Pročistěte si tělo čerstvým ovocem a zeleninou

12.6.2003 00:00
Zdravá výživa

Čerstvé organicky vypěstované ovoce a zelenina jsou primárními složkami pročišťovací diety. Zajišťují hojnost vitaminů a minerálů a důležitá rostlinné výživné látky, které preventivně působí proti rakovině, srdečním chorobám, zelenému očnímu zákalu (glaukomu), artritidě a řadě dalších chorob. Rozpustná vláknina, která je obsažena v čerstvém ovoci a zelenině, čistí nejen střevní trakt, ale i tepny.

Zelenina s tmavými listy, jako je potočnice lékařská, hlávkový salát a hořčice jsou bohaté na zeleň listovou (chlorofyl), která má přirozené detoxikační účinky a rovněž chrání buňky.

Sytě oranžově až žlutě zbarvené druhy zeleniny a ovoce a tmavozelené druhy listové zeleniny obsahují hojnost vitaminů, které mají značný antioxidační účinek a pomáhají tělu neutralizovat škodlivé volné radikály a chrání ho proti rakovině a degenerativním chorobám.

Druhy zeleniny bohaté na síru, jako je cibule a česnek, pomáhají odstraňovat z těla těžké kovy a čeleď brukvovitých, do níž patří brokolice, hlávkové zelí a kapusta kadeřavá, brání utváření k karcinogenních látek.

A navíc čerstvé ovoce a zelenina pomáhají redukovat nadměrnou kyselost organismu a přivádějí tělo do zdravého zásaditého stavu.

Stanovte si cíl, že budete jíst alespoň pětkrát denně zeleninu a dvakrát až třikrát denně ovoce. Zvýšit příjem čerstvé zeleniny a ovoce v potravě je jedna nejdůležitějších dietních změn, jaké můžete vůbec udělat. Považujte za zjednodušení za jedno jídlo půl šálku (125 g) vařené či syrové zeleniny, anebo půl šálku syrové listové zeleniny, anebo půl šálku či jeden kus čerstvého ovoce, anebo jeden šálek (250 ml) čerstvé ovocné či zeleninové šťávy.

Ovoce a zelenina, zbarvené těmi nejsytějšími a nejjasnějšími barvami, jsou nejlepší zdroje tělo chránících antioxidantů. Když si vybíráte zeleninu či ovoce, berte si například raději hlávkový salát se sytě zelenými než s bledě zelenými listy a dávejte přednost purpurovým hroznům vína před zelenými.

Jezte co nejpestřejší paletu ovoce a zeleniny, abyste takto získali do těla širokou škálu organismus ochraňujících výživných látek, a jezte je jak syrové, tak tepelně upravené. Třebaže obecně platí, že nejvyšší koncentrace antioxydantů je obsažena v syrových potravinách, některé jiné výživné látky, jako je například beta karoten, se do těla vstřebávají nejlépe tehdy, pokud se zelenina nechá lehce povařit. Vařte ji ale tak, aby v ní zůstala nějaká životní síla, a aby byla trochu pevná. Dobré způsoby, jak vařit a přitom uchovat životně důležité výživné látky, je vaření v páře, rychlé převaření, opékání na rožni a grilovaní.

Ačkoliv pět zeleninových jídel se vám může zdát až moc, ve skutečnosti to tolik není. Například si k obědu můžete smíchat zelený hlávkový salát s marinovanými fazolemi, nebo hrnek fazolí se zeleninovou polévkou, či si dáte plnou hrst syrové karotky nebo šálek mrkvové šťávy jako přílohu, a k tomu vařený brambor a v páře ohřátou brokolici, a hned máte pět zeleninových jídel. Předávkovat zeleninou se nelze, protože kaž dým kousnutím zásobujete buňky ve svém těle výživnými látkami, které chrání vaše zdraví.

Kromě pěti zeleninových jídel denně jezte také dvě až tři čerstvá ovocná jídla denně. A stejně jako u zeleniny si i zde vybírejte jen to nejlepší a nejčerstvější organicky vypěstované ovoce. Ovoce vám poskytuje přirozený a dostatečný přísun sladkostí a zároveň je to ta nejlépe pročišťující potrava. Rychle se stráví a má přirozený projímavý účinek, čímž čistí zažívací trakt. Čerstvé ovoce je vynikající způsob, jak začít den, a zároveň je to ideální zákusek. Mnoho lidí poznává, že čerstvé ovoce se nejlépe stráví, když se jí mezi hlavními jídly. Když se jí při hlavním jídle, může ovoce - zvlášť melouny vyvolávat plynatost a nadýmání. Vyzkoušejte si to a sami si zjistěte, co je pro vás nejlepší.

Zdroj: Laurel Vukovicová - 14-denní pročištění organismu léčivými bylinami

Související produkty

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Pokud hledáte čerstvé ovoce, pak se podívejte na www.freshfood4you.cz ....
petr  |  28.6.2005 09:50

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *