ŠPENÁT - mýtus Pepka námořníka

30.4.2002 00:00
Zdravá výživa

Navzdory všeobecnému mínění není špenát zvlášť dobrým zdrojem železa, ale jeho temně zelené listy obsahují mnoho jiných cenných živin. Některé výzkumy ukazují, že patří mezi nejmocnější ze všech zelenin, které pomáhají při prevenci rakoviny.

Špenát obsahuje karotenoidy ve vysokých koncentracích včetně beta-karotenu, který se v těle přetváří na vitamin A. Je také bohatým zdrojem luteinu - karotenového pigmentu, který má ANTIOXIDAČNí účinky. Některé studie svědčí pro to, že pravidelné požívání zeleniny s tmavými listy může chránit před mnoha druhy zhoubného bujení.

Výzkum z roku 1994 ukazuje, že strava bohatá na beta-karoten snižuje riziko makulární degenerace závislé na věku (degenerace žluté skvrny oční sítnice, která je častou příčinou slepoty u starších lidí). Vznik tohoto degenerativního onemocnění střední části sítnice je méně pravděpodobný u lidí, kteří konzumují velká množství listové zeleniny.

Špenát je rovněž užitečným zdrojem kyseliny listové, která je doporučována těhotným ženám jako prevence rozštěpu páteře u dětí.

Moudrost lidové medicíny lze vidět v odvěkém používání špenátu: byl předpisován při vysokém krevním tlaku, při anémii a zácpě. Špenát je hodnotným zdrojem draslíku, který je - jak bylo poslední dobou opakovaně zjištěno - důležitým činitelem při regulaci krevního tlaku.

MÝTUS "PEPKA NÁMOŘNÍKA"
Špenát byl velmi dlouho považován za vynikající zdroj železa: v padesátých letech a dříve nutili někteří rodiče děti do špenátu, protože se domnívali, že po něm celkově zesílí. Velký vliv na popularitu "superzdravého" špenátu měla postavička z kreslených grotesek Walta Disneyho - námořník Pepek, který v kritických chvílích spolykal celou plechovku špenátu, aby svým svalům dodal netušenou sílu.

Toto populární nedorozumění vzniklo z prosté matematické chyby, k níž došlo při analýze špenátu a výpočtu obsahu železa v něm. Desetinná čárka na nesprávném místě přiměla mnohé lidi k víře, že špenát obsahuje desetkrát větší množství železa než ve skutečnosti.

Vaše tělo vstřebá více železa, budete-li jíst zeleninu společně s potravou obsahující vitamin C, jako je ovoce nebo rajčata.

Zdroj: Jídlo jako jed, jídlo jako lék - Readers Digest Výběr
Knihu můžete zakoupit na www.001shop.cz

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Té chyby se dopustil Dr. E von Wolf v roce 1870, pane co se pohybujete "ve...
Polaris  |  11.10.2009 18:12

Nikoli, žádné další studie se už nedělaly, je třeba si uvědomit, jak...
Polaris  |  11.10.2009 18:18

vice hledejte na www.tojesila.cz
Itasvice hledejte na www.tojesila.cz  |  13.10.2009 19:53

Běžte už s tím poblblým Paroubkem do prdele i s tím vaším...
Paroprase, schovej se zpátky do chlíva  |  14.10.2009 14:41

Špenátek je náhodou dobrý Mě chutná i z moravským brabcem místo zelí.
Palačinka  |  14.10.2009 18:51

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *