Salát na talíři

16.9.2009 00:00
Zdravá výživa

Ovoce a zelenina by měly být nedílnou součástí zdravého jídelníčku. Praxe je ale často jiná. Ovoce a zelenina jsou důležité, protože obsahují vlákninu, vitaminy a minerální látky, mají nižší glykemický index a jsou vhodné i z hlediska nižšího obsahu energie. Proto bychom jich měli sníst pět porcí denně (tedy cca 400-500 g).

Až jednu polovinu přitom mohou tvořit čerstvé ovoce a 100% ovocné džusy a maximálně jedna porce může být pokryta konzumací brambor. Součástí našeho jídelníčku by měla být nejen čerstvá zelenina, která v něm určitě nesmí chybět, ale také zelenina tepelně upravovaná (vařená, grilovaná, restovaná na kvalitním rostlinném tuku).

Zelenina v číslech
Před rokem 1989 pěstovalo mnoho českých rodin na zahrádce základní druhy ovoce a zeleniny - ať již rajčata, okurky nebo mrkev. Tento trend se udržel až do dnešních dnů a v roce 2007 se na celkové produkci zeleniny podílelo samozásobení domácí zeleninou 16,5 %.

I nyní se v našem jídelníčku objevují nejčastěji ty druhy zeleniny, které si můžeme nejen koupit, ale také vypěstovat na naší zahrádce. Jedná se především o rajčata, cibuli a hlávkové zelí. Průměrný Čech sní denně téměř 30 g cibule a 35 g rajčat.1 Naopak pouze výjimečně saháme po fazolových a hrachových luscích nebo špenátu, ale i hlávkovém salátu.

Dobrou zprávou je, že průměrná spotřeba čerstvé zeleniny za posledních 20 let stoupla o 20 %. Zatímco v roce 1989 byla roční spotřeba čerstvé zeleniny na jednoho obyvatele 68,7 kg, v roce 2008 se zvýšila na 83,7 kg. Podobný trend je patrný i v případě ovoce. Přesto ale ve spotřebě ovoce a zeleniny doporučení odborníků na výživu stále neplníme.

Rozsáhlé epidemiologické studie prokázaly, že doporučovaných 5 porcí je výbornou prevencí srdečně-cévních onemocnění. Taková spotřeba ovoce a zeleniny snižuje výrazně individuální riziko srdečního infarktu a mozkové mrtvice a současně snižuje pravděpodobnost rakoviny tlustého střeva, což je onemocnění, které má v ČR největší výskyt na světě.

Saláty v číslech
Zeleninovými saláty se zabýval také průzkum uspořádaný společností Opinion Window RI v roce 2008 mezi 203 muži a ženami ve věku od 20 do 60 let, s jehož výsledky byli seznámeni nejen odborníci, ale i spotřebitelé. Ten ukázal, že Češi dávají přednost salátům ve formě přílohy - jako hlavní jídlo si je dává pouze 32 %, a to spíše ženy.

Hlavní důvody, proč jíme saláty, jsou dva. Prvním je skutečnost, že nám chutnají, druhým pak fakt, že si uvědomujeme jejich přínos pro naše zdraví. Chuť často podporujeme dochucovadly - nejčastěji olejem, kořením a octem.

A jakým salátům dáváme přednost? Výsledky výše zmíněného průzkumu potvrzují Situační a výhledovou zprávu Ministerstva zemědělství. Nejčastějšími ingrediencemi jsou rajčata, papriky, okurky, cibule a mrkev. Králem salátů je přitom "šopák".

Prof. Ing. Rudolf Poledne, CSc., Laboratoř pro výzkum aterosklerózy IKEM, Praha; předseda Fóra zdravé výživy

Přidat komentář

 
* *