Zpráva o stavu

Doktorka.cz nabíhá na nový systém. Prosím omluvte dočasnou zhoršenou dostupnost služeb. Děkujeme!

Celozrnné obiloviny - ideální zdroj vaší energie

Podle makrobiotiky by měly tvořit přibližně necelou polovinu všech konzumovaných potravin, tzn., že by se měly z větší části podílet na skladbě dvou hlavních pokrmů denně, bereme-li za normu tři hlavní jídla.

Jsou zdrojem energie, komplexních polysacharidů, bílkovin,B vitamínů, minerálů a stopových prvků. Upravované obiloviny a bílá mouka jsou naproti tomu ochuzeny o základní živiny, vitamíny i minerály. Bílá mouka se může podílet na rozvoji zácpy, divertikulózy, střevních polypů, hemeroidů i rakoviny střev.


Pro vysoký obsah fosforu a síry působí obiloviny na organismus kyselinotvorně. Měli by se proto konzumovat společně se zeleninou, popř. s mákem. Ke zvýšení obsahu plnohodnotných bílkovin je vhodná kombinace s luštěninami ( rýže s čočkou, kroupy s hrachem).

Základní úpravou obilovin je vaření celých zrn, jehož délka a způsob závisí na druhu obiloviny.

PŠENICE, ŽITO, OVES

Pšenici přebereme a důkladně propereme ve vodě, abychom ji zbavili nečistot. Zalitou ve studené vodě ji ponecháme 8-12 hodin. Potom vodu slijeme a znovu zalijeme čerstvou vodou. Na 1 hrnek pšenice dáme 2,5 hrnku vody. Vaříme 30 minut v tlakovém hrnci nebo 15 hodiny v obyčejném hrnci. Pšenice je správně uvařená, je-li alespoň polovina zrn popraskaná. Po uvaření necháme asi 15 minut pod pokličkou dojít.

RÝŽE NATURAL

Několikrát zalijeme vodou a promnutím mezi prsty uvolníme nečistoty. Před přípravou je lepší nechat rýži dvě hodiny namočenou ve studené vodě. Potom vodu vyměníme za čerstvou. Na 1 hrnek rýze dáme 2,5 hrnku studené vody a špetku soli. V otevřeném hrnci přivedeme k varu a sbíráme pěnu. Jakmile se pěna přestane tvořit, dolijeme malým množstvím studené vody a vaříme pod pokličkou 20 minut. Ještě dalších 20 minut pak necháme rýži dojít na tepelně dobře izolovaném místě (pod peřinou, v troubě).

BEZPLUCHÝ OVES

Propraný oves necháme 8-12 hodin namočený ve studené vodě. Potom vodu slijeme a nahradíme čerstvou. Na 1 hrnek ovsa dáme dva hrnky vody. Vaříme v tlakovém hrnci 30 minut (nebo v obyčejném hrnci 1,5 hodiny). Vzhledem ke své snadné stravitelnosti je vhodný zejména pro lidi s nemocným zažívacím traktem.


JÁHLY

Před vlastní přípravou je 2x-3x spaříme vařící vodou, nejlépe v sítku. Teprve potom zalijeme studenou vodou. Na 1 hrnek jáhel dáme 2,5-3 hrnky vody. Nejdříve vaříme bez pokličky a sbíráme pěnu tvořící se na povrchu. Potom vaříme pod pokličkou celkem 20 minut. Ještě dalších 20 minut pak necháme jáhly dojít, podobné jako rýži.

POHANKA

Pohanku nejdříve krátce opražíme na suché pánvi za stálého míchání. Potom zalijeme dvojnásobným množstvím vody a vaříme pod pokličkou 15 minut na velmi mírném ohni. Ještě dalších 20 minut pak necháme pohanku dojít. Jestliže máme použití pohanky v plánu, namočíme ji přes noc nebo alespoň 2 hodiny do dvojnásobného množství studené vody. Přivedeme k mírnému varu, který udržujeme pět minut. Stejnou dobu pak necháme pohanku dojít.

KROUPY

Kroupy namočíme na 8-12 hodin do vody. Potom vodu slijeme a nahradíme čerstvou. Na 1 hrnek krup dáme 2,5 hrnku studené vody. Vaříme pod pokličkou 30 minut, pak ještě 20 minut necháme kroupy dojít.

PŠENIČNÁ TRHANKA

Trhanku krátce opražíme na sucho, potom zalijeme studenou vodou. Na 1 hrnek trhanky dáme 2 hrnky studené vody a špetku soli. Vaříme na mírném ohni za stálého míchání.



Autor: mk

Komentáře (8)

  • Obrázek uživatele Maximiq
    Maximiq (anonym)

    Pšenici, žito a oves vaříme v obyčejném hrci 15 hodin? To si autor trochu ulít ne?

    Kvě 24, 2001
  • Obrázek uživatele Bob
    Bob (anonym)

    Není to nic vážného, jen tam chybí desetinná čárka, mrška jedna.

    Kvě 28, 2001
  • Obrázek uživatele p
    p (anonym)

    zrno bylo zrnem...

    Pro 07, 2007
  • Obrázek uživatele alena
    alena (anonym)

    Zajímalo by mě,jakou hodnotu má asi instantní pohanka,kterou občas jím jako kaši. Je moc dobrá.

    Lis 08, 2012
  • Obrázek uživatele !!!
    !!! (anonym)

    Copak jsem nějaká slepice nebo co, abych žral nějaký zrní? Když jste tak pitomý a chcete si zničit zdraví jednostranou ztravou tak si je zničte ale nenuťte do toho jiné!

    Lis 08, 2012
  • Obrázek uživatele dietolog
    dietolog (anonym)

    Celozrnné obiloviny obsahují lepek, stejně jako výrobky z bílé mouky. Lepek je přitom nejzhoubnější složka potravy.

    Pro 30, 2012
  • Obrázek uživatele Koler
    Koler (anonym)

    Celozrnné cereálie obsahují taky velmi mnoho plísní! Jsou tedy ve skutečnosti škodlivější, než bílé pečivo.

    Led 01, 2013
  • Obrázek uživatele Jan
    Jan (anonym)

    Celozrnné obiloviny...Pohanka, jáhly a amarant neobsahují.

    Lis 11, 2013

Přidat komentář

Reklama

Reklama