Zdravé používání olejů v kuchyni

30.11.2005 00:00
Zdravá výživa

Za studena lisované oleje jsou mnohem zdravější než oleje rafinované. Ne všechny se však mohou používat i na vaření, smažení či pečení. Abyste využili zdraví prospěšné účinky olejů je nutné znát, které oleje jsou pouze pro studenou kuchyni a které můžete i zahřívat.

Oleje použitelné ve studené i teplé kuchyni:

Olivový olej
Má kouřový bod 210°C a lze ho tudíž používat jak na saláty, tak i na smažení. Má chladivý účinek na organismus a proto je vhodný používat především v teplém podnebí. Má blahodárný účinek na střevní mikroflóru, srdce a cévy, působí proti nádorům.

Sezamový olej
Má kouřový bod 190°C a lze ho použít ve studené i teplé kuchyni. Má prohřívací účinek a proto je vhodný pro použití v ziměi. Snižuje cholesterol, posiluje paměť, působí antidepresivně, močopudně, proti průjmům a zlepšuje stav kožních problémů.

Slunečnicový olej
Kouřový bod je 170°C a používá se do salátů, na vaření i smažení. Lze použít v chladnějším podnebí. Má protisklerotické účinky.

Světlicový olej
Zdroj omega 6 kyselin. Snižuje hladinu cholesterolu.

Oleje pouze pro studenou kuchyni:

Olej z lískových ořechů
Mandlový olej
Olej z pšeničných klíčků - obsahuje vitamín E a octacosanol. Zdroj B vitamínů, železa, fosforu, stopových prvků, esenciálních mastných kyselin a přírodního estrogenu.

Autor: mk

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

A jak je to s palmovým olejem?děkuji za odpověď
e-v-a-  |  4.5.2012 19:26

Skvělý přivýdělek? Kdy jste se přihlásil a viděl skutečné peníze?
golden  |  21.5.2012 17:15

Já nejraději užívám jen olivový je to taková ta ověřená klasika....
Dominika  |  31.1.2015 21:26

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *