Češi v jídle zkonzumují až třikrát více toxických dioxinů, než doporučuje Světová zdravotnická organizace. Tento závěr Státního zdravotního ústavu potvrdila analýza pstruha z Nisy, kterého loni nechalo prozkoumat ekologické sdružení Arnika.
Maso divokých zvířat, které jedli pravěcí lovci, obsahuje zdravější tuky než současný chovný dobytek. Před 15.000 lety, před nástupem zemědělství, jedli lidé maso ulovených zvířat a ryb a k tomu semena a rostliny, které nasbírali. Z toho důvodu byli zdravější, tvrdí odborník na výživu Lauren Cordain z univerzity v americkém Coloradu.
Různé druhy koření a bylin pomáhají dodat jídlům dobrou chuť a zároveň mají mnoho zdraví prospěšných vlastností. Navíc jejich použití nám dovolí výrazně snížit dávku soli. V následujícím článku se budeme věnovat především těm druhům, které jsou prospěšné pro trávicí systém a mohou pomoci při léčbě zažívacích potíží.
Znáte fenykl? Drobná semena, tvarem i barvou podobná kmínu? Toto koření se často používá k posypání slaného pečiva nebo do nakládaných okurek a jiné zeleniny. Určitě si říkáte, jak by se z něj dala uvařit večeře. Tu připravíme z řapíků fenyklu sladkého, které se konzumují jako zelenina. Nechte se překvapit jednoduchým receptem na závěr.
Je již nepochybně jasné, že vznik rakoviny zažívacího traktu podporuje nadměrná konzumace živočišných potravin, přepalovaných tuků a soli. Proto není divu, že i vznik nádorů prsu je ovlivňován stravou. Jak ukázalo několik studií, lze 30-50 % případům rakoviny prsu předejít změnou stravy.
Vrchní dietní sestra Fakultní nemocnice Královské Vinohrady Tamara Starnovská, členka Fóra zdravé výživy doporučuje lidem, aby aby před nástupem na plánovanou operaci vyhledali dietní sestru a poradili se s ní.
Lidé, kteří vyloučí ze svého jídelníčku maso, musí dbát na to, aby měli zajištěn přívod vitamínu B12, železa, vitamínu D, jódu, Omega-3-mastných kyselin a všech esenciálních aminokyselin. Tyto látky mohou získat z následujících zdrojů:
Pomeranče jsou výborným zdrojem vitamínu C, obsahují tiamin (vitamín B1), folát (kyselinu listovou) a pektin, který může snížit hladinu cholesterolu v krvi.Vitamin C pomáhá vytvářet kolagen, který tvoří základ zdravé pokožky. Zároveň pomáhá tělu bránit se proti bakteriálním infekcím. Jako antioxidant může zabránit škodlivému působení volných radikálů, a proto může pomoci odvrátit nebo zpomalit některé typy rakoviny.
Plísně, které se náhle objeví na chlebu, ořechách, ovoci, sýrech či salámu, mohou poškodit naše zdraví. Nebezpečné jsou zejména produkty látkové výměny plísní - tzv. mykotoxiny. Například aflatoxin, kterým bývají často kontaminovány ořechy (především buráky), koření a sója, může způsobovat rakovinu jater a ledvin. Je považován za nejvíce rakovinotvornou přírodní látku.
Ten komu nezáleží na tom, co jí a kdy to jí, nesmí být překvapen, že ihned chytí mnohé nemoci! Správným a původním pohonem pro člověka jsou všechny druhy ovoce, zeleniny, semínek, obilí, maso, vejce, ryby a hmyz. Naše sportovní, duševní a duchovní výkony by mohly být mnohem vyšší, kdybychom věděli, jak se správně stravovat.

Stránky