23.12.2009 00:00
Zdravá výživa
Zdraví prospěšné omega-3 mastné kyseliny z ryb získáme ve větší míře, pokud se pokrmy z nich budou vařit nebo péct. Podle poslední studie je tento způsob přípravy mnohem zdravější než smažení, sušení nebo nasolování.
Odborníci zároveň došli k závěru, že při pečení nebo vaření je zdravé přidat k rybímu masu sójovou omáčku s nízkým obsahem sodíku nebo tofu. U ostatních způsobů přípravy to neplatí.
„Netvrdíme, že vařené nebo pečené ryby jsou zdravé a ostatní vůbec ne, ale podle našich výzkumů mají díky těmto dvěma způsobům přípravy vysloveně ochranný vliv na naše zdraví,“ prohlásil vedoucí studie Lixin Meng z havajské univerzity v Manoe na kongresu Americké kardiologické společnosti ve floridském Orlandu.
Experti sledovali příjem omega-3 mastných kyselin u 82 243 Američanů a 103 884 Američanek různých etnik mezi 45 a 75 lety.
Během téměř dvanáctiletého výzkumu jich 4 516 zemřelo na kardiovaskulární nemoci. Přitom vyšlo najevo, že u mužů, kteří konzumují průměrně 3,3 gramy omega-3 mastných kyselin, je téměř o čtvrtinu nižší pravděpodobnost vzniku těchto onemocnění než u těch, jejichž strava obsahovala méně než jeden gram denně.
„Jasně se potvrdilo, že čím víc omega-3 mastných kyselin sníme, tím je nižší riziko, že onemocníme nějakou srdeční či cévní nemocí,“ tvrdí Meng.
Podle autorů studie se podobná přímá souvislost neprojevila v případě žen, zato se ukázalo, že pozitivní účinky se objeví, pokud se k rybám přidá sójová omáčka s nízkým obsahem sodíku nebo tofu. Meng si to vysvětluje tím, že tyto potraviny obsahují aktivní látky fytoestrogeny, které účinky samotných omega-3 mastných kyselin u žen podpoří.
Zdroj: Plus
linkuj | google | facebook | vybrali SME komentovat | tisknout | doporučit
23.11.2009 18:40
24.4.2009 00:00
2.2.2009 00:00
21.10.2008 00:00
13.12.2007 00:00
16.5.2007 00:00
23.2.2007 00:00
24.11.2006 00:00
28.2.2006 00:00
15.12.2004 00:00
8.11.2004 00:00
21.5.2004 00:00
6.6.2001 00:00
31.8.2010 00:00
25.8.2010 00:00
18.8.2010 00:00
18.8.2010 00:00
16.8.2010 00:00
12.8.2010 00:00
10.8.2010 00:00
9.8.2010 00:00
30.7.2010 00:00
28.7.2010 00:00
Komentářů: 1079 | Poslední komentář: 3.9.2010 15:03
Komentářů: 675 | Poslední komentář: 2.9.2010 19:46
Komentářů: 88 | Poslední komentář: 1.9.2010 10:50
Komentářů: 7 | Poslední komentář: 31.8.2010 17:43
Komentářů: 10 | Poslední komentář: 29.8.2010 19:54
| Doktorka.cz | Databáze | Diskuze | Nákupy |
|---|---|---|---|
ISSN 1213-1903 | © 1999-2010 Vitamins Cosmetics s.r.o. | Kontakt | Reklama | RSS | Právní doložka
Realizace PragueBest | Redakční systém