Co jíst a čemu se vyhnout v období menopauzy

Menopauza může ženám přinášet mnoho nepříjemných příznaků. Plno symptomů se dá však odstranit či zmírnit pomocí vhodné stravy.

 

Návaly horka

Volte potraviny obsahující sóju a lněná semínka. Používejte bylinky, jako je např. šalvěj. Vyhněte se příliš kořeněnému jídlu, kofeinu a alkoholu.

Změny nálady, podrážděnost, úzkost

Vybírejte si potraviny bohaté na magnézium, jako jsou hnědá rýže, celá zrna pšenice a žita, fazole, čočka, hrách a zelená zelenina. Jezte pravidelně a do každého jídla přidejte potraviny obsahující škrob. Vyhněte se příliš velkému množství kofeinu a alkoholu.

Nespavost

Večer nepijte nápoje obsahující kofein a nejezte velká jídla. Zvolte večerní svačinu zahrnující mléko nebo jogurt a potraviny s obsahem škrobu, např. přírodní jogurt a banán, nebo opečený chleba se sýrem cottage, nebo horké mléko a nízkokalorické sušenky.

Velké krvácení

Jezte stravu bohatou na železo, abyste odstranily jeho nedostatek v organismu. Mezi vhodné potraviny patří červená masa, zelená zelenina, fazole a sardinky.

Vaginální suchost

Jezte sójové výrobky, jako tofu nebo sójové mléko, nebo lněná semínka, protože mohou nahradit chybějící estrogen.

Osteoporóza

Jezte stravu bohatou na vápník, jako mléko, sýr, jogurt, sójové mléko obohacené kalciem, tofu, sardinky, sušené ovoce, fazole a semínka. Dále stravu bohatou na vitamín D, jako tučné ryby, vejce a máslo (ovšem s mírou). Pomoct může také strava obsahující fytoestrogeny, jako sójové výrobky, cizrna, lněná semínka a pšeničné otruby.

Noční pocení

Před spaním vypijte šalvějový čaj (3-5 lístků zalijte horkou vodou, ne vroucí). Listy šalvěje používejte také při vaření. Jezte potraviny bohaté na fytoestrogeny (viz osteoporóza, výše).    

Stárnutí kůže

Volte potraviny bohaté na antioxidanty. Jezte dostatek čerstvého ovoce  a zeleniny, celozrnné potraviny a semínka.  Jezte stravu bohatou na vitamín E. Ten obsahují například ořechy, avokádo, semínka a tučné ryby. Do jídelníčku zahrňte esenciální mastné kyseliny. Ty naleznete v rostlinných tucích, oříšcích a rybím oleji.

Deprese

Do svého jídelníčku zahrňte dostatek rybího oleje. Pokud pijete alkohol, musíte přidat také potraviny bohaté na vitamíny skupiny B, jako maso, ryby, vejce, mléko, sýr a celozrnné cereálie.

Bolesti kloubů

Vybírejte si tučné ryby a potraviny obsahující fytoestrogeny (viz.výše).

Zácpa a syndrom podráždění střev

Do svého jídelníčku přidejte dostatek vlákniny obsažené v celozrnných cereáliích. Každý den vypijte alespoň 2 litry tekutin. Vyhněte se velkému množství kofeinu a alkoholu.

Zdroj: Aleine Myers – Zdravá a chutná strava pro ženy po 50+, nakladatelství Computer Press

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související produkty na 001shop.cz: 

Komentáře (10)

  • Obrázek uživatele Hana
    Hana (anonym)

    mamce se osvedcily pri prechodu vitaminy, dnes uz je myslim k dostani cera rada na "zmirneni" obtizi s nim spojenych...konkretne brala MenoMax.

    Srp 10, 2010
  • Obrázek uživatele Helena
    Helena (anonym)

    Prodám Menomax - na zmírnění obtíží v menopauze. Balení 60 tablet (6 tabletek chybí). HelenkaRobbie@seznam.cz

    Dub 27, 2011
  • Obrázek uživatele Helena
    Helena (anonym)

    Mně pomohla soja.Je plná fytoestrogenů a jíst je jí lze naučit v pohodě.Jen není moc vhodná pro muže k častému stravování. U žen je zdravá a dokáže nahradit i bílkoviny. Cokoli jiného, volně prodejného nezabíralo a je to zbytečně drahé. Ještě je fajn nasbírat si květy červeného jetelu a popíjet často..Obojí-soja a ten jetel je většinou základ všech drahých přípravků. Kde je toho ale málo;-) Jo a ted jsem si všimla, já jsem jiná Helena:-))

    Dub 27, 2011
  • Obrázek uživatele Baletka
    Baletka (anonym)

    Ale fuj,sója, tak chleba s čerstvě vyškvařeným sádlem, ale pak tradá do lesa a na hory, nevymýšlejte blbiny, hýbejte se a trochu bolesti hlavy nebo tepla vydržte,generace vydržely, dneska ženské hned chtějí na vše prášek.Tak je berte, bude vám ještě hůř.A dobře vám tak.

    Říj 09, 2012
  • Obrázek uživatele Vanda
    Vanda (anonym)

    Vydržet se dá vše, pozor na sladké a z toho nabírání na váze

    Říj 09, 2012
  • Obrázek uživatele k
    k (anonym)

    hlavně žerte hodně masa, vejce, zeleninu z farmářských(podvodnických) trhů a budete mít po problémech. Nedožijete se ani šedesátky.

    Říj 10, 2012
  • Obrázek uživatele Gr? Metallic
    Gr? Metallic (anonym)

    Ale fuj,sója, tak chleba s...Tyhle přemoudřelý kecy mám nejradši!

    Kvě 04, 2014
  • Obrázek uživatele Ultra
    Ultra (anonym)

    hlavně žerte hodně masa,...A co teda žrát, ty chytrej?!

    Kvě 04, 2014
  • Obrázek uživatele Suzuki
    Suzuki (anonym)

    Tak co teda s tím?

    Lis 22, 2016
  • Obrázek uživatele Šakal
    Šakal (anonym)

    Moudrá Prof. MUDr. Baletka, CSc. jistě poradí.

    Lis 22, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama