Živočišná strava podporuje vznik zánětů při revmatismu

29.8.2005 00:00
Zdravá výživa

Hlavní roli při zánětlivém revmatismu hrají tkáňové hormony vyvolávající záněty. Hormony se v těle tvoří z nenasycených mastných kyselin, tzv. arachidonových kyselin. Množství arachidonových kyselin, které jsou do těla dodávány potravou, ovlivňuje intenzitu zánětlivé reakce. Správný výběr potravin omezuje existenci těchto mastných kyselin během metabolismu a tím také snižuje tvorbu tkáňových hormonů vyvolávajících záněty. Arachidonové kyseliny se převážně vyskytují v živočišné výživě.

Pří revmatickém onemocnění je doporučeno, aby denní dávka arachidonových kyselin činila 50 mg. Této hodnoty lze velmi lehce dosáhnout vegetariánskou stravou. Pokud jste však milovníci masa a nechcete se této potraviny vzdát, doporučujeme, abyste si do svého jídelníčku zařadili několik bezmasých dnů. Pokud budete konzumovat maso, zvolte maso hovězí nebo telecí z důvodu jeho nižšího obsahu arachidonových kyselin, ale opět v malých porcích. Totéž platí o vejcích, která zařaďte jen příležitostně.

Protože arachidonové kyseliny jsou mastné kyseliny, nízkotučné mléčné výrobky obsahuji jejich snížené množství. 1,5% mléko vykazuje například jen polovinu množství arachidonových kyselin ve srovnáni s 3,5% mlékem. Je proto doporučeno, abyste v případě mléčných výrobků, jako je podmáslí, jogurt a tvaroh, konzumovali vždy jejich nízkotučné varianty. Totéž platí o sýrech. Do svého jídelníčku raději zařadte sýr se 40% obsahem tuku a snažte se, podle možností, nekonzumovat sýry 50 nebo 60%; pokud je přesto zařadíte, pak jen v malém množství. Je důležité nezapomenout, že když si v jednom dni nabídnete bohatší sýrové pokrmy, nemůžete současně konzumovat větši porci masa. Potraviny, které obsahují arachidonové kyseliny, si rozdělte na různé dny a nekonzumujte větši množství.

"Protihráči" arachidonových kyselin

Četné výzkumy a studie ukázaly, že tzv. omega-3-mastné kyseliny tlumí tvorbu tkáňových hormonů z arachidonových kyselin a tím pomáhají omezit zánětlivé procesy v lidském organismu. Je velmi vhodné, abyste do vaší stravy zařadili produkty s obsahem omega-3-mastných kyselin, jako například olej z pšeničných klíčků nebo řepkový olej. Olej z pšeničných klíčků je vhodný jen do salátů, protože není tepelně stabilní. Při vyšších teplotách byste měli použít řepkový olej. Lněný olej je obzvláště bohatý na kyseliny linolenové (omega-3-mastná kyselina). Starým a velmi osvědčeným léčivým prostředkem, používaným ve východním Německu, je chléb ve lněném oleji: Trochu lněného oleje nalijte na talíř, položte plátek (celozrnného) chleba, nechejte nasáknout a konzumujte.

Ryby obsahuji arachidonové kyseliny stejně jako jiné maso. Mořské ryby mají však jednu přednost, neboť zároveň obsahuji i omega-3-mastné kyseliny a z toho hlediska jsou doporučeny ke konzumaci. Doporučená týdenní porce rybích pokrmů by neměla přesáhnout 120-150 g.

Zdroj: Karin a Roland Posssin - Základní kniha zdravé výživy, nakladatelství Fontána

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Mýtus o všeobecné prospěšnosti ryb je tak silný, že jsou...
Amálka  |  16.8.2014 15:23

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *