Strava tibetských mnichů

25.10.2005 00:00
Zdravá výživa

Podle tradice se prý tibetští mnichové a lamové stravovali velmi prostě. Nebyli přísnými vegetariány, občas jedli i vejce a sýr. Nicméně žádné maso, ryby ani drůbež, z vejce jedli jen žloutek a to syrový. Vzhledem k dnešnímu chovu a krmení slepic, jakož skladování vajec a jejich převozu, bych rozhodně neradil to napodobovat (nebezpečí otravy salmonelami). Ale existuje dost jiných možností, jak si z mnichů brát příklad. Hlavní příčinou jejich pevného zdraví a dlouhého věku byla jednoduchost jídelníčku.

Dávali přednost zelenině a ovoci, pokud možno v syrovém stavu. Při jednom jídle konzumovali jeden jediný druh, např. mrkev s mrkví a nic než mrkev nebo jablka s jablky a nic než jablka. Dalo by se říci, že jde o dělenou stravu v nejčistší podobě.

Také bychom v jejich kuchyni marně hledali omáčky, zálivky, pomazánky, smetanu a některé jiné přísady. Vyhýbali se živočišným tukům, cukru v jakékoliv podobě a jedli velmi pomalu, všechno důkladně rozkousali. Řídili se heslem, že co má hladce projít zažívacím traktem, to se musí natrávit už v ústech.

Takže jim stačilo minimální množství jídla a přesto mohli od rána do večera pracovat na polích, protože zbytečně neplýtvali časem na dlouhé trávení.

Protože konzumovali výhradně rostlinné a přírodní tuky i bílkoviny, netrápily je žádné potíže, vyvolávané živočišnými tuky a proteiny, jako např. revma, zvýšená hladina cholesterolu atd.

Shrnutí pravidel doporučené stravy tibetských mnichů a tibetského kmene Hunza, které se do značné míry shodují:
  • Dávejte přednost zcela jednoduchým, pokud možno nevařeným, syrovým, biologicky nezávadným, vegetariánským potravinám a přírodním bylinám.
  • Bezpodmínečně dbejte na kvalitu, tzn. hlavně na čerstvost, nahraďte množství lepší jakostí, vyhýbejte se denaturovaným potravinám.
  • Jedno jídlo by mělo obsahovat jen jeden druh, tedy jediný druh ovoce či zeleniny.
  • Chcete-li kombinovat různé potraviny, řiďte se podle pravidel dělené stravy - napřed to, co obsahuje víc vody (např. ovoce), potom to, co obsahuje méně vody.
  • Nespěchejte s jídlem, dopřejte si klid a harmonické ovzduší, jakož i příjemnou společnost.
  • Každé sousto kousejte dvacetkrát až třicetkrát, až je dobře prosycené slinami a stane se z něj řídká kaše. Až pak ji spolkněte.
  • První jídlo jezte později (až po deváté hodině) a druhé brzy (asi tak od 11 hodin) a poslední jídlo pokud možno co nejdřív (kolem 16 hodiny). Nebo jako Hunzové, kteří jedli jen dvě jídla denně. Vstávali v 5 hodina a první jídlo jedli kolem 11 hodiny, druhé kolem třetí.
  • Při jídle nikdy nepijte, raději půl hodiny před jídlem nebo hodinu po něn. Nejlepší je čistá voda.
  • Udržujte své tělo v pohyblivosti a výkonnosti díky každodennímu a vhodnému pohybu.
  • Choďte na vzduch, na slunce, na světlo, do deště i do větru - denně.
  • Dýchejte zhluboka a silně do plic.
  • Dbejte o svůj harmonický citový život. Dělejte to jako mnichové; ti si při práci zpívali celý den.
  • A hlavně nezapomeňte na radost v srdci, nebičujte se k výkonům, ale odložte pýchu, pocity viny, odříkání a lítost, protože vaše tělo, duch i duše jsou svaté a vy si chcete dopřát jen to nejlepší: zdraví a dlouhý život.

    Zdroj: Arnold H. Lanz - Pět Tibeťanů záruka dlohého života
  • Přehled komentářů

    zobrazit všechny komentáře 

    Kdo by to byl řek, že Arnold byl Hanáke z Tibeto...
    pozorovatel  |  26.10.2005 16:45

    Možná by bylo na místě ujasnit si pojmy vegetarián a vegan. Protože...
    Jo  |  31.10.2005 17:01

    Tibetští mnichové. Ano. A dodržují přísný celibát, stejně jako...
    Frank Drebin  |  9.11.2005 13:54

    zobrazit všechny komentáře

    Přidat komentář

     
    * *