Sezónní strava-I díl

18.3.2009 00:00
Zdravá výživa

Odpověď na diety různých odborníků a jejich sporný výzkum je překvapivá. Všechny jsou v zásadě správné - ale pouze částečně. Každá z diet účinkuje pouze 4 měsíce v roce.

Příroda vytvořila pro každou z diet vhodnou část ročního období bez účinku pro celý rok. Když se lidé poprvé seznámí s mou Sezónní dietou, často se ptají, kam se podělo čtvrté roční období. Důvod spočívá ve třech ročních dobách a informací vycházející z nejstarších lékařských znalostí na zemi.
Ájurvéda, 5000 let stará komplexní medicína dělí rok na šest ročních období, tři vegetační doby a tři úrody (čínská medicína rozděluje rok na pět ročních období podle změn klimatu).


V přírodě existuje jedno ze čtyř tradičních období charakterizované spánkem a odpočinkem, tím je zima. Kdybyste žili na statku, přirozeně byste následovali Sezónní dietu, jedli s chutí potraviny sklizené v jednom ze tří vegetačních dob. V současné době nejste nuceni jíst potraviny lokální, rostoucí v určité roční době. Potraviny z celého světa se dělí do tří vegetačních období. Můžete jíst všechno, pouze musíte počkat na příhodnou dobu.


První sklizeň přichází na jaře, skládá se z kořenové zeleniny, výhonků, hořké zeleniny, rostoucí ze země za pomoci jarního deště a tajícího sněhu. Léto přináší pestrou a dlouhotrvající sklizeň ovoce a zeleniny. Nakonec přichází podzimní sklizeň, předcházející zimu, přinášející poslední úrodu přírody, např. ořechy a zrna pro dlouhé zimní měsíce. Vinné hrozny se sklízí a drtí k výrobě vína, lidé zavařují a ukládají seno do stodol. Toto období nazývám zimou, protože se potraviny sice  sklízejí na podzim, ale poskytují nám potravu v dlouhých zimních měsících.

Tato tři roční období určují  tři hlavní dietní doporučení, které jsem popsal následovně:  nízkotučná nízkokalorická dieta na jaře, dieta s vysokým obsahem sacharidů v létě,  a vysokoproteinová dieta v zimě. V přírodě zvířata a lidé vždy přijímali během roku nejvíce bílkovin a tuků v zimních měsících ? vzpomeňte si na veverky a oříšky - naopak nejméně proteinů a tuků jedly na jaře s přirozeným přechodem na nízkotučnou jarní dietu zeleniny a výhonků. V létě za delších dnů, kdy tělo potřebuje více energie, nám příroda poskytuje ovoce a zeleninu s  dostatkem sacharidů pro sílu a vitalitu.

Na základě těchto znalostí můžeme (nikoliv přesně) považovat dietu Atkinsovu doporučujících 80 % denního kalorického příjmu v podobě bílkovin  za dobrou zimní dietu. Ornishova dieta, dieta Jenny Craigové a Weight Watchers (Strážci váhy - pozn.překl.), to znamená nízkotučné diety s minimálním množstvím cholesterolu  - účinkují nejlépe na jaře. Pritikinův princip, dieta Eat to Win (Jídlem k vítězství - pozn. překl.), Brambory místo Prozacu, Fit pro život a různé vegetariánské diety založené na 70-80 % kalorickém příjmu v podobě komplexních sacharidů jsou vynikající v létě.
Jednoduše řečeno, všechny tyto diety jsou správné ? ale nikoliv pro celý váš život!
Každá z nich funguje nejlépe během 4 měsíců v roce, i když  zahrnuje více omezení než v přírodě. Problém v dodržování těchto diet spočívá v nedostatku živin v množství toho, co já nazývám doporučený roční příjem.
Dr. John Douillard, odborník na výživu, z knihy Sezonní dieta (nakl.Ecce Vita)

Související články

Co byste neměli jíst v zimě

9.1.2006 00:00

Sezónní strava v létě

19.7.2005 00:00

Zelenina pro různá roční období

9.1.2003 00:00

Strava podle sezóny

4.9.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Hi Dear Email:amianyak(at)yahoo(dot)com Peace be unto you,how are you...
Hi Dear  |  24.3.2009 17:17

Dobrý den, možná by se to návštěvníkům mohlo hodit. Na...
Jakoc  |  6.6.2012 12:02

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *