Rutin, cholin, bílkoviny získáte z bezlepkové pohanky

29.8.2018 00:01
Zdravá výživa

Pohanka k nám doputovala z jihovýchodní Asie a svůj název získala od slova pohan ? za ty byli totiž považováni tatarští bojovníci, kteří ji sem přivezli. Jde o pohanku, zázračnou bezlepkovou potravinu, která nyní zažívá svůj návrat do síně slávy. A to zaslouženě.

Jak to, že je řazena mezi obiloviny a zároveň je bezlepková? Botanicky je totiž spřízněna se šťovíkem a rebarborou, jde tedy o kvetoucí rostlinu, a ne zrna. Její semena jsou ale moučnatá a tak se využívají k výrobě mouky, což je důvod zařazení mezi obiloviny.

Pohanka je známá jako významný zdroj rutinu, který má pozitivní vliv na problémy s cévami, hemoroidy a křečovými žilami. Doporučuje se jíst spolu se syrovou zeleninou. Vitamín C totiž účinek rutinu znásobuje a dohromady tak snižují riziko infarktu, trombózy i mozkové mrtvice.

Další významnou složkou pohanky je vitamín cholin. Ten napomáhá regeneraci jaterních buněk (například po nemoci či při poškození alkoholem) a zároveň působí na odbourování tuku v játrech.

Pohanka je náležitou potravinou i pro ty, kteří se vyhýbají masu, a to díky plnohodnotné bílkovině podobné té živočišné (vhodný poměr aminokyselin lyzin, metionin a triptofan)

Lehce specifická oříšková chuť je důvodem, proč se jí někteří vyhýbají. „Pokud někomu přijde pohanka jako příloha příliš výrazná, doporučuji použít pohankovou mouku jako součást směsi s jinými moukami, například v těstovinách, palačinkách, pečivech a mnoha dalších bezlepkových produktech. 

Pohanková krupice je složkou v mnoha receptech, jako jsou granola, sušenky, koláče, krekry a další výrobky podobné pečivu. Pohanka je také primární složkou japonských soba nudlí, které jsou vyrobeny z mouky pohanky a jsou přirozeně bezlepkové.“ radí Mgr. Milan Merva, specialista na zdravý životní styl značky Menu Gold a osobní trenér.

Související články

Pohanka je významný zdroj rutinu důležitého pro cévy

9.5.2018 00:01

Rutin a jeho význam pro zdraví

8.3.2018 00:01

Kdy je vhodné posilnit cévní stěny

15.6.2017 00:01

Bezlepkový jídelníček pro udržení váhy - ženy

25.11.2015 00:01

Odlehčete tělu omezením lepku ve stravě

2.11.2015 00:01

6 rad, jak hubnout v létě

30.6.2015 00:01

7 triků, jak zhubnout po čtyřicítce

13.8.2014 00:01

Pohankové slupky léčí i zahřívají

25.2.2014 00:01

Celiakie - alergie na lepek

30.10.2013 00:01

Bylinky a potraviny při krvácení z dásní

2.7.2013 00:01

Namáčení a klíčení zrn, semen a ořechů

13.11.2012 00:01

Příznaky a prevence rozvoje žilního onemocnění

12.9.2011 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Pohanková snídaně

22.2.2011 00:00

Naklíčená semena jsou dobrým zdrojem vitamínů

26.5.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Pohankovo – bramborová lepenice s kysaným zelím

7.1.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici – Pohanka se zeleninou

18.12.2009 00:00

Přírodní zbraně proti chřipce

10.11.2009 00:00

Náplast z pohanky na otoky

9.4.2008 00:00

Důležitá bílkovina - jak nahradit maso

2.2.2007 00:00

Cholin na špatné nervy

12.12.2006 00:00

Vliv energie potravin na člověka

22.6.2005 00:00

Oslabení ledvin

13.12.2004 00:00

Cholin

22.10.2004 00:00

Proč jíst pohanku

11.11.2003 00:00

Jak zabránit nadměrné tvorbě hlenů

20.5.2003 00:00

Jak minimalizovat vedlejší účinky hormonální antikoncepce

5.3.2003 00:00

Strava proti zánětu močového měchýře

21.1.2003 00:00

Přírodní zdroje vitamínů

30.10.2002 00:00

Pomoc při studených končetinách

14.2.2002 00:00

Potraviny podporující váhový přírůstek

24.10.2001 00:00

Vliv stravy na pocit chladu

13.6.2001 00:00

V zimě je potřeba chránit ledviny

18.12.2000 00:00

Tak to by mě tedy zajímalo, co vlastně mám jíst ?

19.10.2000 00:00

Celozrnné obiloviny - ideální zdroj vaší energie

26.5.2000 00:00

Náš denní chléb

18.5.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *