Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Polévka z červené čočky

14.1.2010 00:00
Zdravá výživa

V tomto seriálu vám budeme přinášet recepty, které jsou vhodné do chladného zimního období. Dodávají velké množství vitamínů, minerálů a celkově posilují obranyschopnost organismu. Budeme vybírat recepty bez obsahu lepku a mléčných výrobků, jež v zimě přispívají k zahlenění organismu.

 

Polévka z červené čočky

Suroviny:

100g. červené čočky, 200g. brambor, mrkev, celer, petržel, majoránka, česnek, sůl

Postup:

Do hrnce s vodou dáme vařit propláchnutou čočku, spolu s nakrájenými brambory a kořenovou zeleninou. Jakmile je vše měkké ( po cca 20 min. ) rozmixujeme, osolíme a dochutíme prolisovaným česnekem a majoránkou.
Pro milovníky masa lze podávat  s orestovanou slaninou.

Zdravotní přínos surovin:

Červená čočka obsahuje spoustu železa, selenu, fosforu, zinku a vitamínu B6. Díky vysokému obsahu železa a bílkovin je vhodná pro vegetariány, schopnost rovnoměrného uvolňování glukózy do krve zase ocení diabetici. Červená čočka je dobrým doplňkem dietní stravy už jen proto, že velmi rychle zasytí. Vysoký podíl vlákniny zároveň působí proti zácpě.
Protože je červená čočka jedinou luštěninou, která nenadýmá, mohou ji dokonce konzumovat i kojící matky, které mají nadýmavé potraviny zakázány. Zároveň je to první zdroj bílkoviny, který můžete dítěti nabídnout v době přikrmování, začít můžete už v 9. měsíci věku dítěte. Zpočátku ji zkuste přidávat do zeleninových kaší, poté lze čočku podávat samotnou.

Brambory - Brambory obsahují širokou paletu stopových prvků, jako např. draslík , hořčík, zinek, vápník, fosfor, železo, měď, fluor, sodík, chrom a další. Z vitaminů v bramborách najdeme především vitamin C, který se sice tepelnou úpravou částečně ničí, ovšem i tak stojí za zmínku.

Česnek - Je účinnou ochranou proti nachlazení, při onemocnění horních cest dýchacích a chronickém zánětu průdušek, pomáhá při zahlenění, kdy usnadňuje vykašlávání hlenu z dýchacích cest, svým působením proti virům a baktériím celkově zvyšuje odolnost organismu, ovlivňuje krevní oběh, podílí se na snížení hladiny cholesterolu a je vhodnou ochranou proti kornatění cév, pomáhá normalizovat vysoký i nízký krevní tlak, zvyšuje vstřebávání vitaminu B, které bývá narušeno zejména po léčbě antibiotiky, pomáhá tělu vyloučit přebytky cukru z krve, hraje důležitou roli při odstraňování plísní z našeho těla, jeho působení se využívá také v boji se škodlivými bakteriemi, které se nacházejí v tlustém střevě, nebo se střevními parazity, jako jsou např. škrkavky a roupy.

Kořenová zelenina – bohatý zdroj minerálních látek a vitamínů.

Majoránka – podporuje trávení, tlumí křeče a nadýmání, působí protizánětlivě, desinfekčně, močopudně, potopudně a uklidňuje.

Autor: mk

Přidat komentář

 
* *