Co vypovídají vědecké studie o kokosovém oleji?

Kokosový olej je jednou z mála potravin, které mohou být klasifikovány jako "superfood." Jeho jedinečná kombinace mastných kyselin může mít dalekosáhlé pozitivní účinky na zdraví. To zahrnuje spalování tuků, zlepšení funkcí mozku a různé další úžasné výhody. Zde je uvedeno top 10 zdravotní účinků kokosového oleje, které byly experimentálně potvrzeny v klinických studiích.

1. Kokosový olej obsahuje unikátní kombinaci mastných kyselin s účinnými vlastnostmi

Kokosový olej byl démonizována v minulosti, protože obsahuje nasycené tuky. Ve skutečnosti, kokosový olej je jeden z nejbohatších zdrojů nasycených tuků, je známo, že téměř 90% mastných kyselin v něm je nasycených.

Kokosový olej však neobsahuje běžné nasycené tuky, které byste našli v sýru nebo v steaku.

Ne, obsahuje tzv. Medium Chain Triglyceridy (MCT), - což jsou mastné kyseliny o střední délce.

Většina mastných kyselin v potravě jsou tak zvané mastné kyseliny s dlouhým řetězcem, ale mastné kyseliny se středně dlouhým řetězcem v kokosovém oleji jsou metabolizovány jinak.

Jdou rovnou z trávicího traktu do jater, kde jsou používány jako rychlý zdroj energie, nebo se změní na tzv. ketolátky, což může mít terapeutický účinek na mozkové poruchy, jako je epilepsie a Alzheimerova choroba.

Shrnutí: Kokosový olej obsahuje velké množství triglyceridů se středně dlouhým řetězcem, které jsou metabolizovány odlišně a může mít terapeutické účinky na několik mozkových poruch.

 

2. Populace, které jedí hodně kokosů patří mezi nejzdravější lidí na planetě

Kokos je v jistém smyslu jako “exotickou“ potravinou v západním světě a je především konzumován lidmi pečujícími o zdraví.

Nicméně, v některých částech světa je kokosový ořech základem diety, která lidem prospívala po mnoho generací.

Nejlepším příkladem takové populace jsou lidé z oblasti Tokelau v jižním Pacifiku.

Přijímají více než 60% svých kalorií z kokosových ořechů a jsou největšími konzumenty nasycených tuků ve světě.

Tito lidé jsou ve výborném zdraví, bez známek onemocnění srdce.

Další příklad populace, která jí hodně kokosů a zůstává ve výborném zdraví žije na ostrově Kitava ve státě Papua Nová Guinea.

Sečteno a podtrženo: Spoustě populacím po celém světě prospívalo po několik generací jíst obrovské množství kokosů.

 

3. Kokosový olej může zvýšit výdej energie, pomůže vám spálit více tuku

Obezita je v současnosti jedním z největších zdravotních problémů ve světě.

Zatímco někteří lidé si myslí, že obezita je jen otázkou kalorií, ostatní se domnívají, že nejdůležitější jsou zdroje těchto kalorií.

Je fakt, že různé potraviny ovlivňuje naše tělo a hormony různými způsoby. V tomto ohledu není kalorie jako kalorie.

Triglyceridy se středně dlouhým řetězcem (MCT) v kokosovém oleji mohou zvýšit výdej energie ve srovnání se stejným množstvím kalorií z tuků s delších řetězcem.

Jedna studie zjistila, že 15-30 gramů MCT denně zvyší energetický výdaj za 24 hodin o 5%, celkem a asi 120 kalorií za den.

Sečteno a podtrženo: Bylo prokázáno, že triglyceridy o střední délce řetězce v kokosovém oleji zvýšují energetický výdej během 24 hodin až o 5%, což může vést k významnému úbytku hmotnosti v dlouhodobém horizontu.

 

4. Kyselina laurová v kokosovém oleji může zabíjet bakterie, viry a plísně, což pomáhá odvrátit infekce

Téměř 50% mastných kyselin v kokosovém oleji tvoří kyselina laurová.

Když jse kokosový olej enzymaticky štěpí, tvoří monoglycerid s názvem monolaurin.

Kyselina laurová a monolaurin může zabít škodlivých patogenů, jako jsou bakterie, viry a plísně. Další mastné kyseliny tvoří kyselina kyselina kaprinová. kyselina kaprylová a kyselina myristová.

Bylo prokázáno, že tyto mastné kyseliny a jejich produkty dokáží zabít bakterie Staphylococcus aureus (velmi nebezpečné patogeny) a kvasinky Candida albicans, společný zdroj kvasinkových infekcí u lidí.

Sečteno a podtrženo: Mastné kyseliny a rozkladné produkty v kokosovém oleji mohou zabíjet škodlivé patogeny,což by mohlo pomoci, aby se zabránilo infekci.


5. Kokosový olej může potlačit hlad, takže budete jíst méně.

Jeden zajímavý rys kokosového oleje je, že může snížit váš hlad.

To může být v souvislosti s tím, jak mastné kyseliny v něm jsou metabolizovány, protože ketolátky mohou snižovat chuť k jídlu.

Shrnutí: Mastné kyseliny z kokosového oleje mohou výrazně snížit chuť k jídlu, což může příznivě ovlivnit tělesnou hmotnost v dlouhodobém horizontu.

 
6. Mastné kyseliny z kokosového oleje se přeměňují na ketony, což může snížit epileptické záchvaty

Tzv. ketogenní strava (velmi málo sachraidů, velmi vysoký obsah tuku) je v současné době zkoumána pro léčení různých poruch.

Nejznámějším terapeutická aplikace této diety je při léčení rezistentní epilepsie u dětí.

Tato dieta spočívá v konzumaci jen velmi málo sacharidů a velkého množství tuků, což vede k značně zvýšené koncentraci ketolátek v krvi.

Z nějakého důvodu tato dieta může výrazně snížit četnost záchvatů u epileptických dětí, i  u těch, kteří neměli úspěch s mnoha různými léky.

MCT v kokosovém oleji se dostávají do jater a přeměňují se na ketolátky, které se často používají u epileptických pacientů k vyvolání ketózy a zároveň umožňují trochu více sacharidů v potravě.

Sečteno a podtrženo: MCT v kokosovém oleji mohou zvýšit koncentraci ketolátek v krvi, které mohou přispět ke snížení záchvatů u epileptických dětí.

 

7. Kokosový olej může snížit krevní cholesterol a může snižovat riziko srdečních chorob

V jedné studii u 40 žen, kokosový olej snižuje celkový a LDL cholesterol a zvyšuje HDL v porovnání se sojovým olejem.

K dispozici jsou také studie na krysách, které ukázaly, že kokosový olej snižuje hladiny triglyceridů, celkového a LDL cholesterolu, zvyšuje HDL a zlepšuje krevní koagulační faktory a antioxidační stav.

Toto zlepšení kardiovaskulárních rizikových faktorů by teoreticky mohlo vést ke snížení rizika onemocnění srdce v dlouhodobém horizontu.

Sečteno a podtrženo: Studie u lidí, tak u potkanů ukazují, že kokosový olej zlepšuje důležité rizikové faktory, jako je celkový cholesterol, LDL a HDL cholesterol, což může přispět k snížení rizika srdečních onemocnění.

 

8. Kokosový olej může chránit vlasy před poškozením, hydratovat kůži a fungovat jako opalovací krém či ústní voda

Mnoho lidí kokosový olej používá pro kosmetické účely a ke zlepšení zdraví a vzhledu jejich kůže a vlasů.

Studie na jednotlivcích se suchou kůží ukazují, že kokosový olej může zlepšit obsah vlhkosti a lipidů kůže.

Kokosový olej může též učinně chránit vlasy před poškozením a jedna studie ukazuje účinnost při ochraně proti slunečnímu záření, blokuje asi 20% ultrafialových slunečních paprsků.

Další aplikace je jeho použití jako ústní vody, v procesu zvaném mlgání oleje, který může zabít některé z škodlivých bakterií v ústech, zlepšit zubní péči a snížit zápach z úst.
Sečteno a podtrženo: Kokosový olej může být aplikován lokálně i studie dokazují, že je účinný jako zvlhčovač pleti a chrání proti poškození vlasů. Může být také použit jako mírná forma ochrany proti slunečnímu záření a jako ústní voda.

 

9. Mastné kyseliny v kokosovém oleji mohou posílit funkce mozku u pacientů s Alzheimerovou chorobou

Alzheimerova choroba je nejčastější příčinou demence po celém světě a vyskytuje se především u starších jedinců.

U pacientů s Alzheimerovou chorobou se ydá, že mají sníženou schopnost využívat glukózu na energii v některých částech mozku.

Ketolátky mohou dodávat energii pro mozek a výzkumníci spekulovali, že ketony mohou poskytovat alternativní zdroj energie pro toto špatné fungování buněk a snížit symptomy Alzheimerovy choroby.

V jedné studii z roku 2006 spotřeba triglyceridů se středně dlouhým řetězcem védla k okamžitému zlepšení funkcí mozku u pacientů s mírnější formou Alzheimerovy choroby.

Další studie podporují tato zjištění a triglyceridy o střední délce řetězce jsou intenzivně studovány jako potenciální terapeutická činidla u Alzheimerovy choroby.

Shrnutí: Studie ukazují, že mastné kyseliny z kokosového oleje mohou zvýšit krevní hladiny ketolátek, dodávat energii pro mozkové buňky u  lidí s Alzheimerovou chorobou a zmírnit příznaky.

 

10. Kokosový olej vám pomůže ztratit tuk, a to zejména nebezpečný tuk v břišní dutině

Vzhledem k tomu, že kokosový olej může snížit chuť k jídlu a zvyšit spalování tuků, tak dává smysl, že to může také pomoci zhubnout.

Kokosový olej se jeví jako zvláště účinný při snižování břišního tuku, který se nachází v břišní dutině a kolem orgánů.

Toto je nejnebezpečnější tuk ze všech a je silně spojen s mnoha chorobami.

Obvod pasu se snadno měří a je velkým ukazatelem množství tuku v břišní dutině.

Ve studii u 40 žen s abdominální obezitou, jenž užívaly 30 ml kokosového oleje denně, to vedlo k významnému snížení BMI a obvodu pasu v období 12 týdnů.

Další studie na 20 obézních mužích zaznamenála snížení obvodu pasu o 2,86 cm po 4 týdnech 30 ml kokosového oleje.

Tyto čísla se nemusí zdát příliš působivé na povrchu, ale buďte si vědomi toho, že tito lidé  nepřidali na výkonu nebo na omezování kalorií. Ztratili značné množství břišního tuku pouhým přidáním kokosového oleje do svého jídelníčku.

 

11. Ještě něco?

Pokud si chcete užít obrovské zdravotní výhody kokosového oleje, pak se ujistěte, že jste si vybrali organický, panenský kokosový olej ... ne rafinovaný.

To je opravdu jen špička ledovce. Lidé používají kokosový olej pro celou řadu potíží s neuvěřitelným úspěchem.
Zdroj: https://authoritynutrition.com/top-10-evidence-based-health-benefits-of-...

Přidat komentář

Reklama

Reklama