Reklama

Nalezení rovnováhy - rozhovor s Dalajlámou

Když si vytvoříme pružný přístup k životu, nejen že nám to pomůže vyrovnat se s každodenními problémy - ale takový přístup se stává i základem klíčového faktoru šťastného života: rovnováhy.

ROZHOVOR S DALAJLÁMOU
Jednou dopoledne se dalajlama pohodlně usadil do křesla a vysvětlil mi, jakou hodnotu má, když vedeme vyvážený život. "Vyvážený a obratný přístup k životu a pečlivé vyhýbání se extrémům má velkou důležitost při zvládání naší každodenní existence. Je to důležité ve všech aspektech života. Například když sázím do země malý stromek nebo sazeničku nějaké rostliny, musím zpočátku postupovat velmi obratně a jemně. Mnoho vlhkostI může rostlinu zahubit, stejně jako nadbytek slunce. Příliš málo obojího může také uškodit. Potřebujete tudíž velmi vyvážené prostředí, kde bude rostlina moci zdravě růst. Stejně tak pokud jde o naše fyzické zdraví, příliš mnoho či příliš málo kterékoli věci může mít zhoubné následky. Domnívám se například, že příliš mnoho bílkovin škodí a stejně tak i příliš málo.

Jemný obratný přístup a vyhýbání se extrémům pomáhá i v duševním a emocionálním růstu. Když například zjistíme, že začínáme být arogantní, že se nafukujeme vědomím vlastní důležitosti založené na našich předpokládaných či skutečných úspěších nebo vlastnostech, pak protilátkou je přemýšlet více o svých problémech a trápeních a uvažovat o neúspěšných stránkách svého života. To nám pomůže snížit vědomí vlastní důležitosti a začít uvažovat realističtěji. A naopak, pokud zjistíte, že přemýšlení o odvrácené straně existence, o utrpení, bolesti atd. způsobuje, že se cítíte zcela zahlceni svými problémy, pak je zde nebezpečí, že se přiblížíte k druhému extrému. V tomto případě můžete být naprosto zbaveni odvahy, bezmocní a deprimovaní a myslet si: Ach, nemůžu udělat nic, jsem k ničemu. Za takových okolností je důležité být schopen pozvednout svou mysl uvažováním o svých úspěších, pokroku, který jste dosud učinili a dalších svých kladných vlastnostech. Pozvednete svou mysl a vymaníte se z tohoto depresivního či demoralizujícího stavu mysli. Je tedy zapotřebí velmi vyváženého a obratného přístupu.

Tento přístup je nejen prospěšný našemu fyzickému a emocionálnímu zdraví, ale má příznivý vliv i na náš duchovní růst. Například buddhistická tradice obsahuje mnoho různých technik a praktik. Ale je nesmírně důležité být při provádění různých technik velmi obratný a nejít do extrému. I zde člověk potřebuje vyvážený a obratný přístup. Když se věnujeme buddhistické praxi, je důležité mít koordinovaný přístup, kombinovat studium a učení se s meditační a kontemplační praxí. To je důležité proto, aby nedošlo k nerovnováze mezi akademickým či intelektuálním studiem a praktickým použitím. Jinak je zde nebezpečí, že přílišná intelektualizace znemožní kontemplační praxi. Ale naopak přílišný důraz na praktické použití bez studia znemožní pochopení. Musí zde tedy být rovnováha

Reklama
Reklama

Komentáře

MShamballa (So, 13. 1. 2007 - 12:01)
Omlouvám se ale v podstatě Sem si to ani nečet. Avšak Tímto se naskytne myšlenka. Podstata? CO to je ta podstata? CO to je?
Nebo.. , Nebo kdo to je? Myslím že znám řešení. A tímto Prosím A Doufám Zamysleet se. Zamysleme se Spolu.
MShamballa
Jana (So, 3. 2. 2007 - 11:02)
Četla jsem knihu od Dalajlamy o destruktivních emocích .Možná by se dala sehnat.Za přečtení rozhodně stojí.
Honza (Pá, 24. 8. 2007 - 11:08)
Nikdo dnes nemůže říct co je v prvopodstatě správné a co ne... Moje nepatrné já však přichází k myšlence, že budhismus jako nenábožné náboženství se snaží jít jinou cestou než je nám neustale předkládáne jako to správná. Myslíte, že když se člověk odprostí od hodnot tohohle nanicovatého světa, bude skutečně nejbohatším na světě, možná? Avšak tohle je jen jedna cesta k znovu roztočení šangrily.
A když jsme u toho znovu roztočení naší planety, když shromáždíme vetšínovou část populace a rozběhneme se stejným směrem, ve stejný čas a ze stejnou dynamikou, tenhle svět se bude točit přesně tak jak budeme chtít.
Tahle myšlenka však popíra svobodu, a proto ji skrčme a spalme.
Cesta je jen způsob k dosažení cíle...
Honza
Honza (Pá, 24. 8. 2007 - 11:08)
Nikdo dnes nemůže říct co je v prvopodstatě správné a co ne... Moje nepatrné já však přichází k myšlence, že budhismus jako nenábožné náboženství se snaží jít jinou cestou než je nám neustale předkládáne jako to správná. Myslíte, že když se člověk odprostí od hodnot tohohle nanicovatého světa, bude skutečně nejbohatším na světě, možná? Avšak tohle je jen jedna cesta k znovu roztočení šangrily.
A když jsme u toho znovu roztočení naší planety, když shromáždíme vetšínovou část populace a rozběhneme se stejným směrem, ve stejný čas a ze stejnou dynamikou, tenhle svět se bude točit přesně tak jak budeme chtít.
Tahle myšlenka však popíra svobodu, a proto ji skrčme a spalme.
Cesta je jen způsob k dosažení cíle...
Honza
člověk (Čt, 10. 4. 2008 - 23:04)
Buddhismus ve své podstatě je filosofie temnoty v temnotě, okopírovaná v neznalosti podstaty člověka. Když vstoupíš do onoho kruhu, jsi pořád na začátku. A že nění známa podstata, to je omyl v neznalosti a nadřazenosti človíčka.
Pavel (So, 19. 4. 2008 - 21:04)
Myslím, že náboženství je cesta ke světlu. Jen je problém v chápání světla a přidržení se ho. Víme, že kdo chodí ve tmě tak klopýtá a padá, ještě ke všemu neví kam a na co bude jeho pád směřovat. Tito lidé se snaží světlo přinést obyčejnému člověku. Prostě aby se v této tmě nepohyboval jsou vedeni světlem. Je to také cesta bolesti kdy vyplouvají napovrch nepěkné věci ale co se dá dělat když je v sobě máme. Proto bojujme o víru potažmo o světlo které osvobozuje a svítí.
i.jonasova (Po, 26. 5. 2008 - 10:05)
tato myšlenka nepopírá svobodu...je to jediná možnost, jak zachránit zemi...
Piskloušek (Ne, 20. 7. 2008 - 20:07)
... "cesta" je cíl ...
yogi.bear (So, 20. 12. 2008 - 18:12)
dalajlama je zbabelec, trosku ma sere ako sa stale vyskiera:-))). je to taky obchodny zastupca pre tibet. inak mne je cely tibet ukradnuty. svinstava sa deju kdekolvek na svete a ovela vacsie ako sa dialy v tibete. myslim ze teraz si tibetania celkom pochvaluju komunizmus. co sa tyka filozofie budhizmuje super ze jin a jang skoncil na dipolarite, ja som dalej;-).
hm (Ne, 5. 4. 2009 - 20:04)
vzdyt se podivejte na to co delate, a budu pokrytec, jenze mi to neda a me ego se musi vyjadrit...podivejte na to jak malo vlastne prikladate vahu ZIVOTU samotnemu, jen jde o to ze zde sem napisete svou "myslenku duchaplna- ale stejne jde o vas ego nazor na svet
a za dalsi vlastne hazete rozumy o tibetu a jeho nabozenstvi na internet, jen pro ukojeni sebe sama, a to delam i ja a vsichni...zkratim to a chtel bych rict ze tohle budhismus take popira a odprostuje se od "materialismu zapadni sveta" a resi jen vlastni podstatu sveho....dopln te si
jen bych chtel rict ze filozofove a poslove(po nasem zastupci) aspon chapou a siri poslani jim samim dane...stejne tak jako MY vsichni zastupci zapadu:) zde podkopavame nesmyslnost prezivsiho...toho co se udrzelo dodnes
svet by se mel skladat z pochopeni, pokory a taky souzneni...jenze vime ze to tak neni a nebude...snad jen rict ze bylo
Reklama