Proč konzumovat cizrnu

20.11.2003 00:00
Zdravá výživa

Cizrna neboli římský hrách patří mezi nejkvalitnější luštěniny vhodné pro lidskou výživu. Je nepostradatelnou složkou stravy vegetariánů a doporučuje se zvláště pro děti a těhotné ženy. Kvalita semen je daná vysokým obsahem polysacharidů, bílkovin a vlákniny (5 - 19 %). Z hlediska aminokyselinového složení je cizrna dobrým zdrojem lysinu (cca 7 %).

Má vysoký podíl nenasycené mastné kyseliny linolové, která patří mezi tzv. Omega 6 mastné kyseliny a je účinná v prevenci onemocnění srdečně-cévní soustavy (snižuje hladinu cholesterolu).

Značný je i obsah vápníku a železa.

Z vitaminů je pozoruhodný obsah kyseliny pangamové (vitamin B15), která je účinný antioxidant a pomáhá předcházet tvorbě peroxidů, které se podílejí na procesu stárnutí.

Stejně jako ostatní luštěniny obsahují i semena cizrny látky nepříznivě ovlivňující stravitelnost. Jejich účinky je možné eliminovat namáčením a tepelným zpracováním semen. Kromě vaření se používají další způsoby úpravy cizrny - fermentování, paření, smažení či pražení semen. Jedním z nejznámějších pokrmů z cizrny je španělská cizrnová polévka (garbanzo). Ve středomoří se s oblibou konzumuje kaše připravovaná z uvařených semen (humus), pro děti je pochoutkou pražená cizrna obalovaná cukrem. Cizrna má jemně oříškovou chuť.

RECEPTY:

Hummus
4 hrnky uvařené cizrny, 2 utřené stroužky česneku, 1/2 polévkové lžíce tahini (sezamového krému), 1/2 hrnku citrónové šťávy, 1 čerstvý lístek máty, 1 čajová lžička mořské soli. Všechny přísady proměňte v kaši a přidejte vodu, dokud nevznikne smetanová hmota. Dochuťte a případně ještě přidejte mořskou sůl. Ozdobte lístkem máty.

Cizrna na rajčatech
3 hrnky naklíčené cizrny, 1 cibule, olej, mletý koriandr, kurkuma, pepř, zeleninový vývar, 500g rajčat, bazalka, 3 stroužky česneku, kysaná smetana, petrželka
Nakrájenou cibuli osmahněte na oleji, přidejte naklíčenou cizrnu, koření, zeleninový vývar a duste do poloměkka. Potom přidejte pokrájená rajčata a vařte do měkka. Před podáváním vmíchejte kysanou smetanu s rozetřeným česnekem a petrželkou.

Cizrnová pánev
400 g cizrny, 1 1/2l vody, 1 polévková lžíce curry, 1 čajová lžička chili, 2 polévkové lžíce pomleté kurkumy, 2 čajové lžičky hořčicových semínek, 1 čajová lžička kmínu, 2 polévkové lžíce másla, mořská sůl, 100 g kokosu, petrželka. (4 porce)
Cizrnu nechejte ve vodě 10 ? 12 hodin nabobtnat. Na másle za stálého míchání opékejte 5 minut curry, chili, kurkumu, hořčicová semínka a kmín, přidejte cizrnu a 1 1/2 - 2 hodiny vařte při nízké teplotě. Nechejte odpařit přebytečnou tekutinu. Osolte, přidejte na sucho opražený kokos a zamíchejte. Posypte petrželkou.

Garbanzo
cizrna 600 g, hrách žlutý suchý 250 g, voda 3 l, koleno vepřové 1 ks, koleno vepřové uzené 1 ks, cibule 2 ks, paprika mletá sladká 2 lžíce, sůl, klobása papriková 250 g, brambory 2 ks, kmín drcený 1 lžička, špek 400 g, paprika pálivá sušená 5 ks větších
Do velkého hrnce namočíme přebranou a propláchnutou cizrnu s hrachem přes noc. Druhý den přidáme kolena, sekanou cibuli, papriku a přikryté vaříme na mírném ohni doměkka. Pak maso vyjmeme, vykostíme, i s kůžemi nakrájíme na kousky a vrátíme zpět do hrnce nebo kotlíku. Osolíme, přidáme na plátky krájenou klobásu, strouhaný brambor, kmín, případně dolijeme vodu a za častého míchání povaříme asi 20 až 30 minut. Mezitím na drobně krájeném špeku opečeme drcené suché pálivé papričky a včas z nich zcedíme tuk do kotlíku ke garbanzu. Opražené špíčky a papričky z cedníku dáme do misky na stůl. Podáváme v miskách nebo hlubokých talřích se lžící a chlebem nebo tortilami, na talíři garbanzo sypeme směsí opraženého špeku a pálivých papriček.

Cizrnu seženete v obchodech se zdravou výživou.

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

neda se to precist-mensi pismena by nesly?
 |  8.1.2007 16:36

;-) Menší písmena by samozřejmě šla. Nastavte si na liště ještě...
black dahlia  |  4.5.2010 12:33

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *