Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Pohankovo – bramborová lepenice s kysaným zelím

7.1.2010 00:00
Zdravá výživa

V tomto seriálu vám budeme přinášet recepty, které jsou vhodné do chladného zimního období. Dodávají velké množství vitamínů, minerálů a celkově posilují obranyschopnost organismu. Budeme vybírat recepty bez obsahu lepku a mléčných výrobků, jež v zimě přispívají k zahlenění organismu.

 

Pohankovo – bramborová lepenice s kysaným zelím

Brambory uvaříme s kmínem. Pohanku celou loupanou nebo lámanku zalijeme dvojnásobným množstvím osolené vody a povaříme buď 10 minut a necháme dojít pod peřinou dalších 10 minut, chceme-li sypkou konzistenci, nebo vaříme 20 minut do kašovité konzistence. Pak si osmahneme do sklovita pokrájenou cibuli na oleji či sádle a smícháme s rozšťouchanými bramborami, pohankou a kyselým zelím. Podáváme samostatně nebo jako přílohu k masu. Poměr brambor a pohanky si vyzkoušíme podle vlastní chutě.

Zdravotní přínos surovin:

Pohanka - z vitaminů jsou v plodech této obiloviny zastoupeny především vitaminy B1 (thiamin), B2 (riboflavin), niacin, E a C. Velmi důležitým vitamínem je cholin, který regeneruje jaterní buňky po poškození chorobami nebo alkoholem. Pohanka je velmi vhodná k detoxikaci celého organizmu a to i v době těhotenství.  Pohanka obsahuje také rutin, který je důležitý pro pevnost a pružnost cévních stěn. Její konzumace je proto vhodná pro osoby se sklonem ke křečovým žilám nebo v období chřipek, jako předcházení praskání žilek v nose (v kombinaci s vitamínem C). Kromě jiného dokáže tato úžasná plodina zatočit i s viry, které způsobují opary, a to ve srovnání s ostatními obilninami až čtyřikrát účinněji.

Brambory - Brambory obsahují širokou paletu stopových prvků, jako např. draslík , hořčík, zinek, vápník, fosfor, železo, měď, fluor, sodík, chrom a další. Z vitaminů v bramborách najdeme především vitamin C, který se sice tepelnou úpravou částečně ničí, ovšem i tak stojí za zmínku.

Kysané zelí -  obsahuje bakterie kyseliny mléčné , draslík, vápník, hořčík, zinek , vitamín C a vitamíny skupiny B , které přispívají významným způsobem k lepší obranyschopnosti celého organismu.

Cibule obsahuje allicin - látku se silně antibiotickým účinkem v našem těle. Pomáhá chránit organismus před infekcemi. Cibule podporuje chuť k jídlu a posiluje trávení. Má pozitivní vliv na ledviny, cévní systém a srdce. Pomáhá redukovat vysoký krevní tlak i cholesterol.

Autor: mk

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Zrovna dneska jsem sepsala a prelozila navod na pohankovou dietu. Respektive...
visnery  |  31.1.2010 10:30

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *