Co byste měli vědět o fazolích

Existují strakaté, červené, černé i bílé odrůdy fazolí. Jsou užitečným zdrojem draslíku, fosforu, železa, zinku, kyseliny listové a bílkovin. Lze je využít pro přípravu salátů, polévek, kaší, zapečených jídel, pomazánek či gulášů. Fazole mají však i své léčebné účinky.

Jeden šálek (tj. asi 180 g) sušených vařených fazolí denně by měl:

  • snížit koncentraci škodlivého LDL cholesterolu
  • stabilizovat inzulin a krevní cukr (pozor na luštěniny z konzerv - ty mohou hladinu cukru zvyšovat)
  • snížit krevní tlak
  • postarat se o pravidelnost stolice
  • ochraňovat před vznikem hemoroidů a rakoviny střev

    Fazole v kombinaci s rýží nebo jiným druhem obilniny poskytují plnohodnotné bílkoviny pro vegetariány.

    Při používání sušených fazolí je nutno je nejdřív namočit, vodu slít a poté nechat stát v nové vodě minimálně 4 hodiny, nejlépe přes noc. Pak se fazole asi 15 minut prudce povaří opět v čerstvé vodě a nechají se stát na mírném plameni hodinu i déle, dokud náležitě nezměknou. Syrové nebo nedovařené fazole mohou bosahovat nestravitelné látky, které by mohly způsobit otravu. Ajurvédská medicína navíc pro zmírnění potíží s nadýmáním radí vařit luštěniny vždy s kurkumou, kmínem, česnekem, hřebíčkem, pepřem anebo zázvorem.

    I dobře uvařené fazole působí některým lidem nadýmání. Je to způsobeno tím, že plno lidem chybějí enzymy alfagalaktozidázy, potřebné kre strávení oligosacharidů - složitých cukrů obsažených v luštěninách. Nestrávené cukernaté látky jsou potom napadány v trávicím traktu bakteriemi, přičemž jsou z nich uvolňovány různé plyny. Avšak lidé, kteří jedí fazole často, se této stravě brzy tělesně přizpůsobí a potřebné enzymy se začnou tvořit. Doktorka Flemingová zjistila, že lidé, kteří jedli 270 g fazolí denně, si stěžovali během prevních 12-48 hodin na plynatost, poté potíže vymizely.


    Zdroj: Jídlo jako jed, jídlo jako lék a Drahomíra Červená, Karel červený - Léčba výživou

  • Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
    Diskuze ke článku
    Přidat komentář

    Komentáře (11)

    • Obrázek uživatele Miriam
      Miriam (anonym)

      A strašně smrdím !!!

      Pro 18, 2004
    • Obrázek uživatele Marcela
      Marcela (anonym)

      Tak jsme vcera vyloupávali krásné barevné fazole z obrovských fazolových lusků. Některé byly i měkké, ještě zřejmě ne úplně dozrálé, tak jsme je ochutnali. Já jich snědla možná 10 a ještě nikdy v životě mi nebylo tak zle (průjem, zvracení celou noc a ještě i teď cítím horní patro a jícen-pálí a svědí). Ale nikdy jsem nic špatného o fazolích neslyšela (jako třeba o zelené části brambor či podobně). Tímto upozorňuji ostatní, kteří stejně jako já milují syrové plodiny (kukuřici, zrní, ale fazole už nikdy!)

      Říj 27, 2005
    • Obrázek uživatele Pája
      Pája (anonym)

      Nevěřím,že v konzervovaných potravinách ještě vůbec zbyde něco zdravého.Ostatně,zkusila jsem,nadýmají stejně,aspoň mě.A já fazole tak ráda!!!

      Led 10, 2005
    • Obrázek uživatele Z.
      Z. (anonym)

      Zkuste konzervované. Ty jsou lépe stravitelné. Ale jen ty dražší jsou dobré.

      Pro 27, 2004
    • Obrázek uživatele fazol
      fazol (anonym)

      No a???????????????????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Pro 27, 2004
    • Obrázek uživatele Ichtylka
      Ichtylka (anonym)

      Po fazolich seru jak aligator...jaky ze se telo prizpusobi, to je blbost.

      Čer 29, 2005
    • Obrázek uživatele Honza
      Honza (anonym)

      Je škoda, že tato rubrika osiřela..... Fazole patří k super potravinám. Tvrdí se, že Kolumbus do svého deníku zaznamenal, že fazole spolu s kukuřici, paprikami a aloe vera tvořily základ stravy domorodých Američanů. Když se podíváme na složení fazole, tak patří k málo rostlinám,které mají na 100 gramu skoro 4 mg zinku. Kromě toho obsahuje kyselinu listovou, vitamin B6, vitamin E a mnoho proteinů i vlákniny. Pokud nemáme týdenní příjem zinku a vitaminu C, je zablokován obranný systém T lymfocytů. Naši předkové věděli, proč týdně vařit fazole a čočku. Možná, že jsme trochu zapomněli.Proto nejen tam, kde je hypertenze, anémie nebo zvýšený cholesterol a náběh na diabet, ale v prevenci především.

      Pro 10, 2009
    • Obrázek uživatele pozor,
      pozor, (anonym)

      fazole a zejména zelené fazolové lusky jsou za syrova jedovaté. Varem se jedovatost ztratí.

      Pro 10, 2009
    • Obrázek uživatele lala
      lala (anonym)

      fazole a zejména zelené...Potvrzuji účinky fazolí. Dokonce i málo uvařené mají velice rychlé účinky na lidský zažívací trakt.

      Zář 23, 2010
    • Obrázek uživatele Pichy
      Pichy (anonym)

      Fazuľa ako taká nespôsobuje zažívacie ťažkosti. Tieto sú zapríčinené cukrom, ktorý pre ľudský organizmus je nestráviteľný a ten spôsobuje spomenuté ťažkosti. Zbaviť sa ho dá dlhším namáčaním vo vode, jej zliatim a to i prvej aj druhej vody pri varení. Výživná hodnota u dobre vysušenej fazuľe sa nestratí. Surová je skutočne jedovatá.

      Zář 28, 2010
    • Obrázek uživatele Honza
      Honza (anonym)

      jj bacha na syrovy fazole. Zrovna v den, kdy jsem chtěl zahájit detoxikační týden jsem jich asi 7 snědl syrových a toxikoval jsem se tolik, že jsem problil celou noc :D

      Zář 18, 2013

    Přidat komentář

    Reklama

    Reklama