Enzymy jsou složené bílkoviny. Některé z nich obsahují kovové prvky, zatímco další fungují ve spolupráci s vitamíny, zvláště s 13 vitamíny ve funkci ko-enzymů. Enzymy jsou katalyzátory, což znamená, že stimulují metabolické procesy bez toho, že by se tím měnilo jejich chemické složení.
Po dva týdny jedl Tom Ransom jako prehistorický člověk. Tedy žádné hranolky ani brambůrky, jen hodně ovoce, zeleniny a oříšků. Šlo prý o nový pokus kanadských vědců zjistit, zda tento způsob výživy je zdravý.
Mnoha ženám je stále zima, protože jedí především potraviny, které mají na jejich systém ochlazující účinek. Tyto ženy obecně potřebují nesmírně dlouhou dobu na vzrušení své sexuální energie. V létě, když je venku horko, to ještě nějak zvládají, ale v dlouhých a studených zimách, především pokud jejich partner také nemá dost ohně, nejsou schopny "rozpustit led a uvést vodu do varu".
Na první pohled se zdá, že "plody moře" se zdají být ideální potravou: obsahují méně nasycených tuků, cholesterolu a kalorií. Vynikající vlastnosti rybího oleje a jeho preventivní účinek proti srdečnímu infarktu se všude vyzvedávají. Ale je zde jeden háček...
Možná vás překvapí informace, že nejlepším zdrojem proteinů nejsou, jak nás vždycky učili, živočišné produkty plné skrytého tuku - maso, ryby, drůbež, vejce a mléčné výrobky. Dnes je jasné, že nejvíce proteinů pochází ze zeleninových směsí, ze zrní, kořenové a jiné zeleniny a z bobů, v nezpracované přírodní formě.
"Prostá strava" má dva zvláštní rysy. Za prvé je to způsob, jak je vaše jídlo během dne rozloženo - tato cesta vyžaduje, aby se obrátilo pořadí jídel co do jejich objemu. Ráno jezte jako král, obědvejte jako princ a povečeřte jako chuďas. "Prostý jídelníček" za druhé požaduje, abyste si mezi jídly dopřáli klid. Klinická praxe ukázala, že když mezi jídly vynecháte drobné svačiny a budete pít pouze vodu, zlepší se tím zažívání, regulace hladiny cukru v krvi a odbourá se chronický hlad, se kterým se tolik lidí na dietách potýká.
"Poodrosteme-li od mléka, zůstávati sluší se při věcech podobných mírně temperovaných (rozuměj - v mírném množství) - při chlebu, máslu, kaši nějaké, vodě a pivu. Tím porosteme jak byliny při tekutých vodách.". Komenský tedy už před 350 vyslovil moudrou zásadu moderní dietologie, že pokud potraviny jíme v rozumné míře, prospívají našemu zdraví.
V některých západních zemích vzrostla konzumace tzv. soft drinků na 8 až 12 za týden, to je asi 400 až 600 za rok. Různé coly a limonády také obsahují kofein. Především je v nich ale příliš mnoho cukru. Dodávají nám z hlediska výživy prázdné kalorie, které tělu neprospějí. V plechovce obsahující 330 ml Coca-Coly je asi 7 lžiček cukru, tj. 40 gramů. Navíc je plná chemikálií, které tělo znečišťují a překáží játrům při odbourávání tuků.
Pokud byste byli za druhé světové války zajatci v Japonsku, vaším denním přídělem potravin by byla hnědá rýže, zelenina a trocha ovoce, dieta obsahující pouze 800 kalorií denně na 70 kg tělesné váhu. Jak dalece zůstává tato dieta pozadu za minimálními doporučenými požadavky na výživu?.
Existuje šest základních chutí: sladká, slaná, kyselá, pálivá, hořká a trpká. Tradiční indická medicína ajurvéda přisuzuje každé této chuti důležité vlastnosti. Nadužívání určité chuti je znamením tělesné nerovnováhy a může být provázeno vznikem určitého onemocnění.

Stránky