Složením stravy ke snížení krevního tlaku

9.7.2010 00:00
Zdravá výživa

Nebylo by uklidňující vědět, že zatímco konzumujete chutnou, zajímavou a zdravou stravu, téměř určitě zároveň předcházíte jednomu z hlavních smrtelných onemocnění, hypertenzi. Existují přesvědčivé důkazy, že to není nemožné.

Nejprve musíme uvažovat o obecných trendech. Nejvyšší výskyt hypertenze je v populacích trpících nadváhou, jež vedou sedavý způsob života a konzumují stravu s vysokým obsahem soli. A nemusí to být vždy lidé z rozvinutého západního světa.

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) postihuje vysoký krevní tlak v současnosti 10 až 30 % dospělých v téměř každé zemi. WHO uvádí, že vysoký krevní tlak je významnou příčinou přibližně 50 % kardiovaskulárních onemocnění, která každoročně zabíjejí kolem 12 milionů lidí po celém světě. K dalším významným faktorům patří neaktivní způsob života, I a nízký příjem ovoce a zeleniny.

Ve Velké Británii obsahuje strava příliš mnoho soli, tuků a cukru, příliš mnoho průmyslově vyráběných jídel, které jsou plné zmíněných tří škodlivých látek, a konzumuje se málo ovoce, zeleniny a celozrnných pokrmů. Následkem toho patří Velká Británie k zemím s nejvyšším počtem úmrtí na mrtvice a srdeční příhody. Tak kudy ze začarovaného kruhu ven?

Existuje řada důkazů, že zvýšení příjmu jedné z klíčových živin - draslíku (obsaženého  v zelenině a ovoci) - a současné omezení kuchyňské soli ve stravě je velmi důležité. Podle nejlepších britských specialistů na krevní tlak jsou tyto dvě změny ve stravě, doplněné zdravým životním stylem, nejlepším možným způsobem snížení krevního tlaku.

Výzkumy také ukázaly, že osoby s normální hmotností trpí hypertenzí méně často než osoby s nadváhou nebo obezitou. Také vegetariáni a osoby konzumující tzv. středomořskou stravu (s vysokým obsahem zeleniny, ovoce, celozrnných výrobků a nenasycených tuků) v průměru mívají nižší krevní tlak - i když to nemusí vždy platit u osob, které hodně solí, mají nadváhu a špatnou kondici.

Takže než začnete užívat léky, důkladně a nekompromisně se zamyslete nad tím, co jíte.

Zdroj: Chutnou stravou proti vysokému tlaku, nakladatelství Reader´s Digest Výběr 

Přidat komentář

 
* *