Tipy, jak jíst zdravě a nezruinovat rozpočet

22.8.2013 00:01
Zdravá výživa

Jíst zdravě a nezruinovat rodinný rozpočet je podle odborníka na zdravou výživu Pavla Suchánka možné. Kvalitní maso či šunka jsou sice dražší než šunkový salám či párky, k nasycení jich ale stačí méně a jsou v nich důležité živiny, zatímco v salámu jsou náhražky, mnoho tuku a soli.

V levných párcích maso často ani není, proto je lépe se podezřele levným potravinám vyhnout, řekl Suchánek ČTK.


    Zpochybnil také slevové akce, kdy za zlomek ceny se dá koupit například plato tučných jogurtů. Zatímco běžně by člověk za den snědl jeden nebo dva, sní jich z velkonákupu pět i více, když už je má. Stoupne mu tak hladina cholesterolu a mohou narůst nadbytečná kila. “Ve výsledku člověk neušetří, protože na zvýšený cholesterol si musí koupit léky,“ řekl.


    “Pokud se naučíme vařit ze základních potravin, určitě se budeme stravovat zdravěji, a jsem přesvědčen i levněji, než když budeme kupovat levnější potraviny, méně kvalitně složené, a budeme se orientovat pouze podle jejich ceny, případně chuti, ale ne podle složení,“ řekl Suchánek.


    Významné úspory se podle něj dá dosáhnout tím, že místo balených vod a limonád s umělými sladidly se pije voda z vodovodu, případně ochucená přírodním sirupem.


    Velkým zlem je podle Suchánka výrazné přesolování, a to nejen kuchyňskou solí, ale i solí pro posílení masové chuti pokrmu, glutamátem. Sůl překryje chuťové nedostatky nekvalitní potraviny a konzervuje ji, takže se tak rychle nezkazí. Výzkumy podle Suchánka potvrdily, že sůl posiluje chuť k jídlu. Slanost si pak člověk kompenzuje sladkostmi. “Spojitost s nadváhou, vysokým tlakem nebo cukrovkou je tak více než jistá,“ dodal.


    Zdravé tipy

1. Kupujte méně potravin, ale o to kvalitnější. Kvalitní neznamená vždy zahraniční nebo BIO.
2. Pokud kupujete zeleninu, tak vypěstovanou v ČR, ne převáženou před půl světa. Prověření dodavatelé bývají na farmářských trzích.
3. Neutrácejte za balené vody a slazené limonády. Omezením jejich nákupu prospějete peněžence i zdraví.
4. Při nákupu sledujte podíl jednotlivých složek. Možná neušetříte hned, ale dlouhodobě ano - zejména za návštěvy lékaře a množství léků, které byste museli zaplatit.
5. Sledujte informace o kvalitě potravin například na webu potravinářské inspekce, a výsledky testů potravin či kvality jednotlivých obchodů.


    Zdroj: Projekt Všeobecné zdravotní pojišťovny Žij zdravě

Přidat komentář

 
* *