Zpráva o stavu

Doktorka.cz nabíhá na nový systém. Prosím omluvte dočasnou zhoršenou dostupnost služeb. Děkujeme!

22 rad, jak jíst skutečně zdravě

Strava nás ovlivňuje víc, než si myslíme. Je například vědecky podloženo, že ovlivňuje tzv. biologický věk ? že díky ní naše tělo rychleji stárne či naopak zůstává mladé.

A jak tedy jíst správně? Výživový specialista Martin Škába z portálu www.skaba.cz radí, jak na to:
1. Zákaz sladkostem: Omezte a postupně vynechejte zcela sladkosti a sladké nápoje. 
2. Voda bez bublinek: Pijte nejvíce neperlivou filtrovanou. 
3. Na bílé pečivo zapomeňte: Nahraďte je celozrnným žitným, nejlépe kváskovým. 
4. Místo krávy kozu: Omezte kravské mléčné výrobky a nahraďte je kozími.
5. Omezte maso: 4 porce za týden stačí. „Vyvarujte se kuřecího masa ze supermarketů, kupujte raději ty domácí a nejlépe na doporučení. 
6. Objevte bílkoviny: Najdete je i jinde než v mase, například v rybách, vejcích, luštěninách, fermentované sóje, výrobků z vaječných bílků,....
7. Odšťavňujte: „Zeleninové a ovocné šťávy jsou plné vitamínů, minerálů, fytoživin, ale také enzymů a antioxidantů, které omlazují tělo. Dejte si každý den 0,3 - 0,5 dcl čerstvých šťáv z 5 druhů ovoce a 5 druhů zeleniny a brzy pocítíte pozitivní účinky,“ radí Martin Škába.
8. Kvašená je dobrá: Zařaďte do svého jídelníčku kvašenou zeleniny (zejména kysané zelí), která působí na tělo doslova blahodárné.
9. Vyzkoušejte sójové výrobky: Zejména Tempeh - fermentovaný sójový sýr. Je skvělým zdrojem bílkovin, tedy jím můžete bez problémů i několikrát týdně nahradit maso.
10. Zelený ječmen odkyseluje: „Zelený ječmen pomáhá s celkovou acidobazicitou neboli kyselostí těla a působí na tělo silně zásadotvorně,“ vysvětluje Martin Škába.
11. Alfa je omega-3: Omega-3 mastné kyseliny, nejčastěji formou ryb a zdravých olejů (makadamový, lněný, konopný, mandlový...), třeba na zálivky do salátů. V teplé kuchyni používejte olivový a rýžový.
12. Jezte semínka: Lněná, slunečnicová nebo dýňová semínka pozitivně ovlivňují produkci pohlavních hormonů a pomáhají „čistit střeva“.
13. Doplňte zinek: Dobrým zdrojem tohoto minerálu potřebného k produkci testosteronu jsou mořské plody, vejce, pšeničné klíčky...
14. Ořechy vám dají energii: Zpestřete si jídlo nesolenými ořechy para, kešu, vlašskými nebo mandlemi. Díky velkému množství energie jsou skvělými pomocníky nejen pro zdravý cévní systém.
15. Ke každému jídlu zeleninu: Snížíte glykemický index stravy a ušetříte práci slinivce břišní.
16. Špenát pro lásku: Obsahuje mnoho vitamínu E, který je hlavní činitel při produkci pohlavních hormonů v těle a říká se o něm, že je přírodní afrodiziakum.
17. Nebojte se plodů moře: Zdravé jsou zejména ústřice. Konzumujte pravidelně čerstvé ryby, které váš mozek naladí na správné vibrace.
18. Konzumujte čerstvé ovoce denně: Obsahuje mnoho vitamínu C (zejména kiwi, citrusy, černý rybíz a jahody) a vy byste ho denně měli přijmout alespoň 500-1000mg vit C.
19. Zázračná grepová jadérka: Každé ráno si dejte sklenici vody s extraktem z grepových jadérek.
20. Talíř na tři díly: Při skladbě svého talíře myslete na to, že by v něm měla být vždy z  1/2 zastoupena zelenina, z 1/4 bílkoviny a z 1/4 sacharidy.
21. Kousejte důkladně a jezte pomalu. 
22. Tři hodiny pauza: Nechte své tělo vytrávit, jezte maximálně každé 3 hodiny, ne dříve.
Zdroj informací a foto: www.skaba.cz


 

Komentáře (4)

  • Obrázek uživatele to jsou zase kecy...
    to jsou zase kecy... (anonym)

    Jak víte určitě, že kozí mléko je lepší než kravské? A ty šťávy jsou blbost, naopak proti nim je třeba varovat, ovocné šťávy způsobují výkyvy glykemického indexu protože postrádají vlákninu, která je z ovoce uměle odstraněna. To vede k inzulínové resistanci, přibírání na váze a v horším případě i k cukrovce II. typu. A o soje se taky vedou spory. Zvláště ta zpracovaná nic zdravého není.

    Kvě 30, 2017
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    Jestli je kozí mléko zdravé, to nevím, ale každopádně je hnusné. Označení "výkyv glykemického indexu" je rovněž nesmysl. Glykemický index je vlastnost potraviny a nikoliv člověka, který tu potravinu konzumuje.

    Kvě 31, 2017
  • Obrázek uživatele Martin
    Martin (anonym)

    Kozí mléko obsahuje jiné bílkoviny než kravské, není na ně toli alergií, není hlenotvorné, má lépe stravitelné tuky. Též se kozy tolik nedopují antibiotiky a jinými léky, protože pokud se volně pasou, tak bývají zdravé na rozdíl od často ustájených krav.

    Říj 03, 2017
  • Obrázek uživatele Monika
    Monika (anonym)

    Jak víte určitě, že kozí...Čerstvě vylisované šťávy obsahují plno enzymů, vitamínů, minerálů v rychle dostupné formě a v přiměřeném množství nemohou uškodit, ba naopak. Jen lidé s přemnoženými kvasinkami a plísněmi v organismu by si na ně měli dát pozor kvůli obsahu cukru - pro ně by měly být ovocné šťávy tabu, pít by měli pouze zeleninové. Pasterizované či chemicky konzervované šťávy opravdu nejsou pro tělo přínosem.

    Říj 03, 2017

Přidat komentář

Reklama

Reklama