00
Zdravá výživa

V tomto seriálu vám budeme přinášet recepty, které jsou vhodné do chladného zimního období. Dodávají velké množství vitamínů, minerálů a celkově posilují obranyschopnost organismu. Budeme vybírat recepty bez obsahu lepku a mléčných výrobků, jež v zimě přispívají k zahlenění organismu.

 

Suroviny:

1 dýně hokaido zbavená semen, 2 červené cibule, kus pórku, kurkuma, kari koření, miso (nejlépe rýžové – je bez lepku) a olivový olej.

Postup:

Ve velkém hrnci na olivovém oleji lehce osmahněte na drobno nakrájenou cibuli a pórek, pak přidejte na kousky nakrájenou dýni hokaido (může být i se slupkou. Zalijte horkou vodou. Okořeňte kurkumou, kari kořením. Až dýně změkne, vezměte šťouchadlo a v hrnci ji rozšťouchejte. Poté vmíchejte dle chuti miso a polévku odstavte.

Zdravotní účinky surovin:

Dýně hokaido - obsahuje provitamin A, vitamin C, B,  bílkoviny, sacharidy, vlákninu, vápník, hořčík a železo.

Cibule obsahuje allicin - látku se silně antibiotickým účinkem v našem těle. Pomáhá chránit organismus před infekcemi. Cibule podporuje chuť k jídlu a posiluje trávení. Má pozitivní vliv na ledviny, cévní systém a srdce. Pomáhá redukovat vysoký krevní tlak i cholesterol.

Kari koření: Byly podány důkazy antioxidačních účinků kari koření, u kterého bylo již dříve prokázáno, že příznivě ovlivňuje některé druhy rakoviny a autoimunitní choroby jako je roztroušená skleróza. Barvivo kurkumin, které dodává kari koření jeho žlutou barvu, může aktivovat klíčový enzym chránící mozek před oxidací, která je považována za hlavní faktor stárnutí a je rovněž odpovědná za neurodegenerativní poruchy typu Alzheimerovy choroby. Kurkumin zároveň příznivě působí na játra.

Kurkuma - Kurkuma podporuje funkci vnitřních orgánů, povzbuzuje trávení a pročišťuje krev, snižuje hladinu cholesterolu v krvi a ochraňuje tak před vznikem infarktu a mozkové mrtvice. Kladně působí i na psychiku člověka. Má antibakteriální, protizánětlivé a protirakovinové účinky.

Pórek - Je bohatý na vitaminy, hlavně vitamin C, E a B, dále obsahuje karoten, niacin, draslík, vápník, fosfor a železo. V zelené části má až dvojnásobek vitaminů než v bílé, proto se zelených listů nezbavujeme, ale konzumujeme je také. Má diuretické vlastnosti, proto pomáhá revmatikům a při onemocnění dnou. Zabíjí bakterie a kvasinky ve střevech a žaludku, pomáhá při nadýmání, zácpě a střevních kolikách. Fosfor povzbuzuje činnost mozku a snižuje hladinu cholesterolu. Účinně působí proti změnám cév způsobeným stářím. Je to výborný preventivní prostředek při chorobách žil, působí proti krevním sraženinám. Obsahuje také mangan a selen, který podporuje imunitní systém.

Miso - Miso je pasta vyrobená ze sojových bobů, mořské soli a fermentačního činidla, často smíchaná s rýží, ječmenem či jinou obilovinou. Obsahuje mnoho enzymů, všechny esenciální aminokyseliny, vitamíny skupiny B včetně vitamínu B12 a střevům prospěšné mikroorganismy. Pomáhá detoxikovat organismus a posilovat imunitu.

Autor: mk

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

mám jí taky moc ráda,ale vařím jí trochu jinak,receptů bude nejspíš...
taky 55  |  3.3.2011 17:50

a jak ji varis? vyzkousela bych ji i jinak.
magda  |  3.3.2011 19:12

úplně jednoduše-dýni hokaido nakrájím a uvařím i se slupkou (semínka...
taky 55  |  3.3.2011 19:20

diky:) vyzkousim
magda  |  3.3.2011 19:35

Taky vyzkouším, vypadá to mňam...
Ally  |  3.3.2011 20:08

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *