Zpráva o stavu

Doktorka.cz nabíhá na nový systém. Prosím omluvte dočasnou zhoršenou dostupnost služeb. Děkujeme!

Co v našem těle napáchají smažená jídla?

Jsou rychlá, cenově dostupná a zasytí. Jejich častá konzumace má ale vliv na přibírání na váze, zažívací problémy a celkové zdraví člověka. Nejen tyto věci má na svědomí oblíbené smažené jídlo. Rádi si zajdete na pořádný "smažák" s hranolky? Pak by vás možná mohlo zajímat, jakou pohromu natropí ve vašem těle.

Smažený sýr (eidam nebo ementál) je několikrát obalený v trojobalu a ve své smažené podobě obsahuje cca 1047 kcal. K němu si přidejte porci hranolek (200g), která obsahuje cca 283 kcal, a jste na 1330 kcal. V této kombinaci se z velmi oblíbeného jídla stává kalorická, těžko stravitelná bomba, která společně s dalšími smaženými potravinami představuje pro naši populaci velké zdravotní riziko.

Tělo každého člověka vyžaduje určitý denní kalorický příjem - tedy denní dávku kalorií v závislosti na tělesných proporcích, věku a každodenní zátěži. Průměrný denní energetický příjem čítá u mužů nad 31 let 2200 kcal a u žen 1800 kcal. Jedním smaženým sýrem s hranolky tak tedy ženy do svého těla dostanou většinu denní dávky kalorií, muži více než polovinu.
Obzvlášť velké riziko hrozí v případě, že je sýr smažený na obyčejném oleji, který se snadno přepaluje či se smaží při příliš vysokých teplotách. Za vysokých teplot vzniká přeměnou škrobu karcinogenní látka - akrylamid, která má ve vysokých dávkách schopnost poškozovat nervové tkáně. Bylo prokázáno, že vysoké dávky akrylamidu mohou vyvolat rakovinu a negativně ovlivňovat reprodukci živočichů. Tato karcinogenní látka se může tvořit v potravinách při tepelném zpracování, kdy dosahuje teplota 120 °C nebo více. Kromě smaženého sýra se tak může vyskytovat ve smažených chipsech, sušenkách, snídaňových cereáliích či pečivu.

Smažené potraviny jsou také plné tuku. Tuky by měly v naší stravě tvořit 30 % energetického příjmu člověka. Důležité ale je, z jakého zdroje tuky přijímáme. Ideální poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin v lidském těle by měl být 2:1. V Evropě a USA je to ale až 50:1. Právě konzumace tučných a smažených jídel má na výši poměru mastných kyselin významný podíl. Díky tomu trpí v Evropě a USA mnohonásobě vyšší počet lidí kardiovaskulárními onemocněními než v Asii. Abyste dosáhli vybalancování nesprávného poměru, snažte se stravovat kvalitními potravinami, odpovídajícími středomořské kuchyni začněte užívat vhodné doplňky stravy s vysokým obsahem omega-3 z ověřených zdrojů.

Komentáře (2)

  • Obrázek uživatele Makiman
    Makiman (anonym)

    O tomhle jsem už četl. Ten poměr, co máme v těle, je děsivej. Je úplně zbytečný do těla tlačit omega 6, třeba v margarínu. Já si kupuju MaxiCor, vyhýbám se podezřele levným rybám z neověřených zdrojů a tak. Zajímalo by mne, kde mi tohle dokáží změřit ten poměr? Na odběru krve?

    Led 24, 2017
  • Obrázek uživatele Pavlina
    Pavlina (anonym)

    Dobrý den, co si prosim myslite o takoveto grilovaci panvi - https://www.decodoma.cz/Keramicka-grilovaci-panev-Culinaria-26-cm-BANQUET.html ? Pry se da grilovat/smazit bez oleje. Kdyz takto budu delat maso nebo hranolky nebo podobne, bude to zdravejsi a opravdu se tam nemusi davat zadny nebo minimnum oleje? Dekuji za radu

    Feb 03, 2017

Přidat komentář

Reklama

Reklama