Ajurvéda a koření

Koření má v ájurvédě specifickou funkci a neslouží pouze k ochucování. Pod pojmem „ájurvédská strava“ si rozhodně nepředstavujte ostrá čínská nebo indická jídla s exotickými ingrediencemi! Používáním malého množství vhodného koření stimulujeme agni neboli trávicí enzymy, což umožňuje strávení pokrmu a vstřebávání živin.

Používání koření je zdravější než užívání chemických léků s obsahem trávicích enzymů, které tělu brání vylučovat enzymy jemu vlastní.
Koření nejvíce prospívá Vátě a Kaphě, protože Pitta mívá větši­nou silné trávení.
Účinky koření
-    Zlepšuje stravitelnost a urychluje metabolismus. Špetka zázvoru, kardamomu či jiného koření podpoří trávení.
-    Odstraňuje plynatost a spaluje toxiny.
-    Do jisté míry mění vlastnosti potravin a brání jejich nežádoucím projevům - např. kardamom brání zahleňování při konzumaci mléčných výrobků a váže kofein.
Tip
Čerstvě namleté koření vám vydrží (kromě výrazného aroma a chuti) a% rok, zatímco koupené mleté koření maximálně půl roku. Pak u% bjste ho měli vyměnit, protone ztrácí svůj účinek.
Vaření podle ájurvédských receptů většinou začíná restováním koře­ní na ghí (pročištěném másle) či vhodném oleji, čímž se harmonizu­je celé jídlo.
Ájurvédská koření a jejich směsi
(Poznámka ke značkám: vhodné pro Vátu: V-; vhodné pro Pittu: P-; vhod­né pro Kaphu: K-. Zvyšuje Vátu: V+, zvyšuje Pittu P+, zvyšuje Kaphu K+. Rovnítko = znamená, že účinek koření je neutrální).
Koření vhodná pro jednotlivé konstituce
-      Váta: kopr, kumín, koriandr, bazalka, petržel, kurkuma, čerstvý zázvor, skořice, hing, adžvan, oregano, pepř, muškátový oříšek, pískavice, dlouhý pepř (pippali), hřebíček, fenykl, máta.
-     Pitta: kopr, koriandr, fenykl, kumín, petržel, skořice, máta, kar- damom, bazalka, anýz.
-     Kapha: šalvěj, koriandr, kari, pepř(ikajenskýadlouhý-pippali), zázvor, kopr, kumín, bazalka, petržel, pískavice, muškátový oří­šek, oregano, kurkuma, skořice, adžvan, hřebíček, fenykl, hing.
Směsi koření
Osvědčenou kombinací koření na podporu trávení je trikatu (černý pepř, pippali, zázvor) nebo pačak (ájurvédská směs ko­ření pro všechny konstituce): v dávce jedné čvrtiny až jedné poloviny lžičky přidáme do jídla; přidáme do jídla, při zažívacích potížích rozmícháme ve 150 ml teplejší vody a vypijeme po jídle.  
Adžvan (V-P=K-): Odstraňuje nadýmání a plynatost. Vhodně stimuluje trávení.
Anýz (V-P+K-): Působí jako fenykl, ale silněji proti bolestem břicha, nadýmání a plynatosti.
Asafetida neboli hing (tzv. čertovo lejno; V-P+K-): Nejsilnější koření proti nadýmání, bolestem břicha. Zvyšuje trávicí oheň. Nevhodné při překyselení a poruchách žluče.
Bazalka (V-P=K-): Vhodná do většiny pokrmů, Pittu zvyšuje jen při jejím výraznějším nadbytku.
Bobkový list (V-P+K-): Podporuje trávení a trávicí oheň.
Černý pepř (V-P+K-): Podporuje metabolismus, chuť k jídlu a trávení. Přidávejte ho do jídel, neboť podporuje činnost a okys- ličení mozku, sekreci žaludečních šťáv, zvyšuje agnt, snižuje zá­cpu a plynatost. Vhodný při snížené chuti k jídlu, při chladných končetinách, usnadňuje vykašlávání. Spaluje toxiny.
Česnek (V-P+K-): Syrový zvyšuje Pittu, dušený je vhodný pro všechny konstituce. Doporučuje se konzumovat tepelně uprave­ný (orestovaný). Ze šestera chutí postrádá jen kyselou; stimuluje trávení a zahřívá. Snižuje plynatost a posiluje trávení.
Cibule (V- vařená, P- vařená, K- syrová i vařená): Navzdory pálivé chuti ochlazuje! Cibule šalotka a pórek mají podobný, ale mírnější účinek. Podporuje trávení.
Fenykl (V-P-K-): Harmonické koření vhodné pro všechny typy. Pro výrazné aroma se používá v malém množství. Vhodný při bolestech břicha, špatném zažívání, plynatosti, křečích a dalších stavech, jako jsou průjem a zvracení. Několik semínek rozžvý­kaných po jídle podpoří trávení (agnt) a chrání před plynatosti a křečemi - často v kombinaci s koriandrem a římským kmínem.
Hořčičné semínko (V-P=K-): Patří u mnoha pokrmů k zá­kladnímu koření užívanému na počátku vaření. V přiměřeném množství nezvyšuje Pittu. Velmi vhodné je v chladnějším klima­tickém pásmu (např. v ČR). Stimuluje trávení a likviduje toxiny. Podporuje účinek ostatních koření používaných při vaření dané­ho pokrmu. Nejlepší koření pro Kaphu.
Hřebíček (V-P+K-): Horký a pálivý. Stimuluje trávení a zažívání. Lze ho přidat do zázvorového čaje. Snižuje bolest, při zažívání působí jako přírodní antibiotikum.
Chilli papričky (V-P+K-): Mají různě intenzivní chuť - lze ji poznat ochutnáním maličkého množství z konce papričky nebo podle vůně - silnější vůně znamená ostřejší chuť. Stimulují tráve­ní. Nejpálivější jsou semínka a bílá dužina, a proto je pro zmírně­ní chuti před vařením odstraňte.
Kajenský pepř (V-P+K-): Zvyšuje trávicí oheň. Je dost pálivý, doporučuje se používat jen v malém množství.
Kari (V+P+K-): Směs koření podporující trávení a tonizující organismus. Nejběžnějšími ingrediencemi jsou: římský kmín, kurkuma, hořčičné semínko, koriandr, zázvor, fenykl, pepř, sůl.
Kardamom (V-P=+K-): Zahřívá organismus a v přiměřeném množství harmonizuje sladkou chutí všechny tři dóši. Ve větším množství zahřívá Pittu. Zlepšuje chuť a aroma jídel, podporuje zažívání (hlavně se skořicí a muškátovým oříškem), brání průjmu,snižuje plynatost (např. při přechodu na vegetariánskou stravu). Tlumí bolest žaludku, podporuje vstřebávání živin. Chrání proti překyselení, posiluje trávení a zažívání (zejména v tračníku). Blo­kuje zahleňující účinek mléka a mléčných výrobků, detoxikuje kofein v kávě, používá se do studených a sladkých jídel.
Kopr (V=P=K=): Působí proti křečím a průjmu; je podobný fe­nyklu.

Koriandr (V=P=K=): Je vhodný pro všechny typy. Jedno z mála koření, které sladkou chutí ochlazuje a je vhodné v létě. Snižuje ostrost a horkost některých jídel (např. kari). Působí proti nadý­mání, pro správné zažívání, proti bolestem břicha u špatného zažívání, proti zvracení, proti střevní infekci.
Kurkuma (V-, + pouze ve větším množství; P-K-): Má mnoho léčivých účinků a je to antibiotikum. Působí proti nadýmání, udržuje zdravou střevní mikroflóru, reguluje metabolismus a zlepšuje stravitelnost pokrmů s vysokým obsahem bílkovin (maso, ořechy, a zvláště luštěniny). Nevhodná v těhotenství.
Majoránka (V=P+K+): Vhodná u slabého trávení.
Muškátový oříšek (V-P+K-): Zlepšuje chuť a aroma pokrmů. Snižuje plynatost, působí proti průjmům a bolestem břicha. Pod­poruje trávení. Vhodný do teplého mléka před spaním. Je nejlep- ším kořením pro celkové zklidnění.
Oregano (V=P+K+): Velmi vhodné při plynatosti.
Pippali (dlouhý pepř, V-P+K-): Součást směsi trikatu. Spaluje toxiny a podporuje trávení.
Pískavice (V-P+K-): Pro silné aroma dobrá jen v malém množ­ství. Podporuje trávení a zažívání, chuť k jídlu, brání zánětům.
Rozmarýn (V-P+K-): Je velmi aromatický. Podporuje trávení, krevní oběh a má antioxidační účinky. Hodí se k masu. Vhodný v zimním období.
Římský kmín (tzv. kumín, V=P=K-): Jedno ze základních koření. Poměrně často se používá na počátku vaření spolu s hořčičným semínkem. Stimuluje agni a trávení, snižuje nadýmání. Odstra­ňuje trávicí obtíže. Zlepšuje vstřebávání minerálních a stopových prvků. Blokuje negativní účinek při přejídání a u těžkých jídel. Působí proti průjmu (zamíchat špetku do podmáslí!), zvracení a bolestem žaludku i břicha. Je součástí čaje KKF.
Skořice (V-P-K=): Detoxikuje organismus, podporuje trávení a činnost jater. Harmonizuje všechny konstituce. Brání hypoglykémii (nízká hladina krevního cukru), podporuje tvorbu glukó­zy. Vhodná na ovoce a sladká jídla. Nevhodná v těhotenství.
Sůl (V-P+K+): Používejte kvalitní kamennou sůl, nejlépe himálajskou, a omezte používání mořské a rafinované kamenné soli. Následující účinky se týkají nerafinované kamenné a himálajské soli: v malém množství zvyšuje energii, chuť k jídlu a aroma, pod­poruje trávení, je vhodná proti plynatosti, zvyšuje agni a sekreci žaludečních šťáv. (Běžná sůl je spíše chemickým produktem, rafinovaným za vysokých teplot.) Používáním různých druhů ko­ření lze příjem soli postupně snížit. Speciální směs koření pačak i některé druhy mořských řas již obsahují kvalitní, kamennou mi­nerální sůl, která nezadržuje v těle vodu. Přiměřený denní příjem soli obnáší asi pět gramů, tedy jednu čajovou lžičku.
Šafrán (V-P -K-): Vhodný pro všechny konstituce. Má mírně nahořklou a štiplavou chuť. Je snadno stravitelný a pomáhá při potravinových alergiích. Zvyšuje sekreci žaludečních šťáv. Pod­poruje činnost jater. Má detoxikační a projímavý účinek.
Šalvěj (V-P+K-): Zahřívá. Vhodná k masu a mléčným výrobkům.
Tymián (V-P+K-): Působí proti nadýmání a plynatosti.
Zázvor (V- čerstvý, P= čerstvý v mírném množství, K- mletý): V ájurvédské medicíně patří k základnímu koření s léčivými účinky. Mletý snižuje plynatost a hodí se pro Kaphu, zatímco ty­pům Váta a Pitta více prospívá čerstvý zázvor. Zvyšuje chuť k jídlu, stimuluje a podporuje trávení (zejména bílkovin) a vstřebávání živin. Chrání sliznici zažívacího traktu, podporuje motilitu střev. Neutralizuje nežádoucí účinky ostatních potravin. Je součástí tradiční ko­řenicí a léčivé ájurvédské směsi trikatu, kde ho doplňují dlouhý pepř (pippali) a černý pepř. Tato směs posiluje zažívání a účinné natrávení potravy, snižuje překyselení a upravuje zažívací pro­blémy. Podporuje látkovou výměnu a reguluje tělesnou váhu. Pomáhá vylučovat toxiny z těla.
Zdroj: MUDr. David Frej - Ajurvédské recepty púro zdraví, nakladatelství Eminent

Související produkty na 001shop.cz: 

Komentáře (1)

  • Obrázek uživatele Barbora Morávková
    Barbora Morávková (anonym)

    Ajurvéda klade velký důraz na správné trávení. Podle ajurvédy jsou zažívání a eliminace dva nejdůležitější pochody našeho těla. Bez správného zažívání a eliminace nemůže v těle a mysli nic správně fungovat. Pokud máte zájem se dozvědět více a ajurvédské stravě a detoxikaci, tak pro vás máme výborný workshop v Domě Jógy Ajurvédská Dieta a Detoxikace, který je veden Barborou Morávkovou. Více informací o tomto workshopu a jiných akcích, můžete najít na barbora.uzdravi.cz

    Led 09, 2012

Přidat komentář

Reklama

Reklama