Využití naklíčených semínek ve stravě

24.9.2013 00:01
Zdravá výživa

Naklíčená semínka jsou ideálním doplňkem našeho jídelníčku. Při klíčení přijímá zrno vodu, čímž se aktivují enzymy a dochází ke štěpení organických látek. Škrob se štěpí na jednoduché cukry, bílkoviny na aminokyseliny a tuky na volné mastné kyseliny. Až několikanásobně roste obsah vitaminů, zejména skupiny A, B, C, E.

Naklíčená semínka jsou ideálním doplňkem našeho jídelníčku. Při klíčení přijímá zrno vodu, čímž se aktivují enzymy a dochází ke štěpení organických látek. Škrob se štěpí na jednoduché cukry, bílkoviny na aminokyseliny a tuky na volné mastné kyseliny. Až několikanásobně roste obsah vitaminů, zejména skupiny A, B, C, E.

 

Zjednodušeně lze říci, že při klíčení se probouzejí životní síly semen, zrno se jakoby oživuje a produkuje celou řadu hodnotných látek, které náš organismus lépe využije.

 

Ideální způsob použití je do zeleninových salátů, cereálních kaší, jogurtu, pomazánek, apod. Dehydratovaná naklíčená semínka je možné je mlsat i samotná, protože mají chutnou křupavou konzistenci.

 

Naklíčená pohanka obsahuje vysoké množství pomalu vstřebatelných sacharidů, díky nimž má nízký glykemický index. Její bílkoviny mají mnohem komplexnější složení než obiloviny. Kyselina citrónová, jablečná a šťavelová napomáhá trávení. Pohanka je rovněž bohatá na v. sk. B a minerály (draslík, hořčík, fosfor, železo, vápník, ad.). Naklíčená pohanka má velmi lahodnou oříškovou chuť, je křupavá a určená ke přímé spotřebě bez tepelné úpravy.

 

Naklíčená semínka slunečnice jsou zdrojem kvalitního proteinu a velmi bohatá na nenasycené mastné kyseliny, zejména Q 3. Z dalších živin nalezneme v semínkách phytosteroly, minerály (mangan, hořčík, měď, selen, fosfor) a vitamíny (E, Bl, B5). Naklíčená a dehydrovaná semínka slunečnice mají velmi lahodnou chuť a jsou určená ke přímé spotřebě bez tepelné úpravy.

 

Naklíčená Quinoa rovněž obsahuje bílkoviny s velmi dobrým poměrem aminokyselin, je bohatá na minerály (mangan, měď) a navíc obsahuje velmi vysoký podíl vlákniny. Kromě toho v quinoe nalezneme i skvělý antioxidant SOD (superoxid dismutáza), jenž se např. vyskytuje i v zelených potravinách.

Zdroj: ISWARI

Přidat komentář

 
* *