Brainfood - potrava pro mozek

Pod slůvkem "brainfood" si představíme všechny potraviny, které nám pomáhají dosahovat lepších duševních výkonů, jako je schopnost koncentrace a zapamatování  a obsahují látky, jež chrání mozek.

Dnes již víme, že správný výběr stravy má takový vliv na funkci mozku, že zajistí, abychom se nacházeli v dobré duševní pohodě. Rozdíl nespočívá jen v samotné stravě, ale i v tom, v jakém čase jíme.

Lidé vždy hledali ty správné potraviny, které by zvýšily jejich výkonnost. Jedli ořechy, protože obsahují cenné látky. Studenti často konzumují ořechy a sušené ovoce je pro ně "duševní potravou". Vločkovou kaši dostávají především děti, protože po ní jsou chytřejší. Jedná se přitom jen o pohádky, nebo opravdu můžeme volbou správných potravin přispět k lepším výkonům a zároveň chránit mozek?

Existuje celá řada potravinových složek, které mají prokazatelný vliv na naši mozkovou činnost. Mnoho potravin obsahuje velké množství speciálních látek, které nejen stimulují mozkovou činnost, ale zároveň působí jako ochranná látka. Můžeme je nazývat výrazem "brainfood" - potravou pro mozek.

Ovesné vločky
Ovesné vločky jsou typickou obilninou, která posiluje mozkovou a nervovou tkáň - bohaté na vitamin B, hořčík a cholin, ale také obsahují celou řadu esenciálních aminokyselin, dále pak aminokyselinu tyrosin, který je životabudič těla a je základem pro tvorbu dopaminu. Ovlivňují příznivě naši duševní i tělesnou výkonnost a snižují stres. Výzkumy poukazují na to, že snídaně, která obsahuje dostatek vlákniny, činí člověka nejen šťastnějším, ale také se cítí fit a lépe se vyhýbá stresu. Musli zabraňuje také únavě, a to už po pravidelné týdenní konzumaci.

Ořechy
Ořechy jsou z důvodu obsahu velkého množství nenasycených mastných kyselin a vitamínu E obzvlášť důležité pro mozek. Současně obsahují velké množství vitamínů a minerálů, působí jako "životabudič". Zvyšují pozornost a schopnost učení, posilují paměťové funkce. Lískové ořechy, mandle a vlašské ořechy obsahují také kyselinu listovou. Ibsahují velké množství vitaminu E. Vlašské ořechy mají nejvyšší podíl nenasycený kyselin. Ale pozor! Ořechy obsahují hodně tuku!

Ryby
Ryby a obzvlášť mořské ryby jsou důležitou potravou pro mozek. Obsahují velké množství omega 3 mastných kyselin, které zajišťují optimální nervové funkce. Zabraňují také vzniku zánětlivých procesů v mozku a mají pozitivní efekt na regeneraci buněk.

Špalda
Špalda obsahuje stejně tak jako ostatní celozrnné druhy velké množství vitaminů, minerálních látek a stopových prvků. Tuk obsažený v klíčcích posiluje myelinová vlákna v nervech, v důsledku čehož se stává nervový systém stabilní.

Sója
Sója je doslova zázračná luštěnina, obsahuje lecitin, mnoho důležitých aminokyselin, které jsou potřebné k přenosu neuronů, a také obsahuje hodně složenín mastných kyselin. Konzumace sóji vede ke snížení hladiny cholesterolu. Fytoestrogeny, které jsou v ní obsaženy, mohou také pravděpodobně snížit riziko vzniku Alzheimerovy choroby.

Jablka
Jablka jsou pravou antioxidační bombou. Obsahují velké množství vitaminu C v přírodním stavu. Pod slupkou se nachází pektiny, které chrání nervové buňky. Čerstvá jablka chrání mozek, obzvlášť před volnými radikály. Pravidelnou konzumací jablek se můžete vyhnout degenerativním onemocněním, jako jsou Alzheimerova choroba nebo Parkinsonova nemoc.

Zdroj: Ingrid Kiefer, Udo Zifko - Hýčkejte svou paměť, nakladatelství Cpress

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (8)

  • Obrázek uživatele Věrka
    Věrka (anonym)

    A co tak vykašlat se na tu věčnou Emériku a nechat si naši krásnou češtinu: Potraviny pro mozek? Nebo i tady se pěstuje pořád ten vlezlý doprdelismus?

    Feb 05, 2021
  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    Brainfood je patrně součástí procesu zvaného brainwashing.

    Feb 05, 2021
  • Obrázek uživatele Věrka
    Věrka (anonym)

    Nevím, kam se poděl můj příspěvek: Čeština nemá vlastní název "potraviny pro mozek", že musíte používat pořád amerikanismy? A dodávám: Taky obrázky těch potravin by mohly výt pojmenované česky, žijete taky v ČESKÉ republice, nebo ne?

    Feb 07, 2021
  • Obrázek uživatele Simona
    Simona (anonym)

    doteď jsem měla za to, že na tohle je nejlepší omega 3 , protože taky si ho kupuji, taky ho beru(již delší dobu si ho kupuji na naturevia)

    Feb 13, 2021
  • Obrázek uživatele Diana
    Diana (anonym)

    ano, tohle omega 3 naturevia.cz/e-shop/nervova-soustava/omega-3-one-a-day si kupuji taky. Beru ho současně s probiotiky a zarím jsem zdravá a nemoci se mi vyhýbají

    Feb 21, 2021
  • Obrázek uživatele Hnidopich
    Hnidopich (anonym)

    U ovesných vloček jste zřejmě mysleli aminokyselinu tyrosin a ne hormon štítné žlázy tyroxin? Jestli ano, tak tyrosin není esenciální aminokyselina.

    Bře 21, 2021
  • Obrázek uživatele Tamara
    Tamara (anonym)

    na tohle je nejlepší brát omega 3 one day z naturevia.

    Črv 25, 2021

Přidat komentář

Reklama

Reklama