Potraviny pro dobrou náladu

19.8.2015 00:01
Zdravá výživa

Výzkumy ukazují, že až 40 % lidí zahání stres přejídáním a konzumací nezdravých potravin.

„To v těle spouští fyziologické změny, po nichž se stres ještě více prohlubuje. Dochází k úbytku svalové hmoty, rozvoji stresových hormonů ničících cévy, srdce, mozek, vznikají poruchy imunitního systému, rozvoj inzulínové resistence a cukrovky a v neposlední řadě i zhoubných onemocnění,“ varuje výživový specialista Martin Škába z portálu www.skaba.cz . Stres lze podle něj eliminovat pomocí potravin, které v nás vyvolávají dobrou náladu.

Čokoláda a káva pro lepší náladu?
Ano, to potěší všechny ženy - čokoláda! Ovšem pozor, jen ta hořká s minimálně 90 % kakaové hmoty. „Studie prokazují, že lidé konzumující antioxidanty v této čokoládě jsou klidnější a vyrovnanější, protože přispívá k tvorbě lepší nálady a zbavuje napětí a úzkosti,“ vysvětluje Martin Škába s tím, že antistresově působí i potraviny s větším množstvím kvalitních bílkovin jako jsou organické vejce, kousek kozího sýra Gouda, hrst nesolených makadamových, pekanových ořechů, mandlí nebo para ořechů, protože pomáhají udržovat hladinu cukru v krvi stabilní a to má vliv na tvorbu energie i na náladu. Tu zlepší i speciální ovocné a zeleninové šťávy s konopným práškem, banány, Oolong čaj, Omega-3 mastné kyseliny a fermentované potraviny (kozí jogurt, kysané zelí, pickles).


Antidepresivní účinky jsou dnes připisovány i kávě, která v našem mozku spouští mechanismus aktivující kmenové buňky produkující nové neurony. Ovšem ani tady se to nesmí přehánět! „Doporučuji pít za den maximálně dva šálky a pouze odrůdu 100 % arabica, která má třikrát méně kofeinu než odrůda Robusta a nezatěžuje tolik srdce.  A pokud ji už musíte sladit, vyzkoušejte kokosový cukr nebo stévii,“ uzavírá výživový specialista.



Přidat komentář

 
* *