Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Kapr na kari

23.11.2009 18:40
Zdravá výživa

V tomto seriálu vám budeme přinášet recepty, které jsou vhodné do chladného zimního období. Dodávají velké množství vitamínů, minerálů a celkově posilují obranyschopnost organismu. Budeme vybírat recepty bez obsahu lepku a mléčných výrobků, jež v zimě přispívají k zahlenění organismu.

 

Suroviny

0,5 kg kapra, sůl, solamyl, vejce, 3 lžíce oleje, cibule, hrášek, kapie, 1 dl vína, kari koření, citrón

Postup přípravy

Kapra očistíme, vykostíme a nakrájíme na kostky nebo na plátky. Osolíme a promícháme s rozšlehaným vejcem, ve kterém jsme rozmíchali máčený solamyl. Opečeme na rozehřátém oleji, maso vyjmeme a necháme okapat. Do zbytku oleje vložíme nakrájenou cibuli, hrášek a nakrájenou kapii. Podlijeme vínem a posypeme kari kořením. Podusíme a přidáme citrónovou šťávu a zahustíme máčeným solamylem. Nakonec přidáme maso a společně prohřejeme.

Zdravotní přínos surovin:

Kapr:   Velmi cenné biologické látky, která se nachází v tucích ryb, jsou polynenasycené n-3 mastné kyseliny (dříve omega – 3 kyseliny). U těchto látek bylo zjištěno mnoho pozitivních účinků na lidský organismus. Jejich biologické účinky příznivě ovlivňují srážlivost krve (působí protisrážlivě) a metabolismus cholesterolu a vedou tedy k snížení rizika srdečních a cévních onemocnění.  Kapr patří mezi středně tučné ryby, obsah tuku v jeho svalovině se pohybuje v rozmezí 2 – 9 %. Množství tuků v kapřím kapřím mase je proměnlivé a ovlivňuje je mnoho faktorů, jako například stáří ryby, roční období či způsob chovu. Do obsahu tuku v mase Třeboňského kapra (kolem 3 %) se příznivě promítá velký podíl přirozené stravy v jeho výživě. Pro nízký obsah tuků a tudíž i nízkou kalorickou hodnotu, je maso z Třeboňského kapra vhodné pro různé typy především redukčních diet. Lehká stravitelnost kapřího masa je dána jeho strukturou. Z vitamínů je kapří maso zdrojem především vitamínů B komplexu a vitamínu D. jenž mají pozitivní vliv na fungování imunitního systému organismu. Z minerálních látek je významný například obsah fosforu a výrazně vyšší obsah draslíku vůči sodíku.

Kari koření: Byly podány důkazy antioxidačních účinků kari koření, u kterého bylo již dříve prokázáno, že příznivě ovlivňuje některé druhy rakoviny a autoimunitní choroby jako je roztroušená skleróza. Barvivo kurkumin, které dodává kari koření jeho žlutou barvu, může aktivovat klíčový enzym chránící mozek před oxidací, která je považována za hlavní faktor stárnutí a je rovněž odpovědná za neurodegenerativní poruchy typu Alzheimerovy choroby. Kurkumin zároveň příznivě působí na játra.

Cibule obsahuje allicin - látku se silně antibiotickým účinkem v našem těle. Pomáhá chránit organismus před infekcemi. Cibule podporuje chuť k jídlu a posiluje trávení. Má pozitivní vliv na ledviny, cévní systém a srdce. Pomáhá redukovat vysoký krevní tlak i cholesterol.

Kapie. Obsahuje mimořádné množství vitamínu C (tepelnou úpravou se ničí) či provitamínu A, kromě toho vápník, hořčík, fosfor, draslík, síru, železo a mangan.

Hrášek   obsahuje velké množství bílkovin, vlákniny a vitaminů s velmi nízkou hladinou tuků.

Přidat komentář

 
* *