Zdravotní účinky čočky

26.5.2005 00:00
Zdravá výživa

Drobnozrnná čočka pochází pravděpodobně z jihovýchodní Asie, velkozrnná z oblasti kolem Středozemního moře. U nás se pěstuje hlavně na jihozápadní Moravě, v Polabí a Poohří. Čočka je jednou z nejstarších plodin. Kromě toho, že se o ní mluví již v Bibli, byla známa ve starém Egyptě. kde ji pojídali hlavně chudí lidé. Byla opředena i řadou pověr, jako např. kdo jí čočku na Velký pátek, toho se budou peníze držet po celý rok", nebo ten, kdo si tluče na kapsu a pojídá při tom čočku, bude mít stále dost peněz.

Čočka má vysoký obsah vitaminů skupiny B a z minerálů hlavně fosforu, hořčíku a vápníku. Kromě toho obsahuje i síru, železo, měď, zinek, draslík. sodík, selen a nikl. Z dalších látek je nutno jmenovat ještě enzymy, organické kyseliny a lecitin.

Doporučuje se otylým při odtučňovací kůře, je vhodná pro nemocné cukrovkou, protože snižuje obsah cukru v krvi. Též se podává při chudokrevnosti a měknutí kostí. Napomáhá snižovat cholesterol v krvi a byly u ní zjištěny i protirakovinové účinky. Odvar ze semen čočky s olejem a špetkou soli se podává při zácpě. Vařená a rozmačkaná čočka se přikládá na krvácející rány a smíchaná s moukou se přikládá formou náplasti při dně. Uvařená v octě se jako obklad přikládá na různé otoky.

Hlavní uplatnění však čočka nachází v kuchyni. Opatrně by ji měli konzumovat lidé, kteří mají sklony k nadýmání. Ti, kteří nemají potíže se zažíváním, mohou jíst čočku naklíčenou, syrovou, protože na klíčením se v ní zvyšuje obsah téměř všech vitaminů. Navíc má takto při pravená čočka jemnou chuť a je příjemně nasládlá. Naklíčenou čočku můžeme také obvyklým způsobem vařit. Naklíčení provádíme následujícím způsobem: Čočku přebereme, důkladně propláchneme, zalijeme studenou vodou a necháme přes noc pod pokličkou. Druhý den vodu slijeme. čočku rozprostřeme, lehce přikryjeme vlhkým plátýnkem a necháme na teplém místě naklíčit. Podle potřeby kropíme vodou, aby neoschla. Když jsou klíčky dlouhé asi 5 mm, je čočka připravena ke konzumování.

Zdroj: Jiří Bodlák - Zdraví na talíři, nakladatelství Granit

Související články

Co byste měli vědět o fazolích

17.12.2004 00:00

Proč konzumovat cizrnu

20.11.2003 00:00

Příčiny nadýmání

6.6.2002 00:00

Bílkoviny musí být kompletní

2.7.2001 00:00

Sója - zázračná potravina

1.1.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Celkom ludsky vtipne.
maria  |  10.1.2009 15:32

Celkom ludsky vtipne.
maria  |  10.1.2009 15:32

Kdo nerad prdí, nechť zakusí čočky barvy červené, neboť ta nenadýmá.
Tinka  |  3.2.2013 13:41

Já se ráda pořádně useru.
.  |  3.2.2013 18:11

Doporucuji koupit cervenou cock - neni o moc drazsi, lepe a rychleji se vari,...
Monika  |  12.9.2017 12:52

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *