Vařte (a zhubněte) podle ročních období

25.1.2017 00:01
Zdravá výživa

Vařit ze surovin, které jsou k dispozici v dané období, má hned několik výhod. "Je to zdravější, protože jsou čerstvé. Je to levnější, protože je jejich čas a jsou všude kolem. Nejpodstatnější je však to, že je to přirozené," říká ajurvédský lékař Kukku Ramesh z léčebného hotelu Larimar v rakouském Stegersbachu, který se zaměřuje na vaření podle ročních období. 

Jsme zvyklí, že všechny suroviny jsou nám k dispozici po celý rok a regály v obchodech vypadají stejně v prosinci i srpnu. Pozor však na to, co nakupujete a následně jíte! Bylo prokázáno, že všechny zdravější potraviny jsou ty sezónní. Britské ministerstvo zemědělství provedlo v roce 1997 výzkum, který prokázal, že obsah živin pasterizovaného mléka v létě je mnohem vyšší než zimě, přitom pocházelo od stejných krav - na vině bylo rozdílné složení jejich jídelníčku. Vědci v Japonsku zase čtyři roky zkoumali stav vitamínu C obsaženého ve špenátu - v létě byl trojnásobně vyšší než v zimě.


A jak se tedy stravovat podle ročních období?

Na jaře saláty a kvašenou zeleninu
„Na jaře se zaměřte na listovou zeleninu, ta představuje nový a svěží růst. Na talíř si dávejte co nejvíce nejrůznějších salátů, mangoldu, špenátu a čerstvých bylinek,“ doporučuje doktor Kukku Ramesh z léčebného hotelu Larimaru v rakouském Stegersbachu, který se zaměřuje na vaření podle ročních období. Nyní je třeba doplnit vitamíny, které nám už chybí a jsme tak náchylnější k chřipkám a rýmám - spoustu jich najdeme v naklíčených semenech a mladých výhoncích, naklíčit si můžete mrkev, cibuli, ale hlavně luštěniny. Stejně důležité jsou enzymy, které najdeme v pažitce, petrželi, řeřiše, v listech pampelišek a kopřiv nebo v polníčku. „Základem všeho pak jsou dvě lžíce kvašené zeleniny denně. Stravu bychom měli odlehčit, a pokud to jde, omezit přísun masa. Přes zimu dostanou často zabrat naše žlučník a játra. Po ránu proto doporučuji sklenici teplé vody s pár kapkami citronu, nevídaně jim pomůžete.“

Léto přeje ovoci
Letní strava by měla být lehčí, hodně barevná a řidší. Omezte množství tučných věcí a masa, pokračujte v salátech a kvašené zelenině, upřednostňujte však čerstvé ředkvičky, květák nebo brokolici, přidávejte semínka, například řeřichu. Zkuste nejrůznější recepty z čočky. Je také čas kukuřice, můžete si ji dát vařenou, ale i v podobě krupice nebo polenty. V létě je škoda nejíst maximum ovoce, jako jsou jahody, jablka, hrušky, švestky... Ideálním ovocem je osvěžující meloun.

Podzim: zapomeňte na pomeranče
„Regály obchodů se plní nejrůznějším tropickým ovocem. Na to ale pozor - roste v zemích, kde má za úkol lidi ochlazovat. Stejně je tomu s mléčnými výrobky, které ochlazují a je lepší jejich přísun omezit. Mnohem lépe uděláte, když si v toto období dopřejte spoustu kvalitní domácí zeleniny, které je právě čas - třeba ředkev, dýně, červená řepa, kedlubna, tuřín, kapusta,“ vyjmenovává Kukku Ramesh. Usuště si ovoce a naložte si na zimu zelí, nyní je ideální čas. Zahřejete se nejlépe tím, že budete suroviny tepelně zpracovávat a přidáte do nich více koření.

V zimě se nepřejídejte
Zima by měla být ve znamení klidu, abychom pošetřili náš organismus a načerpali zase síly. „Zklidněním se ovšem myslí také zbytečné nepřejídání se, protože tělo se v tomto období těžce zbavuje přebytků. Poslední jídlo bych proto doporučoval v osmnáct hodin,“ radí Kukku Ramesh. Denně jezte zeleninu, nejlépe ke každému jídlu a tu, která v zimě dispozici (kořenová zelenina, zelí, dýně, kapusta) a tepelně ji vždy upravte. Zvyšte příjem kvašené zeleniny a je ideální čas na zařazení do jídelníčku pohanky, jáhlů a luštěnin, zejména fazolí, které posilují ledviny. Dopřát si můžete ryby, kuřecí, hovězí či jehněčí maso. „Dobře vám udělá kořenová zelenina, vejce a také ořechy, které navíc dokážou zvednout náladu i při pochmurném počasí,“ radí Kukku Ramesh.

V jaké roční období se hubne nejlépe?
„Pokud se rozhodnete, že chcete zhubnout, je jedno, jaké roční období právě je. Z praxe však vím, že na podzim a v zimě lidem kvůli nepříznivému počasí chybí energie, a to především k pohybu. Ani s jídlem to není valné, protože v zimě zpravidla nejíme moc zdravě a především máme špatný pitný režim,“ říká výživový kouč Martin Škába, který má na  www.skaba.cz   zdarma ke stažení e-book 21 klíčů k tajemství hubnutí cestou těla a mysli.
V létě je podle odborníka zase nepřítelem v hubnutí teplo i lákadla nejrůznějších večírků a dovolených. „Celkově bych tedy řekl, že nejlépe se hubne lidem na jaře, a prokazují to i nejrůznější aktuální průzkumy. Jakmile začne svítit slunce, lidé mají do všeho větší chuť - hlavně do sportu a mají větší smysl pro disciplínu. Nebojí se změn ve stravě, tělo je navíc uvolněnější a může lépe přijímat živiny,“ vysvětluje Martin Škába.
Stejného názoru je i Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz. Jaro podle ní samo táhne lidi ven a je ideální doba přípravy na hubnutí do plavek. „Díky prodlužujícím se dnům se můžeme navíc věnovat sportu brzy ráno i později večer, ubývá tedy výmluv na nedostatek času. Na jaře je proto ideální čas začít s běháním nebo minimálně s pravidelnými procházkami. Nejlepší aktivita na udržení se v dobré kondici je ale podle mně osobně jóga v kombinaci s běháním.“
Podle průzkumů však spousta lidí ještě i na jaře ve velkém navštěvuje sportovní centra. „Největší nával ve fitkách je každoročně po vánocích, kdy lidi chtějí zhubnout, je ošklivé počasí a nechce se jim ven do mrazu. Často pak u pravidelného režimu vydrží do půlky května a do center se pak vracejí v půlce září, až se usadí děti ve školkách a školách, aby neztratili formu z léta,“ doplňuje Jana Havrdová s tím, že podzim je obdobím, kdy pravidelní (byť i amatérští) sportovci sklízí plody svých tréninků. „Je dobré naplánovat si na konec venkovní sezony třeba nějaký závod, klidně i recesistický, abyste své výkony zúročili.“

Související články

5 nejlepších divokých rostlin do smoothie

9.8.2016 00:01

5 tipů na letní raw pokrmy

12.7.2016 00:01

Výborné divoké byliny

20.5.2016 00:01

Dobroty, které v zimě zahřejí

18.1.2016 00:01

V chladných dnech jezte potraviny, které zahřívají

7.10.2014 00:01

Recept na osvěžující letní nápoj, který vás zbaví tuku

22.7.2014 00:01

Recepty na 4 zdravé a lehké letní pokrmy s bylinkami

9.7.2014 00:01

Sezonní potraviny prospívají zdraví

1.11.2013 00:01

Zdravá lehká letní jídla: Zeleninové gazpacho

1.8.2013 00:01

5 rad, jak zatočit s jarní únavou

12.4.2013 00:01

Kořenová zelenina v zimě

15.2.2013 00:01

Zvládnout zimu pomáhají teplá jídla a odpočinek

23.1.2013 00:01

Zdravá lehká letní jídla: Letní zeleninové brambory

20.6.2012 00:01

Zdravá lehká letní jídla: Mrkvové placky s česnekovým jogurtem

2.5.2012 00:01

Plané byliny a zelené natě

25.4.2012 00:01

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici: Pohankové placičky

7.12.2011 00:01

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici: Dušené proso, tykev a fazole adzuki

25.11.2011 00:01

Zdravá lehká letní jídla: Pečené brambory s dipem

17.8.2011 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Tofu s rýží a zeleninou

20.7.2011 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Středomořský salát se zeleninou

13.7.2011 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Opékaná míchaná zelenina

4.7.2011 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Salát z kuskusu

29.6.2011 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Tykvové a celerové brambůrky

22.6.2011 00:00

Jaru sluší zelená

11.5.2011 00:00

Na jaře posilněte svá játra

14.4.2011 00:00

Pochutnejte si na květinách

29.3.2011 00:00

Posilněte zadarmo své zdraví

4.3.2011 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Dýně s kvašeným zelím

2.3.2011 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Pohanková snídaně

22.2.2011 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Bílé zelí s hráškem

16.2.2011 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Fazolovo-dýňové kari

2.2.2011 00:00

Podzim je pro hubnutí ideální

28.10.2010 00:00

Hubnutí s barvami

7.10.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Plněné sušené fíky a datle

8.9.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Luxusní guacamole

31.8.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Celerové lodičky plněné ricottou, krůtí šunkou a vlašskými ořechy

25.8.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Krém z bílých fazolí a tuňáka podávaný s francouzskou bagetou

16.8.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Libanonský salát Tabbula

9.8.2010 00:00

Léčivé polévky z celého světa: Španělské ochlazující Gaspacho pro snížení cholesterolu

28.7.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Svěží bramborový salát s tvarohem a ředkvičkami

23.7.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Okurkové špalíčky plněné avokádovou pěnou

12.7.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Těstoviny s chilli papričkami, rajčaty a olivami

6.7.2010 00:00

Zdravá lehká letní jídla: Kuskusový salát

24.6.2010 00:00

Naklíčená semena jsou dobrým zdrojem vitamínů

26.5.2010 00:00

Což takhle dát si trochu jiný špenát?

7.4.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Cizrna a špenát s česnekovou rýží

17.2.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Dršková polévka z hlívy ústřičně

5.2.2010 00:00

Zelenina a ovoce v zimě

26.1.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Jáhly s jablky

22.1.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Polévka z červené čočky

14.1.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Pohankovo – bramborová lepenice s kysaným zelím

7.1.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Rýže na kari

30.12.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici – Pohanka se zeleninou

18.12.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Dýňová polévka

11.12.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Česnečka

4.12.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici – Zimní salát z červené řepy a kysaného zelí

27.11.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Kapr na kari

23.11.2009 18:40

O škodlivosti některých mléčných výrobků

20.4.2009 00:00

Sezonní dieta

31.3.2009 00:00

Bylinky ze zahrádky pro posílení organismu

25.3.2009 00:00

Sezónní strava-I díl

18.3.2009 00:00

Období zimního smutku - SAD -sezonní afektivní porucha

29.11.2007 00:00

Správné nápoje do letních veder

26.7.2006 00:00

Sezónní strava v létě

19.7.2005 00:00

Pročišťovače jater z vaší zahrádky

1.4.2004 00:00

Vitaminy proti jarní únavě

11.4.2003 00:00

Denní a sezónní rytmy

2.4.2003 00:00

Zelenina pro různá roční období

9.1.2003 00:00

Vliv stravy na pocit chladu

13.6.2001 00:00

Jaké vlastnosti mají chutě?

11.5.2001 00:00

Využití kopřivy v lidovém léčitelství

12.3.2001 00:00

Strava podle sezóny

4.9.2000 00:00

Zdraví ze zahrádky

22.5.2000 00:00

Proč nemají divoce žijící zvířata nikdy nadváhu?

3.4.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *