Zdraví ze zahrádky

22.5.2000 00:00
Zdravá výživa

Na záhoncích našich zahrádek můžeme v květnu již nalézt plno zdraví prospěšných dobrot. Pochutnáme si, avšak jak nám mohou být ředkvičky, kedlubny, salát či jahody prospěšné, si při tom moc neuvědomujeme. Když ale děláme něco vědomě, je to prý mnohem účinnější. Proto si povíme, jaké blahodárné účinky na náš organismu může mít zelenina ze zahrádky.

Hlávkový salát má nízký obsah kalorií a je proto ideální potravou pro ty, jenž chtějí dát dolu nějaké to kilo.
Obsahuje ve velkém množství kyselinu listovou, která je důležitá pro růst, tvorbu krve, mozek a dobrou náladu, činnost trávicí soustavy a zdravé vlasy. Velmi významná je pro těhotné ženy, protože brání vzniku některých vývojových vad. Dále jsou listy salátu, především ty tmavé okrajové, zdrojem beta-karotenu, který je ochranou před degenerativními onemocněními.
Velká mísa čerstvého salátu podle tradičního bylinkářství zklidňuje nervy a působí jako uspávadlo.
Salát není doporučován pouze lidem s špatnou funkcí ledvin a zánětlivým onemocněním tlustého střeva kvůli vysokému obsahu šťavelanů a močanů.

Ředkvičky patří do čeledě brukvovitých, u nichž byly nalezeny látky s protirakovinovou aktivitou. Jsou hodnotným zdrojem vitaminu C, nezbytného k tvorbě kolagenu, který je potřebný pro udržení zdravé kůže, kostí, chrupavek, zubů, dásní a hojení ran. Dále ředkvičky obsahují lysozym, enzym, který účinně pomáhá likvidovat bakterie, resp. spolu s hořčičným olejem i další škodlivé mikroorganismy.

Kedluben je pro svůj vysoký obsah vitamínu C nazýván "citrónem severu". Dále obsahuje beta-karoten a plno minerálů. Stejně jako ředkvičky patří do čeledi brukvovitých a má schopnost chránit před některými druhy rakoviny. Kedluben poskytuje užitečné množství vlákniny. Její rozpustná forma se podílí na snižování hladiny cholesterolu v krvi. Nerozpustná vláknina pomáhá proti zácpě. Oba typy vlákniny zřejmě chrání před některými druhy rakoviny, neboť napomáhají vylučování karcinogenních látek z těla.

Jahody jsou opět vynikajícím zdrojem vitamínu C. Dále obsahují B vitamíny, železo, sodík , hořčík, vápník a fosfor.V lidovém léčitelství se tradičně využívaly k pročištění zažívacího traktu a zlepšení látkové výměny.
Plody jahod mají též antibakteriální účinek a jsou vhodnou potravinou při nachlazení. Na jahody by si měli dát pozor lidé s alergiemi, především na acylpyrin, protože jahody obsahují salicyláty. U lidí se zánětlivými střevními chorobami mohou zrníčka jahod vyvolat podráždění.

Autor: mk

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

moc hezké... opravdu.. výstižné a přitom krátké. moc děkuju za radu
zubek  |  21.9.2007 19:32

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *